Inverter Air-to-water varmepumpe "kurve" kjøring

vwg4

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
44
Så har omformeren VILP de rette forholdene for å "kjøre kurven" -varmen direkte inn i varmekretsen, uten at det er behov for en separat stor ladningshunt?
Med buet kjøring mener jeg, som en inverter med MLP, å kjøre kompasset i samsvar med varmetilstanden, noe som resulterer i langvarige sykluser, og minimerer oppstart.

Gjør den nåværende cheatkontrollen til liv?
Hvordan er smelting lukter / tatt i betraktning?
Hvordan tas endringsforholdene i luften i betraktning?

Dette var allerede sidelengs der: https://neuroeducationquebec.org/foorumi/threads/120m2-saneerauskohde-pirkanmaalla-öljy-ilmalämmitys-ilp-kaveriksi-mono-vilp.27286/page-3

Når pumpen kjøres på en "kurve", løper pumpen kontinuerlig? Er dette optimal for enhetens levetid?
Litt det samme, tenkte jeg på meg selv. På den annen side må pumpen på samme utetemperatur rotere så mange svinger for å produsere samme mengde energi. Jeg støtter ideen om at slitasje er lavere på en jevn langsommere løp.

Også med hensyn til effektivitet er det mer fordelaktig å kjøre kontinuerlig mindre enn full. Årsaken er lavere temperaturforskjeller og følgelig trykkforskjellene. Større hastigheter med høyere friksjon og flytmotstand. Dette er i utgangspunktet basert på en ganske mild kunnskap, men i følge mine COP målinger har jeg lidd ganske mye når maskinen kjører i full fart.

vwg4

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
44
Min erfaring med Nibe F2040 + SMO40-kombinasjonen.
Kjør "kurven" gjennom 100ltr støtfangeren til gulvet.

I Nibe-eksemplariske koblinger er det ingen store akkumulatorer tilstede, dvs. drevet hovedsakelig til varmekretsen. Sikker, radiatoren + gulvet, shunted på flyet går til gulvet.

Forutsatt at standardinnstillingen vil være at kontroll / utendørsenheten bøyer "kurve for å løpe", er det i virkeligheten ikke tilfelle.

Niben kontroller:
-lämpötilakäyrä
-asteminuutit
-kompressorikäyrä

Temperaturkurven definerer poenget med å telle minuttminuttene. Grad minutter bestemmer behovet for varme og dermed start og stopp av kompasset.
Kompressorkurven avgjør direkte ved hvilken frekvens kompassen drives ved enhver utetemperatur. (det er så mye intelligens at i visse situasjoner, det vil si små minutter dårlig i kaldt vær, løpe i kurver hardere)

I alle fall er resultatet en veldig on / off type kontroll, spesielt i "cold end". Ingen "kurvtur"

Wespa

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
11
Nå vet jeg ikke om systemet mitt er akkurat det tittelen ser etter, men la oss gå nå. Så monoblock-technibel (enhet for denne kjeden er: https://neuroeducationquebec.org/foorumi/threads/vilp-nro2-technibel-phrib-10.24666/) er koblet som følger:

Vannet oppvarmet i pumpen kommer inn i shunt av en 70-årig oljekjel, som er satt til "sørøst" som det blir. Vannet som forlater shunten går rett til radiator kretsen og returnerer fra spolen til pumpen gjennom 40l bufferreservoaret. Vann gjør ikke Technibel, men det er en spole i oljekjelen, hvor forvarmet vann går til gjennomstrømningsvarmeren (Kospel KDE).

Pumpen har kjørt her på sørkysten siden oktober, uten å stoppe selv om høsten var varm. Jeg ville hevde at i det minste under det kalde været +5 ikke lenger stopper i det hele tatt. Pumpen er justert for å holde den indre temperaturen i stuen på + 21 grader, og det ser ut til å fungere bra. Coppia kan ikke regne ut nøyaktig på grunn av manglende loggingsmuligheter, men noe sier at i desember 2018 var strømforbruket mindre enn 1900 kWh vs 3000 kWh i desember 2017, selv om desember 2018 var litt kaldere enn 2017. Den eneste betydelige forskjellen var desember 2018 Huset ble først oppvarmet av VILP, mens det i 2017 gikk med direkte strøm.

