Duovents MELP - Multi-Energy Varmepumpe

kalkun

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
0
Jeg løp inn i dette; http://duvents.fi/melp_-_monienergialampopumput

Forundret denne enheten er? Ikke for meg, men å takle det selv om jeg leser to ganger ??
Noen har erfaring / prisinformasjon?

timbaa

nykommer
Tilbakemelding Score
0
Vs: Multi-Energy Varmepumpe

ingen erfaring, men jeg er også interessert i denne enheten. Mitt innblikk i dette er å foreslå at enheten er en eksos varmepumpe som kan forvarme / avkjøle tilførselsluften i jordkretsen. i tillegg kan solvarme forbedre oppvarmingseffektiviteten.
Jeg leste de lange kjedene til eksosluftvarmepumper og fikk inntrykk av at forvarming av tilluften fra jorden ville gjøre det lettere å kreme skyen til frosten. pilp er ikke en god varmekilde, jeg vet ikke om denne enheten.

Jeg planlegger å oppgradere mitt treoppvarmede direkte elektriske hus, og denne enheten vil håndtere klimaanlegg og varmtvannsoppvarming.

Korriger meg hvis jeg tar feil og fortell meg mer :)

Kehmu

nykommer
Tilbakemelding Score
0

Hilsener!

Vi kommer opp med en slik enhet for et nytt reisemål. Modellen er 920, som er større enn den grunnleggende modellen.

Konfigurasjonen som helhet vil være som følger:

- Duvents MELP 920
- MELP Duvents varajaa 1000L
- Hoxter Haka63 / 51Wi vannpeis
- 2 stk Savosolar samlere
- Begge grunnkrets for tilførsel av luftkjøling (180m) og termisk batteri for forvarming av forsyning (160m), kombinert

Tanken bak dette er at den alltid bruker den billigste varmekilden. Den nye pumpen har automatisering som tar seg av nesten hele varmesystemet og kan styres eksternt via LAN. Det vil si om vinteren, for eksempel, brukes en varmeakkumulator under garasjen til å forvarme tilførselsluften. Hvis dette ikke er nok med LTO, vil varmen fra akkumulatoren bli tatt til ettervarme radiatoren. Om sommeren blir jordens syklus omvendt og brukes til å avkjøle tilførselsluften. Hvis du ikke er kult, vil du snuble ved avkjøling. Når solfangerne er fulladet, presses overskuddsvarmen gjennom platevarmeveksleren inn i varmeakkumulatoren. Om nødvendig justerer pumpen temperaturen på gulvvarmevannet ifølge værmeldingene fra Det finske meteorologiske institutt :D Det vil si, en smart enhet skal være.

Enheten er ennå ikke i bruk, så jeg har ingen erfaring med det. Enheten vil trolig være i drift ved årsskiftet. Vedlagt er et ledningsdiagram over systemet vårt.

vedlegg

kkk

medlem
Tilbakemelding Score
0

Gir du mer informasjon om det termiske batteriet under huset, strukturen, mulig isolasjon, massen ..?

hals tone

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
0

Vel nå er det nok Smiley211001 komponenter i varmesystemet

Hvor mye skal du bruke?

fraatti

standard Naama
Tilbakemelding Score
72

Kehmu sa:
Vi kommer opp med en slik enhet for et nytt reisemål.
Hvilken størrelse destinasjon og hvor i Finland? Når du får utstyret å rocke, legg merke til hva slags slitasje den enheten vil holde hoggen varm og lage varmt vann.

Det er virkelig så mye utstyr at det kanskje allerede er en god pris ...

Kehmu

nykommer
Tilbakemelding Score
0

KKK: Det termiske batteriet ligger under fyllsand i fyllingssanden, omtrent to meter dyp. 40mm PEM 160m. Stallen er delvis over fjellet, med en fylling på 1,7m -2,5m. 210mm finnfoam i bunnen, Finnfoam lister og 70mm Finnfoam frostisolasjon, så isolasjonen er rimelig god.

