Erfaringer med Nilan Compact P?

Jnti

moderator
Vedlikeholdsmedlem
Tilbakemelding Score
81
Vs: Erfaringer med Nilan Compact P?

Jippe sa:
I følge den Nilan-animasjonen overstyrer varmtvannsfunksjonen tilluftsradiatoren og bare passivcellen er i gang, tilførselsviften alltid på, er varmtvannsoppvarmingen raskere og mer effektiv når energien ikke tilføres tilførselsluften, men bare til varmt vann?
Ja, det er mer effektivt når kondensasjonsenergien i avtrekksluften gjenvinnes for å produsere varmt vann. Tilsynelatende overfører radiatoren (underkjøleren) etter den passive cellen fortsatt varme til tilluften, selv under den forbikjøringen.

poser

Hyper Active
Tilbakemelding Score
94

Det ville være interessant å vite hvordan frostvæsken i den passive cellen blir behandlet der. Er det bare å redusere strømforsyningen til viften? Vel, det vil forklare hvorfor spillluft fortsatt gjenvinnes ved å varme opp varmt vann eller ved å heve tilluftsvarmen slik at den får en varmeeffekt (mot bakgrunn selvfølgelig at når uoppvarmet erstatningsluft kommer fra andre steder, så er det nødvendig med mer oppvarming). Det vil tross alt også forklare vanskeligheten med skorsteinsdrift.

ekspert

medlem
Tilbakemelding Score
0

netter ;)

Takk alle for dine bidrag og synspunkter, alltid for ditt eget syn, "berikende" og utvidelse
enten "poppoo" for eller imot.

Selv om noe hadde skjedd med den aktuelle Nilan Compact c som var i bruk, ville jeg gjerne hørt brukeropplevelsen ...::)

Jeg lover å gå tilbake og fortelle deg mer om det hvis jeg ender med en Ko-enhet eller lignende ... både på godt og vondt :)

Jeg tror jeg blir litt "sidelengs" når jeg følger forumet ... ... når den tiden kommer til å snike seg inn på maskinen,
og så er det ute av resten av handlingen ... (for nå, fra HalakoSavota ;D )

Ps. Ikke ildstedene blir varme på samme tid ... men på sin side, dag etter dag ... når de blir "strø" litt over huset ...
Og under den "aktive" forbrenningen tas erstatningsluften "rå" fra badstuens "friske luft" -ventil ... (selv om jeg ellers ville gjort noe annet).
Det har ikke vært noe problem med Iv på grunn av dette, og det vil ikke være noen Ilton peisbryter nettopp brukt ... bortsett fra i noen få eksepsjonelle situasjoner ...

Skorsteiner når du holder deg varm / tørr og god nok ... og selvfølgelig riktig og nøye justert - iv ... de lukter ikke sot eller tar opp røyk ...

t. EN

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6

Kotte sa:
Det ville være interessant å vite hvordan frostvæsken i den passive cellen blir behandlet der. Er det bare å redusere strømforsyningen til viften? Vel, det vil forklare hvorfor spillluft fortsatt gjenvinnes ved å varme opp varmt vann eller ved å heve tilluftsvarmen slik at den får en varmeeffekt (mot bakgrunn selvfølgelig at når uoppvarmet erstatningsluft kommer fra andre steder, så er det nødvendig med mer oppvarming). Det vil tross alt også forklare vanskeligheten med skorsteinsdrift.
Så i det spesielle tilfellet var det EC9, ikke Compact. For meg handler det ikke egentlig om vanskeligheten med å trekke skorsteiner, men det faktum at røyken kommer ut fra skorsteinen på peisen og på det verste kommer tilbake fra skorsteinen i badstuen til innsiden av spjeldet. Det er derfor et problem å få tak i erstatningsluft. Dette kan elimineres ved å blåse mer luft inn i huset med peisbryteren / slå av IV under peisen. Det er tydelig at peisen og peisovnen forbruker ganske mye luft under brannen og i den nåværende tette bygningen kommer erstatningsluft fra der den lettest er oppnåelig, dessverre er det ingen separat tilluftskanal til peisen :gal:
Og hvis Nilan på dette stadiet av brannen stopper innløpssprengningen på grunn av vannoppvarming (og det har ikke blitt tatt hensyn til eller tvinger maskinen til å produsere innløpsluft), vil røyken komme inn hvis det er mer enn en røykrør. Heldigvis ble jeg ved en tilfeldighet klok ;) Så dette er min egen erfaring, jeg vet ikke hvordan andre Nilanister har erfaring.

hånd

nykommer
Tilbakemelding Score
0

helhet,

Jeg har hatt den tredje vinteren som kjører akkurat den kompakte c-modellen.