Rediger. Så egentlig fokuset fortsatt at jeg tenkte at selv om vannet går bunnpannen og la derfra til radiatorkretsen, men så dette ville passe temaet fordi shunt er imidlertid alltid helt åpen, det vil si, jeg prøvde å gjøre at pumpen ikke ville gjøre noe varmere vann enn hva behovet er.

vwg4

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
44
Nå vet jeg ikke om systemet mitt er akkurat det tittelen ser etter, men la oss gå nå
Jeg antar at så :)

Ved hvilke frekvenser roterer kompasset? Relativ til utetemperatur, varmekrav
Hvordan vurderer du å tine? er vannet som går til radiatorkretsen bare litt kaldere (selvfølgelig hjelper bufferne)

Wespa

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
11
Jeg har egentlig ikke noe å si om "harde" ting. anlegget kjører ved disse utetemperaturene, huset er selvsagt stort og smart isolert, men tross alt bringer det maskinen med en nominell effekt på 10kW. Den harde frosten har ennå ikke vært i stand til å teste, den kaldeste dagen har hittil vært noe -14, så det var i det minste i det minste nok. Selv tining fungerer godt, ikke smelter "forgjeves", men bare for det virkelige behovet når cellen allerede er i gode hvite damper. Avfrosting blir ikke lagt merke til, for eksempel ved å avkjøle radiatorene eller andre forstyrrelser, men det virker bare. Ikke dårlig på en to toners enhet. :)

RMA

nykommer
Tilbakemelding Score
8
Dette kan være litt over når jeg ikke bruker pumpens egen kurvekontroll:

8 kW Fujitsu AOYG24LF utendørsenhet med impromatikk, platevarmeveksler ved retur av radiatornett og oljekjele som bufferoppskallet ~ 80% åpen. Så ingen separat buffer. Som en EH-800-regulator med seriell kontroll styres pumpen med et 0-10V signal basert på utendørs varmekretskurven og romkompensasjonen. Under avfrostningen avtar vannstrømmen med 5 til 10 grader, noe som er nesten ubemerket av noe. Kontrolleren øker litt av fangsten fra pumpen under avrimning, men vender tilbake til normal kort tid etter avrimning. Kedelspolen forvarmer vannet til en 100 liters varmtvannsbereder.

Pumpens egen kontroll vil også ha støtte for utetemperaturkurven og romkompensasjonen, men jeg har ingen erfaring.

I vinter var EH-800 fortsatt på plass og varmtvannet ble laget med olje. Under avfrostningen falt strømmen av vannstrømmen mye (~ 15-20 grader?) Og raskt, da batteriene falt på nakken. Selv da, mellom smelterne kjørte jeg kurven ganske normalt. Oljen kunne ha hjulpet pumpen hvis det var nødvendig, men det var ikke behov for, på ca -18 grader, med en eneste pumpe, ikke kaldere vær. Den lille regulatorens varme regulator dispensert med den siste fasen av opptining, men trakk suntonen tilbake da avfrosten var over.

yen

medlem
Tilbakemelding Score
0
Det er i utgangspunktet en kurve her, selv om pumpen selv ikke justerer seg. ES 11kw pumper MWT300 til midten av hybriden, hvorfra Vexve-kurven er tatt. Pumpen stiller en fast forespørsel. Ikke senere enn null, går pumpen hele tiden minus avriming. Jeg likte pumpen med en fast forespørsel om sommeren, og det slår på en gang om dagen.

Vedlagt til loggene i dag, utendørs noen få grader frost. Hvert par timer smelter det for øyeblikket, men varierer vanligvis med temperatur og fuktighet. "På sitt verste" hver 45 min. Etter avfrosting øker de større gjengene fangsten, som deretter senkes til avrimning. Dette er grunnleggende formel. Pumpen er under størrelse på en slik måte at frostkraften ikke er nok, men ved -10 grader etter avrimning, må den åpnes med en elektrisk motstand for å gjenopprette. Da kan den holde den til den er opptining. Det er ingen svingninger i huset.

På grunn av utilstrekkelige forbruksmålinger er totalt husforbruk tilgjengelig: henholdsvis desember 2017 2500 kWh og 2018 2800 kWh. Forskjellen er forklart av bilens innvendige varmeapparat og de litt kjøligere spolene. Hele 2018 huset (rv68, 200m2 og 80m2 + 10c) og beboere forbrukte 19500 kWh. Jeg er veldig fornøyd med det siste året, forbruk var ca 10 kWh og 3000L olje. Så lenge enheten varer så bra, kommer det.

vedlegg

Senest redigert:

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93
Så hva betyr det uten en stor lader å kaste? Reservoaret behøver ikke å være stort, men ja det trengs en lader. Laderen kan være for eksempel en tre- eller en olje-kjele, det kan ikke nødvendigvis være større. Men uten laderen ville jeg ikke.