Nackerton: Det er nok murstein. Vi måtte komme med en peis, solpaneler og en luftbehandlingsenhet med en forvarme radiator for tilførselsluften, men vi endte med det MELP for bedre kjøling og omfattende kontroll av varmesystemet. Kostnadsestimatet for hele systemet er over 22000 €.

setning: Hus på tre etasjer og gulvflate 228m2, stabilt 45m2, lagring 18m2 og baldakin. Uponor Quattro kanal går til gulvet for å levere gulvvarme vann. Også forberedt på lagring. Kobber blir trukket neste uke, og systemet skal være på plass senest i januar, nesten ikke helt. Samlerne vil ikke bli installert til neste vår. Destinasjonen ligger like ved Kouvola, i Koria.

Størrelsen på Duvents 520 gikk ganske langt, så vi bestemte oss for å gå til den større modellen (920) og prisen gikk opp ved å kaste den $ 4000. Peisen var definitivt et kjøp også, så hvorfor ikke varme vannet med det. Så et lite mindre hus, og hvis prisen for varmesystemet ikke senkes, så rap 15000 €. Vertinne ville ha ønsket en bakovnen, men som et ettersyn er det lett å si at jeg ikke ga opp. Huset er så godt isolert at det ville blitt svett :D

Huset er laget av finner 450mm ingot, 350mm finnfoam på bunnen og Finnfoam + 100mm på toppen. Så en flaske, hva en flaske. To erstatningsluftkanaler i massevis av støv gir erstatningsvarme til komfyren og vannkoker og gir litt ventilasjon under strømbrudd. Tross alt, noen andre måtte komme opp med det.

For tiden nede med en 5kw bygningsvarmer med minimum utgang og en trotec 140 tørketrommel, forblir temperaturen 22 grader.

Planer og håp er at strømforbruket vil forbli under 10000kwh, men tiden forteller. Ved å stoppe, kan man si at vi blir ganske nært. Dette har vært ganske et evighetsprosjekt, med nesten alt vi har gjort oss selv, nå 3,5 år fra starten.

røtter

standard Naama
Tilbakemelding Score
39

Kehmu sa:
Hilsener!

Vi kommer opp med en slik enhet for et nytt reisemål. Modellen er 920, som er større enn den grunnleggende modellen.
....
Det er en god ide å ta det LV-blandingsvannet til termarventilen mellom spolene, slik at du får mer belastning til bunnen, noe som betyr at den avkjøler seg mer effektivt og laster opp 90% av tiden. Deretter, avhengig av den maksimale temperaturen på toppen, bør kaldt vann fortsatt sørge for at LV-utgangen ikke blir for varmt.

fraatti

standard Naama
Tilbakemelding Score
72

Kehmu sa:
Planer og håp er at strømforbruket vil forbli under 10000kwh, men tiden forteller. Ved å stoppe, kan man si at vi blir ganske nært. Dette har vært ganske et evighetsprosjekt, med nesten alt vi har gjort oss selv, nå 3,5 år fra starten.
I det minste har isolasjonen ikke blitt lagret. Hvorfor er det fortsatt rockull på toppen foruten skum? Hvis du lider av å sette bilder av enheter / installasjon, ville det være fint å se hvilken type enhet det er. Jeg husket at noen boligmesser hadde hatt en lignende enhet på plass, og det var et rør som skulle begynne å skremme meg.

Poko

Relay era stump
Tilbakemelding Score
229

Eller er det 100mm Finnfoam og resten av ullen? Personlig ville jeg ikke sette Finnfoam på veggene eller taket i toner.

HiTec

Du trenger ikke å rive :)
Tilbakemelding Score
8

Finnfoam er der som isolasjon som en trommemembran, det demper bare lyden. Og akkurat som bass trommelen holder den også sin "pute" der som en demper = praktisk talt sukker over et lag ull :kul:

fraatti

standard Naama
Tilbakemelding Score
72

biet sa:
Eller er det 100mm Finnfoam og resten av ullen? Personlig ville jeg ikke sette Finnfoam på veggene eller taket i toner.
Det høres mer fornuftig ut ;)

Erosikos Finnfoam på en eller annen måte i hovedsak spusta / kingspan? Synes dere begge å kunne puste lyd ganske enkelt?

