Sparer ikke Mitsu noe?

Sammy

nykommer
FA-25 ble installert for oss denne måneden. Jeg har vært veldig fornøyd med innretningen på alle måter, bare for moro skyld her før jeg beregnet forbrukstall og sammenlignet dem tidligere.
Til min forbauselse la jeg merke til at det totale forbruket (selv om husholdningsstrøm inkludert) den 23. november, med pukkelen, var omtrent 66% høyere enn i oktober, inntil da varmeren på likestrøm radiatorer ble satt til + 21C. I Tammerfors har ikke minst november vært mye kaldere enn oktober.
Tilsvarende var totalforbruket noe høyere sammenlignet med november året før. Jeg ventet et klart fall i forbruket da jeg fikk det! Er ikke disse -5 ... + 5C de kuleste COP-ene på denne modellen?

Jeg lurer på om enheten spiste? Selgeren lovet å komme for å måle kraftuttakene med et ammeter neste uke.
F

fa35

gjest
Vs: Sparer Mitsu strøm?

Har du dem på radiatoren samtidig som klippet. I så fall, på hvilken forespørsel er termostaten?

Sammy

nykommer
Vs: Sparer Mitsu noe?

Jeg slo av batteriene da gaupen ble installert. Varmen fra ilppi har gitt nok varme. Varmefordelingen til de forskjellige rommene har vært tilstrekkelig med disse kule radiatorene - ingen behov for radiatorer.

Mävaan

Aktivt medlem

Ikke at pumpen kan mates perfekt hvis varmen er nok. er den indre varme samme som før pumpen? Tross alt er pumpen definitivt oppvarming og ikke en automat?

Hemmo

standard Naama

Hvis snapperne har blitt brukt på riktig måte, tror jeg ikke det du sier er på grunn av snapperne.
At sammenligningen av totalforbruket kan være misvisende i løpet av et kort tidsintervall.
Det vil si at hvis økonomisk strøm ble inkludert, kan man anslå at det ville gå slik:
Endringen i forbruket vil være 30 kWh - 49,8 kWh = en økning på 19,8 kWh / dag

Men hvis oppvarming bare var under evaluering, kunne vi komme til neste resultat.
For eksempel vil opptil 66% økning i forbruket være fra 5 kWh (batterier) til 8,3 kWh (dagslys) / dag, dvs. bare med oppvarming.
Så økningen vil bare være 3,3 kWh / dag

Men denne typen matematiske ideer fra Hemmo bringer tankene opp
at det i en så kort evalueringsperiode fortsatt er for dårlig å begynne å riste av veggen :D

Årsaken til den økningen i det totale forbruket skyldes sannsynligvis noe annet sløsing med strøm ;)
Har husholdningen for eksempel badstue som er oppvarmet elektrisk?
Og trener du mye i badstuen.
Med mer enn en badstue blir forskjellen lett halvert.

markusj

Aktivt medlem

Jeg la den gjennomsnittlige temperaturen på Tammerfors flyplass bare for sammenligning.

Oktober 2007 Tre flyplass: maks 13, ka. 5, min -4
November 2007 Tre flyplass: maks 7, ka. 0, min -10
November 2006 Tre flyplass: maks 8, ka. 0, min -15
November 2005 Tre flyplass: maks 10, ka. 3, min -8
November 2004 Tre flyplass: maks 8, ka. -1, min -15
November 2003 Tre flyplass: maks 7, ka. -1, min -8

Så falt det meg opp at Vattenfall ville erstattet den gamle strømmåleren for fjernlesing på samme tid.

Det kan også være enighet med den Hemmo-regnestykket at hvis det totale forbruket av disse perlene stiger 66%, må grunnen ligge et annet sted. For meg selv har Ilps gjennomsnittlige daglige forbruk økt med 5,7 kWh / d Mellom oktober og november har forbruket steget med 57% til Ilps forbruk, men det samlede strømforbruket har steget med under 10%.

Sammy

nykommer

Jeg hadde forventet at forbruket ville ligge i området oktober (= elektriske radiatorer) selv om været avkjølte seg litt. Det ville være riktig retning. Innetemperaturinnstillingen var den samme for +21-radiatorer og nå chill, men chill virker litt over innstillingen for å drepe varmen. Enhetskontroll skjer ved oppvarming (var det ikke solsymbolet i de to?)

Forresten, elektrisitetsmåleren ble erstattet av Vattenfall men i fjor vinter. (fikk de for mye av oss, og nå kontrollerer de fjernmåleren min? ... så det må være ...)