Et enkelt batteri eller gulvrotasjon spinner tiden for å svulme rundt. Selvfølgelig kan gulvet reserveres, men volumet av radiatorene er svært lite og de avkjøles om mindre enn en halv time når pumpen stopper. Jeg har et enkeltrørsystem, og det er ikke mange minutter når returtemperaturen begynner å endres. Oppvarming av radiatorene i enkeltrørsystemet krever litt tid å strømme inn i vannet. Så en kort besøkstid ville ikke fungere bra.

Sammeli77

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
0
Her vender gulvet direkte til gulvvarmerens returkrets med omformeren pære. Fools kjører med minimum strøm ved +10 ° C og deretter i full frost. Når det er varmere enn +10, holder jeg chatteren av, for ikke å gå ut av gaten.

Avrimning påvirker ikke noe, fordi gulvets masse jevner jevner sin øyeblikkelige kjølig vann. Fordi fløyten åpner skyene, er reservoaret, men det påvirker ikke juksen. Strømningstemperaturen er innstilt med choke kontrolleren.

burmanm

standard Naama
Tilbakemelding Score
62
Barberes her (med en fløyte identisk med Wespan) rett på gulvet med en kurve, er 410P shunten helt lukket. Det roterer imidlertid jevnt, selv ved -5 ° C, før det når et stopp.

At Technibel er nå under hans kontroll (2009 er en samling av disse), så det ikke vil være i stand til å justere kompasset mellom 25-110Hz, den nyere modellen ville være enda lavere.

I alle fall, ikke VILP avviker fra MLP-kurven på noen måte, er den samme omformerkontrollen der for kompasset.

Wespalle for informasjon, ja det smelter "forgjeves" med klokken til slutt (ikke der noen is ikke handler om jevnt), derfor ser den krøllen seg på -10C (eller -9C, uansett) selv:

technibel_sulatukset.png

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93
Sy perfekt varme :D
Jeg trenger betydelig høyere temperaturer, ved -10 allerede ved 35 ° C, tilsatte radiatorer for å hjelpe.
Under avrimingen, men i den måten som går slik. Gulvet er da ordentlig dekket når det ikke er mer synlig retur.
En og en halv time med avfrosting, ikke dårlig.

vwg4

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
44
Så i det minste bøyer Fujitsu, ES, Technibel. Jeg tror CTC er også kontinuerlig.
Fant du erfaringer fra Panas, Mitsus?

Nibe F2040 + SMO40 ser slik ut. På det tidspunktet vil det være ~ -15c frost under julen.
1547540949133.png

1547541594785.png

I alle fall, ikke VILP avviker fra MLP-kurven på noen måte, er den samme omformerkontrollen der for kompasset.
Slik kan det tenkes. SMO40 Kompass HZ drives av utetemperaturen.

iqo

medlem
Tilbakemelding Score
16
Jeg har en Mitsubishi PUHZ-SW75VHA og en platevarmeveksler i returrøret. Temperaturkurverne er ikke nå festet til dette, men de ser virkelig nøyaktig ut som Burmanm har lagt til ovenfor. Selv temperaturen er akkurat det samme i gulvvarmeboksen. Smelteområdene var lik 1h 40 min eller mindre gjennom den nåværende oppvarmingssesongen. Selv i sen vinter tok det over 2,5 timer med rør, men nå har det vært riktige våtspoler, RH> 90 nesten hele tiden siden høsten. Venter på tørr frost ...

Så på kurven går kjøringen bra, så lenge varmebehovet er over ~ 3kW. Ellers vil pumpen stoppe og deretter manuelt skrue ventilene til ladestillingen til laderen og styre pumpens start med sin egen logikk basert på shuntposisjonen.

Metax

medlem
Tilbakemelding Score
11
Det er fortsatt kort tid å oppleve Panama. Så oppvarmer 7kW monoblok opp 200l vann i oljekjelen gjennom akkumulatorportene, og vann sendes til luftvarmeren via shunt. Shunten er helt åpen hele tiden, og maskinen drives på utetemperaturkurven. I går er bryteren fortsatt basert på intern temperaturkompensasjon, slik at du kan se hvordan det fungerer.