Når det gjelder emnet, er her et stykke arbeid der dette også er i bruk, og jeg tror bloggeren har skrevet noe her også. http://kipposentie.blogspot.fi/2014/12/lammitysjarjestelmasta-kokemuksia-2012.html
Totalt strømforbruk var ca 14500 kWh / år og 10m3 kubikkmeter tre på toppen. Pirtti kan være ca 170m2 og en liten garasje som varmes opp i gården. Beliggenhet i sentrale Finland.

Tammerfors 2012 Boligmesse hadde også en pumpe i leiligheten Aurinkotuulia.

Kehmu

nykommer
Tilbakemelding Score
0

HiTec sa:
Finnfoam er der som isolasjon som en trommemembran, det demper bare lyden. Og akkurat som bass trommelen holder den også sin "pute" der som en demper = praktisk talt sukker over et lag ull :kul:
Det stemmer. Og det er virkelig 400mm Finnfoam og 100mm ull. Årsaken til dette er som følger: Huset vårt er i tre etasjer, og toppetasjen var ønsket så lavt som mulig. Blå ull ville vært vanskelig, men klart billigere. SPU ville ha vært 2x dyrere. Vi har 51x3000 hardvedbjelker på k600, og disse delene av Finnfoamian FT29 er "tungen i kinnet", og kastet på plass. Den har 100mm ull på toppen og et lukket Delta-Vent underlag som er festet til ullen, noe som betyr at underlaget er pustende og ikke krever lufting under.

2 år har nå blitt testet, og jeg kan fortelle deg at det fungerer fint. Vi har hatt kontrollpunkter hvorfra vi har vært i stand til å undersøke mellomstolen i ulike værforhold, og til dags dato har det ikke vært noen problemer, ullene forblir tørre. Og heller ikke ekko. Vi har stuen opp til det åpne, og vi senket det til LED-stripen der vi ville ha installert lydisoleringspaneler når det trengs, men ikke nødvendig. Men hele sannheten kommer først til lys når møblene er på plass og teppene er på gulvet.

Kipposentie og Solar Winds var destinasjonene som førte oss til Duvents, så de ble tett fulgt. Forbruker ønsker er hovedsakelig basert på erfaringen fra Passive House Nevanpää, som er svært lik struktur i vår. Det totale forbruket var rundt 11000kwh uten samlere og torgene var over 200m2.

Rødder: Takk for tipset, vi må vurdere forslaget med installatøren vår. Han hadde allerede noen forslag til forbedring, selv om han ikke utdype seg videre.

Vedlagt er et bilde av murmur, jeg legger flere bilder etter hvert som installasjonen utvikler seg. Jeg fant det gamle prinsippbildet på toppen, i motsetning til bildet, er den bunnde 50mm ull utelatt.

vedlegg

Jnti

moderator
Vedlikeholdsdeltakeren
Tilbakemelding Score
81

Turska sa:
Jeg løp inn i dette; http://duvents.fi/melp_-_monienergialampopumput

Forundret denne enheten er? Ikke for meg, men å takle det selv om jeg leser to ganger ??
Noen har erfaring / prisinformasjon?
Jeg tror det var opprinnelig denne Futura PILP. Her er en tidligere historie
/foorumi/index.php?topic=10283.0

http://rspartners.fi/images/stories/Esite2012.pdf
http://rspartners.fi/images/stories/Duvents_peruskytkent_V3.1.pdf

Basert på utgangseffekten, er den minste 510 og 520 hovedsakelig designet for lave eller passive hus. 700W kompressoren som bruker Danfoss R134A, er ikke lovende høy effekt.
http://duvents.fi/images/DUVENTS_tekniset_tiedot.pdf

En beskrivelse av hvor varmen er tatt fra http://tulituote.com/filebank/59/LOCATION_NOLLAENERGIATALJA.pdf

MELP 920 = Listeprisen på PILP 910-200 føles ganske høy hver gang du vurderer hva du trenger å legge til for å være virkelig MELP og få prisen på $ 22.000.
http://tulituote.com/tuotteet/vesikiertotuotteet/lampopumput/melp_920/

Mikki

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
95
Fair play på det geotermiske forumet. Fyren forstår tydeligvis ikke hva han kjøpte eller hvordan systemet fungerer.

Du kan se for en mil at hele systemet trenger en gjennomgang, hvordan det var ment å jobbe, og deretter om det ville fungere som planlagt.