Du kan spekulere i husholdningenes elektrisitetsseksjon, men denne + 66% tilsvarer mer enn 2 timer badstue hver dag.

Kan det være nå at med lite varmebehov er effektiviteten på topp ... overhode ikke?

Og selvfølgelig skal du ikke rive arven på for forhastet grunn ... holde øye med situasjonen.

Jnti

moderator
Vedlikeholdsmedlem

De opprinnelige dataene er så svake at du egentlig ikke kan si noe om det.

For å si noe om dette, bør du vite størrelsen på leiligheten, kWh-målinger tidligere og nå (natt / dag). Selv lesing i sommermånedene ville være et godt referansepunkt for å synliggjøre andelen av oppvarming av strøm.

=> Jeg vil foreslå nærmere overvåking i fremtiden.

På den annen side i det minste i Lohja fra 1. til 23. oktober. oppvarmingen grevlingen var 228 og fra 1 til 23.11. det var 349. => begynnelsen av 23. november har vært 53% kjøligere enn oktober i retning Lohja !!

JaskaTK

medlem

Jeg har også ganske stor forskjell mellom oktober og november ved forbrukstallene på rundt 2,8 og rundt 7,9 kWh / dag. Annen oppvarming har bare vært på badegulvet. I tillegg har ildsteder blitt brent, men absolutt ikke mindre i november.

Jeg var imidlertid skeptisk til den potensielle energibesparelsen til de ganske varme værforholdene, da ILP bare kjørte i veldig korte perioder om gangen. Jeg prøvde timing og avstengning som en løsning, men jeg kunne ikke foreta målinger med nok nøyaktighet til å si hva som var den potensielle effekten på strømsparing. I det minste føltes det bedre når pumpen gikk i minst en lengre periode.

I det minste gjør vi fortsatt disse tingene slik at strømbruken til oppvarming (i det minste for ILP) er svært ubetydelig sammenlignet med andre bruksområder.

pahhi

Aktivt medlem

Forskjellen mellom oktober og november-forbruket har vært ganske stor både i fjor og i år. Så oktober og november kan ikke sammenlignes. Ja, i det minste har Mitsu sunket forbruket i november sammenlignet med 06.

Sammy

nykommer

Situasjonen er nå at det samme huset, den samme elektrisitetsandelen til husholdningen, den samme mengden peisbruk, samme LT-settpunkt, men forskjellig måned og annen oppvarmingsmodus er i spørsmål. Så to viktige variabler. Ja, november er kaldere enn oktober (som 53%), men kjøleren skulle være den elektriske radiatoren. Jeg antok at effektiviteten deres ville kompensere for det høyere oppvarmingsbehovet (i det minste delvis). I løpet av denne korte observasjonsperioden virker det truende at gaupen ikke klarer noe mindre forbruk enn radiatorer (53% mer oppvarming, 66% mer)

Nedenfor er en kort sammenligning av veksten i det totale forbruket i økonomien vår fra oktober til november i forskjellige år. Det er ingen fordel her (endre y07)

Paivas. JHA.
Vekst y02 40,0% 71,6%
Vekst y03 29,2% -0,7%
Vekst y04 68,8% 84,1%
Vekst y05 46,9% 41,6%
Vekst y06 65,8% 37,5%
Vekst y07 66,3% 60,4%

Mävaan

Aktivt medlem

I det minste åpnes det ikke for meg ennå::). Kunne du sette faktiske forbrukstall (kWh). Du vil se litt hva som er det "normale" strømforbruket i huset ditt. Det sparer ikke alltid penger hvis huset er godt isolert, brenner mye trær og har mye "bakgrunn" -varme (kjøleskap, TV-er, belysning, datamaskiner, etc.). Slik jeg forstår meg minst.

Wattis

Ta pumpen

Sammy sa:
Til min forbauselse la jeg merke til at det totale forbruket (selv om husholdningsstrøm inkludert) den 23. november, med pukkelen, var omtrent 66% høyere enn i oktober, inntil da varmeren på likestrøm radiatorer ble satt til + 21C. I Tammerfors har ikke minst november vært mye kaldere enn oktober.
Bare et øyeblikk, litt mer avgrensning, betyr det at det totale forbruket i november var 1,66 ganger høyere enn totalt forbruk I oktober? I så fall, så klart noe tvetydig, selv om du også bemerker at temperaturen i kabinen har holdt seg ~ den samme i begge måneder og direkte strøm derimot ikke har blitt slått på. En forklaring kan være at du fremdeles har slått på direkte elektrisk oppvarming ?? Hvis du setter energiforbruksverdiene i kilowattimer, kunne du lettere se hva slags varmeenergi det snakkes om.