Basert på antall oppstart på Kompura, kjører maskinen med en frekvens på ~ 20-70Hz og avrimning etter behov. Du må finne ut om du kunne få noen data ut av en konstant hvis du vil følge handlingen mer detaljert.

burmanm

standard Naama
Tilbakemelding Score
62
Slik kan det tenkes. SMO40 Kompass HZ drives av utetemperaturen.
Er det egentlig om tull? Det stiller imidlertid ikke varmekurven i henhold til strømningstemperaturen. De normale omformerne bare følger så den flytende temperaturen og justerer kompassfrekvensen for å holde så nært som mulig.

Den faste Hz-oppfølgeren ville bety at det ikke ville være i stand til å endre styringen i henhold til lasten.

vwg4

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
44
Er det egentlig om tull? Det stiller imidlertid ikke varmekurven i henhold til strømningstemperaturen.
Varmekurven justerer strømningsvannet.

De normale omformerne bare følger så den flytende temperaturen og justerer kompassfrekvensen for å holde så nært som mulig.
Den faste Hz-oppfølgeren ville bety at det ikke ville være i stand til å endre styringen i henhold til lasten.
Selvfølgelig øker belastningen (= justerer) i henhold til utetemperaturen ... men ja, det er det.
Så snart de "sibirske frostene" kommer ut, må F470 kastes vekk, du vil ikke få ~ 2kw mer belastning på VILP, vil gå tapt hvis du bytter.

SMO40 / VVM320 installasjonshåndbok:
"Meny 5.1.23 - Kompromisskurve (MERK Denne menyen vises kun hvis SMO 40 er koblet til en varmepumpe med inverterstyrt kompressor.)
Her er varmepumpekompressoren satt til å følge en bestemt kurve for et bestemt behov, eller vil det fungere i henhold til forutbestemte kurver. Still kurven for behovet (oppvarming, varmt vann, etc.) ved å velge "auto", dreie på hjulet til temperaturen er uthevet og trykk på OK. Du kan nå angi maksimale og minste frekvenser ved hvilke temperaturer. Det er flere vinduer i denne menyen (ett for hvert behov). Du kan bruke pilene øverst til venstre for å endre vinduet "

DSC_0536.JPG

Selvfølgelig er det en liten sjanse her at Auto-modusen vil kjøre mer rasjonelt, men "...vil det fungere i henhold til forhåndsdefinerte kurver ... ". Ta en forhåndsbestemt kurve i Auto-modusen med en liten vridning i øret.

Det verste her er at dette er styresiden av eiendommen.

Killi10

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
24
Her drives Fujitsu gjennom en 100-liters støtfanger direkte inn i kretsen. Maskinen stopper ikke ved 0 ° C under frysing. Uten støtfanger i serien var et par radiatorer veldig irriterende.

I kjølemodus er sirkulasjonspumpen justert til et lavere nivå og radiatorsirkulasjonen lukket. Vannet som blir avkjølt, beveger seg gjennom rasterbufferen til konvektorene og går direkte tilbake til pumpen.

Pämpölumppu

medlem
Tilbakemelding Score
5
Min 5kW Pana monoblok koblet direkte til gulvrotasjonen. Det fungerer veldig bra og rolig, og det er ikke behov for buffer i noen situasjon.
Strømningstemperaturen styres av utetemperaturens kurve, men bare karnappvinduet, vaskerom og vaskerom er fullt åpne, i andre kretser begrenser termostatenes romtemperaturen om nødvendig. Hovedårsaken til dette er at Pan-kurven stopper ved -15 ° C utetemperatur, hvorefter strømningstemperaturen ikke lenger stiger. Så antakelsen er at strømningstemperaturen skal være litt for høy ved -15 grader, slik at varmen vil være nok dersom den fortsatt blir kald. Dette har imidlertid ikke blitt testet / justert ennå.