-Huset er et tømmerhus på 120m2 (350m3).
- Totalt strømforbruk ca 14000kwh i året pluss 2,5 stabel m3 trevirke.
-Nilan har en gjennomkjørt elektrisk kjele på 9kw for vannbasert gulvvarme, modell EK9.
Enda verre kan det være når det beregnede energisertifikatet viser 28000kwh .. : Eek:

Denne modellen endrer ikke viftehastigheter under vannoppvarming.
Hastighetene kan justeres for å passe for eksempel innendørs fuktighet eller utetemperatur.
Den passive cellen omgås bare når tilluften er for varm om sommeren (selvfølgelig alltid under avkjøling) og under avriming om vinteren (cellen tennes ved å føre bare avløpsluft gjennom den). Jeg tror animasjonen på Nilans sider hjelper meg med å forstå handlingen.
Det vil si at allerede med disse forholdene faller kompasset noen ganger av, og likevel er tilluften varm. Minimumstemperaturen på tillatt tilluft kan settes separat for vinteren.

Kjøling fungerer bra og var en av de viktige egenskapene for meg (ingen kjøper en ny bil uten klimaanlegg ... ;) )
Når den er avkjølt, går energien over i det varme vannet og blir ikke bortkastet.

Ventilasjonen reguleres med viftehastigheter på 3 (75%) og den målte strømningshastigheten er 60 ls, eksos noen liter mer.
I vinterfrost holder jeg effektnivåene 1 og 2 (automatisk når temperaturen er under -2), ellers vil ikke enheten tåle avriming. det er ingen motstand.
Ja, jeg har skjerpet viftehastigheter, noe som reduserer vedlikeholdsmenyen 1 og 2% forskjell i makt.

Det ville være mulig å installere enheten etter den geotermiske enheten, men det gir ikke mening for meg for disse kostnadene ennå. For mer nøyaktig overvåking, bør du fortsatt installere din egen kwh-meter på flytkjelen så snart jeg får den.

Da jeg ble kjent med enheten, og den ikke trengte å bli overveldet med innstillingene lenger, for vinteren byttet jeg opp fisket mye slik at kompasset skal være oppe hele tiden.

El-kjelen (tilbehør EK9) er ikke koblet til pumpestyringen på noen måte, men har et eget mekanisk justeringshjul. Den lar den justere motstandene på returvannstemperaturen. Dette har jeg måtte justere for hardere kald spell, større par ganger i året.
Det vil si at denne modellen ikke har en utetemperaturstyrt varmevannskontroll som i ec9, dette kom som en liten overraskelse på meg selv.
Visst nok, du kunne installere ekstra solskinn med utekompensasjon, men jeg trengte ikke disse innstillingene.

ekspert

medlem
Tilbakemelding Score
0

god morgen :)

Tusen takk for kommentarene (Mano) ... Jeg er kanskje senere Yv; hvis du har spørsmål ...
Nå går ikke ... :p

t.A

Internett

nykommer
Tilbakemelding Score
0

Ville jeg være interessert i om det er en betydelig forskjell i kraften mellom Compact P EK9 C og EC9? Hos Compact tror jeg det er den passive varmegjenvinningen, men det er ingen annen forskjell. Prisforskjellen for disse er rundt 1100e, med Compact som er dyrere.

VVS-design er i gang, og nå vurderer vi designeren hvilken av disse pumpene som vil være et bedre alternativ for et 130m2 hus med reservepeis som ekstra oppvarming. Basert på kolonnen virker EC9 å være mye mer vanlig. Er mest interessert i å betale mer for en Compact P hvis ytelsen og teknologien er den samme som EC9?

poser

Hyper Active
Tilbakemelding Score
94

web sanoi:
VVS-design er i gang, og nå vurderer vi designeren hvilken av disse pumpene som vil være et bedre alternativ for et 130m2 hus med reservepeis som ekstra oppvarming.
Hvis peisen virkelig skal brukes til et behov (annet enn såkalte frie trær, så forbruk ikke betyr noe) og prisforskjellen ikke er større, vil i prinsippet Compact være uten tvil (med mindre det er et problem med investeringsplassen).

PJR

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
6

I tillegg til den passive LTO, har Compact den nyere og mer sofistikerte CTS-602-kontrollen sammenlignet med EC9. Det er lurt å låse pdfs for de to kontrollene på nylon-sidene.

Internett

nykommer
Tilbakemelding Score
0

pjr sa:
I tillegg til den passive LTO, har Compact den nyere og mer sofistikerte CTS-602-kontrollen sammenlignet med EC9. Det er lurt å låse pdfs for de to kontrollene på nylon-sidene.
At CTS-602-kontroll ikke trenger å kontrolleres av et vannvarmesystem. Det er slik Compact håndterer det.

hånd

nykommer
Tilbakemelding Score
0

web sanoi:
At CTS-602-kontroll ikke trenger å kontrolleres av et vannvarmesystem. Det er slik Compact håndterer det.
I mitt forrige innlegg var jeg litt sidespor, dvs. at ek9-kjelen har et mekanisk justeringshjul, avhengig av temperaturen på returvannet (sammenlignet med innstillingen til justeringshjulet) motstandene slår på 1,2 eller 3.
Den eneste fordelen med dette systemet er at når den daglige temperaturforskjellen er stor, pumper den ikke unødvendig strømningstemperaturen inn i en stor gulvflis (sakte), men blir bare mer varme etter hvert som flisen begynner å kjøle seg ned. Tid for en mye enklere løsning ..