Jnti

moderator
Vedlikeholdsmedlem

Sammy kan du ta en kWh i ringen. Prosenter løser ikke denne gåten. :kul:
M

mitsu68

gjest

ikke dum oo noe, det har spunnet i nesten en time og vil ikke åpne, ja målinger er nødvendig, liksom, men føler at hvis strømmen kom inn i huset samtidig ville økningen være 100%: - \

Poko

Stafett for stafett

Sammy sa:
Situasjonen er nå at det samme huset, den samme elektrisitetsandelen til husholdningen, den samme mengden peisbruk, samme LT-settpunkt, men forskjellig måned og annen oppvarmingsmodus er i spørsmål. Så to viktige variabler. Ja, november er kaldere enn oktober (som 53%), men kjøleren skulle være den elektriske radiatoren. Jeg antok at effektiviteten deres ville kompensere for det høyere oppvarmingsbehovet (i det minste delvis). I løpet av denne korte observasjonsperioden virker det som truende at gaupen ikke klarer å konsumere mindre enn radiatorer (53% mer oppvarming, 66% mer)

Nedenfor er en kort sammenligning av veksten i det totale forbruket i økonomien vår fra oktober til november i forskjellige år. Det er ingen fordel her (endre y07)

Paivas. JHA.
Vekst y02 40,0% 71,6%
Vekst y03 29,2% -0,7%
Vekst y04 68,8% 84,1%
Vekst y05 46,9% 41,6%
Vekst y06 65,8% 37,5%
Vekst y07 66,3% 60,4%
hei, disse solstikkene gir ingen mening. ??? nå gjør som forespurt og rapporter forbruk som andre, kwhs ;)

markusj

Aktivt medlem

Så med disse tallene at en økning i forbruket vil bety 2 timer daglig med komfyren på full effekt = 12 kWh, anslås det at hvis Ilppi fanger at med omtrent 3 COP, for eksempel 120m2, bør innetemperaturen stige til 11 ° C. Hvis man skulle tro at varmeren var halvparten av det, ville det også bety en temperaturstigning på omtrent 5 ° C i det 120m2 oppvarmede rommet.

Den rare ligningen - kan ikke se ut til å komme med dette innspillet.

Hemmo

standard Naama

Sammy sa:
Situasjonen er nå at det samme huset, den samme elektrisitetsandelen til husholdningen, den samme mengden peisbruk, samme LT-settpunkt, men forskjellig måned og annen oppvarmingsmodus er i spørsmål. Så to viktige variabler. Ja, november er kaldere enn oktober (som 53%), men kjøleren skulle være den elektriske radiatoren. Jeg antok at effektiviteten deres ville kompensere for det høyere oppvarmingsbehovet (i det minste delvis). I løpet av denne korte observasjonsperioden virker det truende at gaupen ikke klarer noe mindre forbruk enn radiatorer (53% mer oppvarming, 66% mer)
Paivas. JHA.
Vekst y02 40,0% 71,6%
Vekst y03 29,2% -0,7%
Vekst y04 68,8% 84,1%
Vekst y05 46,9% 41,6%
Vekst y06 65,8% 37,5%
Vekst y07 66,3% 60,4%
Det suger Sammy at du varmer opp prosentene .... det gjør deg ikke gal from.
Hvis du virkelig veier inn med drittsekkene dine, har du virkelig kWh på bordet.
At matematikken din ikke får deg til å "helvete summen av farvel" som de sier støttetid.

Imidlertid forstår jeg ikke hvorfor disse forbrukstallene etter mindre enn en måneds tid til og med begynner å feste seg. :D

Ja, det er mulig at kalkulatoren din er tom for batteri ... når den ikke kommer fra disse målingene :D
F

fa35

gjest

Nå ville det være best å gå til lokelinjen for å få en forbruksmåler og kun måle forbruket av lungen

Sammy

nykommer

Wattis, du hadde forstått beregningene riktig, selv uten kilowatt. Direkte strøm er ingen steder å være på.