iqo

medlem
Tilbakemelding Score
16
Pannekurven stopper ved -15 ° C utetemperatur, hvorpå strømningstemperaturen ikke lenger stiger. Så antakelsen er at strømningstemperaturen skal være litt for høy ved -15 grader, slik at varmen vil være nok dersom den fortsatt blir kald. Dette har imidlertid ikke blitt testet / justert ennå.
Mitsu PAC-IF032B har samme funksjon at kurven ikke skal flyttes til -15 kaldere siden (den nyere IF062 vil trolig være). Imidlertid kan jeg "konsollere" at det ikke er viktig om kraften til min 8kW-maskin har falt ved disse temperaturene så mye at det ikke lenger vil avkjøle den strømmen av vann, men vil bli brakt til ønsket nivå, selv om kurven er i riktig form. Det er en viss ekstra motstand i monoblokket at det ville være fint å bli varmere hvis VILP alene er ansvarlig for å regulere sirkulasjonsvannet (ingen shunts og eksterne varmekilder).

vwg4

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
44
Imidlertid kan jeg "konsollere" at det ikke er viktig om kraften til min 8kW-maskin har falt ved disse temperaturene så mye at det ikke lenger vil avkjøle den strømmen av vann, men vil bli brakt til ønsket nivå, selv om kurven er i riktig form. Det er en viss ekstra motstand i monoblokket at det ville være fint å bli varmere hvis VILP alene er ansvarlig for å regulere sirkulasjonsvannet (ingen shunts og eksterne varmekilder).
Dette kan ikke generaliseres.
Driftsmiljø (55c vs 35 vann, dvs. gulv mot batteri).
Dimensjonering, strømforbruk vs strømforbruk kreves.

Dessuten er det ingen motstander i alle monoblocks, men det må være en ekstern varmekilde :)

Wespa

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
11
Dessuten er det ingen motstander i alle monoblocks, men det må være en ekstern varmekilde :)
For eksempel er det ingen teknikker nevnt. Det ville være kontroll for ekstern motstand, men det er så dumt at det ber om mye varme før frostgrensen overskrides eller pumpens kraftgrense er nådd, det vil si ubrukelig. Noe automatisert ville være fint å komme opp med den oljekjelen motstand kontroll, men det er fortsatt i rapporten. For øyeblikket er det helt motstandsdyktig mot termostaten, hovedsakelig frostsikringen.

samza

medlem
Tilbakemelding Score
6
Oppvarmingskapasiteten til din egen 5kW maskin er også svært begrenset rundt -15t. Med en nominell strøm på 15 l / min er det ikke mulig å fjerne mye mer enn 30 t av avløpet.
Iqu du har rett i at IF062-boksen kan varmekurven bygges for en kjøligere spole.

Således er 5kW mitsu i seg selv brukt til å varme gulvet til 150l gjennom en "buffertank" eller elektrisk kjele. I kjelen var shunten praktisk talt åpen til gulvet, og det virket ganske bra. Jeg tror det fungerer nesten som MLP 4-Buffer?
Mitsu utetemperatur kontrollert kurve vil gå uten et stykke fra + 3 grader til -15 når strømmen ikke lenger er nok. Ved smeltingen av smeltingen har den lille cellulære mitsu en oppstyr, noen nevnte det, men fuktigheten var over "vinteren", la merke til. Dessverre er det ingen data om tining av hvor mye vann på gulvet er berørt, men i praksis er det ikke synlig inne i huset for noe.
Senest redigert:

Killi10

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
24
Fujitsu vet hvordan han skal bruke sitt eget ekstra ansvar. Denne vinteren var motstanden 2 timer og en estimert 6kw har blitt bortkastet. Det er en liten prat, ingen 9kw pigger.

Pämpölumppu

medlem
Tilbakemelding Score
5
5kW Pana, ifølge produsenten, har fortsatt en full 5kW ved -15 grader, med minst 35C strømning. Etter det er det ingen bestemt informasjon annet enn det i henhold til serviceinstruksjonene, er det et stopp ved -23 grader.
Jeg har et hus med den opprinnelige varmeveksleren og relativ. Den primitive Automix 10 shunt-motoren er designet for å fortsette varmekurven fra hvor Pana forblir. Den lille utfordringen kommer fra det faktum at Automix's kurve må være under Panana-kurveutløseren i Panana-området, ellers kan Pana forbli treg i lang tid hvis varmen overføres til elektrisitet. Som tidligere nevnt, er dette fortsatt uprøvd i den "virkelige situasjonen".