Men ... at ingen av disse MLP-handlerne sa. Og ikke at hvis MLP-tilbudene er 20kEUR +++ så er det heller ikke noe poeng i det heller.

Så noe dårlig er galt .... og ingen plager å si det. :)

repomies

Hyper Active
Tilbakemelding Score
47
Fair play på det geotermiske forumet. Fyren forstår tydeligvis ikke hva han kjøpte eller hvordan systemet fungerer.
Beklager hva? Der oppgir noviceen klart sitt motiv: "Og jeg vet at det ikke ville være økonomisk fornuftig å begynne å gjøre endringer så lenge alt fungerer, men jeg verdsetter også bekvemmeligheten, og det faktum at når PILP + IV bryter ned, er alt jeg trenger er en ny iv."

Hvorfor skal noen spørre om disse motivene? Han sier også at han brenner 8-10 motes av tre om året. Ja, det er nå blindt blind for å forstå at ingen kan bære et slikt askeskjold for lengre tid. Fyren vet hva han vil, størrelsen blir fortalt her, som ikke vil bli savnet, fyren vil gjøre huset komfortabelt, alle vil være lykkelige. Bortsett fra deg.
Sist endret:

Mikki

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
95
Det synes å være et tydelig problem med det kraftigere kompasset + terreng + vannpeis + 10 kubikkmeter tre som bruker omtrent samme strøm (17 MW) som direkte strøm. Selv det nyeste huset ennå.

Det kan være et enkelt problem med det, fordi MELP prøver å produsere for varmt vann:> 58 grader, tilsynelatende. Det kan ødelegge driften av hele enheten.

Hvis den PILP ble hektet halvveis gjennom tanken og fanget opp til +35 grader, kan situasjonen være ganske annerledes. På toppen av reservoaret vil oppvarming av varmt vann med motstand og peis da varme opp det du kan håndtere.

Men du kan rive det lenger ut av huset og erstatte det med MLP. Det er der du får det. Men hvis MLP er koblet på samme måte, det vil si, hele huset er oppvarmet ved varmtvannsfelt, så hva er besparelsene.
Sist endret:

repomies

Hyper Active
Tilbakemelding Score
47
Tross alt har innbyggeren i huset ikke hatt tid til å tenke på å justere dagens system. Etter min mening viser disse tallene tydelig at MELP + vannpeisen er en galskapsløsning til det huset, og ved å justere det blir det ikke mer enn elendig.

Mikki

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
95
Tross alt har innbyggeren i huset ikke hatt tid til å tenke på å justere dagens system. Etter min mening viser disse tallene tydelig at MELP + vannpeisen er en galskapsløsning til det huset, og ved å justere det blir det ikke mer enn elendig.
Beboeren forstår ikke klart hvordan enheten fungerer. Og ingen i den kolonnen spurte hvorfor PILP er koblet til toppen av tanken når det er klart at nesten alle hingste begynner å hoste hvis du fanger ~ 60 grader 365 dager i året ..

Det er installasjonsfeilen når jeg tenker på det. PILP festet til underdelen, er det> 300 liter vann å varme. Fang +35 - 40 grader, og så kan du se hvordan det fungerer. Høy motstand mot +58 grader som i dag.

Mikki

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
95
Råd har blitt gitt, og 15-30% av de første tipsene falt av daglige utgifter. En liten finjustering fortsatt og selvsagt vil 30-40% drypp være sluttresultatet.

Lurer på om det ville være om PILP + land + vann peis ikke spilte ganske bra i et nytt mellomstort hus. Bare kontrollene er virkelig tapt på typen, og tilsynelatende har MLP-forumet en slik overbevisende mengde at de ikke kan gjøre noe annet enn å gjøre en MLP-investering.

Det kan være at jeg fortsatt kommer til MLP, men i det minste tok det ekstra tid da resultatene av de mindre justeringene var så positive.
Sist endret:

repomies

Hyper Active
Tilbakemelding Score
47
Jeg leste at når de "gratis trærne" løper ut, legger du systemet på nytt. Forståelig hvis du ikke vil bli en stiftemaskin. Når det gjelder effekten av temperaturoptimalisering, er den dekket. Det er litt kort nå for denne perioden.
opp Bunn