Jeg har fordøyd forbrukstall fra tidligere år i elektronisk form en liten stund, kanskje disse dataene gir mye nødvendig informasjon. Oppvarmet plass totalt 128m2 inkludert fuktig plass med gulvvarme med strøm. Stuen har en stor peis som varmes opp hver dag. Antall trær i henhold til værforhold. Treverket i peisen brenner 4 ... 5m3 per år. Huset ble bygget i 1989, direkte elektrisitet, LTO, termisk isolasjon angivelig konvensjonell, annen "spillvarme" de vanlige husholdningsapparater.

Grafen nedenfor viser totalt forbrukstall. Den siste polen ble laget med glitter.
EDIT: gjennomsnittlig avlesning i kwh / dag.

Er det nå at strømforbruket mitt allerede var "for" lavt, og chillingen ikke kan bli lavere?

Joutomies

medlem

Jeg lurer på strømforbruket til den uoppvarmede sesongen, i grafen, tilsynelatende i kWh / dag. Kan du få over 10 kilowatt timer varmt vann, husholdningsapparater, matlaging og annen normal levetid? Hva er størrelsen på husholdningenes løgn?

pahhi

Aktivt medlem

Nå forstår du litt bedre. Ikke noe synlig forbruk har falt i november takket være dette.

Selv i oktober forbrukte vi mer strøm, selv om vi var glade. Det var fordi treverket ikke ble brent så mye som for et år siden.
W

woortson

gjest

Hvordan kan strømforbruket være rundt lavt om sommeren 10 kwh / dag ???
300 kwh per måned. Noen råtner, og du er dårlig
ingen bor i huset.

r2d2

medlem

Vi bruker omtrent 14kwh / d husholdningsstrøm.
Husholdning 4 hvorav 2 hjemme i dager. :p
varmt varmt vann kommer fra tre. Ingen peis.

Hemmo

standard Naama

Sammy sa:
Wattis, du hadde forstått beregningene riktig, selv uten kilowatt. Direkte strøm er ingen steder å være på.

Jeg har fordøyd forbrukstall fra tidligere år i elektronisk form en liten stund, kanskje disse dataene gir mye nødvendig informasjon. Oppvarmet plass totalt 128m2 inkludert fuktig plass med gulvvarme med strøm. Stuen har en stor peis som varmes opp hver dag. Antall trær i henhold til værforhold. Treverket i peisen brenner 4 ... 5m3 per år. Huset ble bygget i 1989, direkte elektrisitet, LTO, termisk isolasjon angivelig konvensjonell, annen "spillvarme" de vanlige husholdningsapparater.

Grafen nedenfor viser totalt forbrukstall. Den siste polen ble laget med glitter.

Er det nå at strømforbruket mitt allerede var "for" lavt, og chillingen ikke kan bli lavere?
Nå åpner dette seg.
Med sin plutselige bro og sunne fornuft har strømforbruket vært ganske minimalt allerede før broen ble introdusert.
Så 128m2, 1989 bygd hus med LTO
og vedfyring 5motts / fyringssesong, kanskje de loggene har gått lenger?
Knapt har du målt fanget ditt nøyaktig?

Jeg beregnet dine årlige utgifter,
(så du gadd ikke rapportere det ennå)
som må ligge i området 10000-15000 kWh / år for de rapporterte kWh-verdiene.
Tiden virker liten.
Hvis du ikke brente tre og uten LTO, kan strømforbruket ligge i området 18000-25000 / kWh.

Var det slik at badstuen varmet opp med strøm?
Ja, med disse utgiftene vil fordelene bli redusert.
Jeg vet ikke hva slags ønsker du hadde for kjøpet,
men det kan være at din komfort er den eneste fordelen. :D

markusj

Aktivt medlem

Sammy sa:

Vi har fått en meningsmåling av det energiforbruket som ikke oppvarmes per person som forumbrukere vil føle at det ville være 4-15 kWh / person / d energi. Så 10 kWh / d betyr 1-2 personer. Med null kunnskap om dette, ville et godt isolert hus i den størrelsen trenge omtrent 40-50 kWh / d god ventilasjon for å komme seg, så jeg vil anta at omtrent en fjerdedel av varmen gjøres til peisen.

Når du begynner å sammenligne år og måneder, bør man vite nøyaktig om energimengden produsert av trærne har holdt seg konstant, og nøyaktigheten av estimeringen er sannsynligvis ganske vanskelig.

teukka

standard Naama

Selvfølgelig er det en forklaring på alt i denne enkle historien. Bare hold toning alt det oppe. Jeg vet ikke på hvilket grunnlag Sammy fikk det.