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93
Ikke i Seto. Eller, hvis det er en, er det ingen motstander i innendørsenhetens ladere. Når jeg ikke har en innendørs enhet, er det ingen VILPs egen motstand. Ekstern motstand kan styres. Det er ingen informasjon om operasjonens gyldighet når det ikke er noen forbindelse. Kjelens egen motstand er også slått av bak sin egen termostat - bare den siste nødsituasjonen.

vwg4

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
44
Ikke i Seto. Eller, hvis det er en, er det ingen motstander i innendørsenhetens ladere. Når jeg ikke har en innendørs enhet, er det ingen VILPs egen motstand. Ekstern motstand kan styres. Det er ingen informasjon om operasjonens gyldighet når det ikke er noen forbindelse. Kjelens egen motstand er også slått av bak sin egen termostat - bare den siste nødsituasjonen.
Det er heller ikke noe, bare en varmeveksler utendørs.
Motstandskontroll kan bli funnet, 1-3-trinns, justering av antall minutter, kan påvirke millon start motstandsspor.

I dag bruker PILP sin egen logikk for å bruke motstander. Du kan bli tillatt etter -18c.
Senest redigert:

vwg4

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
44
I kjølemodus er sirkulasjonspumpen justert til et lavere nivå og radiatorsirkulasjonen lukket. Vannet som blir avkjølt, beveger seg gjennom rasterbufferen til konvektorene og går direkte tilbake til pumpen.
Det har også til hensikt å utnytte VILP til kjøling i den kommende sommeren.
VILP + Buffer kan skilles fra resten av varmesyklusen med den eksisterende 3-veisventilen. Nibe styrer 3-veisventilen og kv-pumpen for kjøling. I hvert fall på papir

vwg4

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
44
Så snart de "sibirske frostene" kommer ut, må F470 kastes vekk, du vil ikke få ~ 2kw mer belastning på VILP, vil gå tapt hvis du bytter.
Dagens hvile var drevet av VILP alene. Og ja, selvfølgelig, kan kurven bli anerkjent, kort nok til å ta :)
En mer synlig "kurve" med de stakkars minuttene betyr at i løpet av avrimingsprosessen blir minuttminuttene droppet og aldri nå null. Vel, i alle maskiner, er noen logikk som slår av / på, sannsynligvis i bakgrunnen.
1547746311861.png
Justering av visningen av HZ-frekvensene justerer også vannstrømmen

1547746608552.png

I stedet synes denne maskinen ikke å gå i kontinuerlig drift, det vil si, kraften er fortsatt nok (bør løpe til -20c, men i praksis slår den av -1:kul:. Så slår det av et øyeblikk når minuttene er fulle.
1547747319472.png

Deretter, hvis frostene letter, det vil si at maskinen starter, vil PILPs "ekstra" belastning føre til at VILP ikke kommer til justeringsområdet og ikke fungerer.

(dag homeCOP kom ned på samme tid, ~ 2,4)

by

nykommer
Tilbakemelding Score
1
Min egen fløyte har kjørt siden oktober, og uten en egen pounding har jeg gått. Huset har blitt holdt varmt selv når temperaturen flutterte +10 ...- 26. Den dumme mannenes kontroll er som hva, men den stopper når du kjører batteriet mot termorene. Sparing potensial kan bli funnet i pumpen hvis du kunne justere + siden litt kjøligere vannstrøm og justere kurven til -30.

Wespa

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
11
Termarit skal løsnes med skruer, eller får du romtemperaturen blandet? Det har vært kjent i mitt eget arbeid at varmefordelingen er ganske fin i denne forbindelse.

iqo

medlem
Tilbakemelding Score
16
Smelteområdene var lik 1h 40 min eller mindre gjennom den nåværende oppvarmingssesongen. Selv i sen vinter tok det over 2,5 timer med rør, men nå har det vært riktige våtspoler, RH> 90 nesten hele tiden siden høsten. Venter på tørr frost ...
Går litt forbi emnet i denne kjeden, men når det kom hit fra den nevnte fuktigheten, er det nå rapportert at nå var utendørs RH så lavt at de første 2,5 timene av smelteintervallene i denne varmesesongen kom. Så det var egentlig en våt høst og vinter i hvert fall for huset vårt. Eller mer spesifikt har det også vært kaldt i kulde.

Bare minnet meg om Mitsubishi LNs tiningskamper, at jeg tror at denne saken har noe å gjøre med det. Selvet begynte å tvile på at sin egen VILP har vært urolig når smelteintervallet aldri har blitt utvidet fra den 1h 40min. Årsaken synes imidlertid å være luftens høye fuktighetsinnhold.
opp Bunn