For noen år siden erstattet en pensjonert prest jeg kjente som kjørte en bensinbil i rundt 5000 km / år en ny, større og dyrere diesel. Årsaken til dette kjøpet var besparelser fordi diesel var billigere. Pappa mener tilsynelatende fortsatt at han er et økonomisk geni av et eller annet slag. :)

Jnti

moderator
Vedlikeholdsmedlem

Ville Sammy ha en planløsning av leiligheten? Plasseringen av peisen og ILP ville være interessant.
Så peisen varmes opp hver dag som før, ikke sant?

2-3 måneder nå må du bare følge og deretter bare trekke konklusjoner.

Wattis

Ta pumpen

Når du dekker de søylehøydene og det faktum at november i fjor er ILP i sirkler, kryper ideen inn at du varmer opp til et dårlig isolert sted med radiatorer, garasje / lagring / vinterhage. Men siden strømforbruket ditt er så lite, er forklaringen sannsynligvis det som allerede var skrevet der.

Du skrev at disse stolpene har totalt forbruk, og når du visuelt evaluerer polene, kan du satse at det gjennomsnittlige året er mindre enn 20 kWh / dag -> 7000 kWh / år ??? Kan noen overleve i et så lavt, elektrisk oppvarmet hus?

Ja, da jeg så på det på den måten, synes minst 10000kWh / år å være forbruket, men det er ikke så mye heller.

Mävaan

Aktivt medlem

Det vil være nøyaktig 10.000 kWh / år. Når du reduserer mengden vannoppvarming og husholdningsstrøm, er det ikke mye igjen til radiatorene.

Jnti

moderator
Vedlikeholdsmedlem

Hva er innstillingen for LTO-oppvarmingens radiatortermostat?
Hvis termostaten er +21 eller +20, vil sannsynligvis tilførselsluften være nok til å varme opp hele hytta ved hjelp av den peisen. => ILP har egentlig ikke oppvarmet i det hele tatt => strømforbruk det samme som tidligere år.

Det er lurt å justere termostaten for radiatoren etter oppvarming, for eksempel til +15 grader, for å få ILP til å fungere.

janosvalos

Aktivt medlem

janti sa:
Hva er innstillingen for LTO-oppvarmingens radiatortermostat?
Hvis termostaten er +21 eller +20, vil sannsynligvis tilførselsluften være nok til å varme opp hele hytta ved hjelp av den peisen. => ILP har egentlig ikke oppvarmet i det hele tatt => strømforbruk det samme som tidligere år.

Det er lurt å justere termostaten for radiatoren etter oppvarming, for eksempel til +15 grader, for å få ILP til å fungere.
Hvis soverommene har radiatorer med funksjonelle termostater, så kan du sannsynligvis justere LTO ettervarme-radiatoren opp til +15 grader. Hvis den prøver å legge ned temperaturene, vil rommene begynne å føles trukket - i det minste var dette resultatet av sist og vinterens eksperimenter. Problemet oppstår med soverommene, som vanligvis er stengt på kveldene, og ILP-varmen varmer ikke soverommene.

Dette er den vanskeligste situasjonen for oss i det minste i denne likevekten - spesielt når halvparten av soverommene er avhengige av gulvvarme og gulvvarmen er for treg til å svare på fallende temperaturen i soverommet forårsaket av lukking av dørene.
S

sk43

gjest

Jeg har min egen korte erfaring med å bruke FD: 25. Jeg er i sommer flyttet inn i dette huset som en ny beboer, slik at deres eget forbruk erfaringer er ikke fra andre år. 2/11 begynte ILP å rumle og "bargain trade" -måleren viser at forbruket har vært 301kw over en 24-dagers periode. Så det daglige forbruket er 12,5 kw.
Oppvarmet er 112 kvadratmeter med leiligheter og bestemor og pappa. Cirka 5 kg trevirkes hver dag i peisen.
Det er rikelig med varme i hvert hjørne, og du føler deg komfortabel selv på føttene.
Teknologi spilt etter ønske.
S

sk43

gjest

Det stemmer. Unnskyld meg for det. Men det høres litt for mye ut for meg, fordi jeg tilhører de gammeldagse mennene som har sett mye, men at KW, og ingen annen strøm ennå har blitt vandret rundt for å be om et rykk. Jeg er ikke uenig i rådene, men jeg smiler til de kresne leserne.

Likevel, varme godbiter.
opp Bunn