Fordelene med Compact kan inkludere kontrollfordelene til en passiv celle, dvs. når du stopper kompuraen når innetemperaturen stiger, for eksempel i vår, er det ingen "rå" luft inne ..
Jeg kjøpte enheten for knappe 3 år siden og var akkurat kommet på markedet, dvs. en ganske nyere modell enn ec9 .. kan påvirke hvorfor ikke så mye diskusjon.

Kompuramies

medlem
Tilbakemelding Score
1
Måtte spørre om det apparatet, men det ser ut som praten går til strøm og en god LTO-peis. ;)

Er det ikke varmegjenvinningen av Compact på LTO-nivå?

esauna

nykommer
Tilbakemelding Score
1
Morjensta. Nå har vi et drøyt års erfaring med Nilan Compact PC EK9 XL. Det eneste problemet så langt har vært over -10 oC frostfeilmeldinger for avriming på grunn av fabrikkstandardventilasjon. Blåsingen var for lav "Blåsekraft med lav luftfuktighetsfunksjon" (sic). Etter å ha endret innstillingene, har enheten fungert som den skal.

01.04.2018 - 31.03.2019

energiforbruk
- samlet strømforbruk: 8600 kWh
- Saunaforbruk (estimert): 810 kWh
- brennende ved i peisen: 1282 kg ~ 4 k-m3 ~ 3000-4000 kWh
- peiseffektivitet: 76%
- trær: blandingsved 20-30 år gammel => brennverdi?
- luftinntak: egen utskiftningskanal
- andel forbrukt strøm: ikke kjent
- 3 personer
- vaskemaskiner osv. besøk gjennomsnittlig to ganger i uken
- maten skal tilberedes minst en gang om dagen i komfyren eller stekeovnen
- PILP-andel 1/2 (elektrisk kjele): ingen informasjon tilgjengelig
- gulvvarme oC i våtrom i fyringssesongen, i andre rom med lav effekt
- PILP del 2/2 (ventilasjon, tilluftsvarme, varmt vann): ingen data tilgjengelig
- ved rask kWh-metertesting:
- Ventilasjon bare ved strøm 2 (57/65): ~ 125 W
- ventilasjon ved strøm 2 + oppvarming (kompressor på): ~ 530 W
- Estimert totalforbruk: 12 600 kWh
bygning
- Sted: Sør-Finland
- bygning: 1,5 etasjer. tre Siding
- byggeår 2018
- leilighet: 148 moh2
- gulvareal: 164 moh2
- volum: 550 moh3
Energiklasse (2013-regulering):
- lufttetthet: 0,9
- e-nummer (2013-forordningen): 115
- varmefordeling: vannbasert gulvvarme (unntatt teknisk plass)
- ventilasjon: forsynings- og eksoskanaler
- innetemperatur:
- fyringssesong: 20-23 oC
- Sommer: 23.-27 oC (kjøling aktivert)

Du kan spørre om du kommer til tankene, hvis ikke :) Fra første år bør jeg samle inn mer nøyaktige data hvis jeg kan håndtere dem og legge til noen kWh meter til PILP.

Kompuramies

medlem
Tilbakemelding Score
1
Estimert totalforbruk: 12 600 kWh

Så det ville være et estimat på hva energien som brukes av elektrisitet og peis er?

Ellers kan enheten være rimelig, men jeg så på prisen, så tidsprisen er etter min mening ;) hvis du virkelig får juks i den klassen? Men å avkjøle og bringe den "bedre" LTO er et trumfkort for å selge den enheten, hvis det faktisk sies at Loops ikke er like god LTO som ventilasjonsmaskiner? ..

Hvordan endte du opp med denne enheten eller over hodet til Pilpi?

esauna

nykommer
Tilbakemelding Score
1
Estimert totalforbruk: 12 600 kWh

Så det ville være et estimat på hva energien som brukes av elektrisitet og peis er?

Ellers kan enheten være rimelig, men jeg så på prisen, så tidsprisen er etter min mening ;) hvis du virkelig får juks i den klassen? Men å avkjøle og bringe den "bedre" LTO er et trumfkort for å selge den enheten, hvis det faktisk sies at Loops ikke er like god LTO som ventilasjonsmaskiner? ..

Hvordan endte du opp med denne enheten eller over hodet til Pilpi?
Ja. Dermed var det årlige strømforbruket 8600 kWh og varmen som genereres ved å varme opp peisen er estimert til 3000-4000 kWh. E-sertifikatet estimerer strøm 9126 kWh og treverk 3125 kWh, så det bør være ganske nøyaktig. Selv om e-sertifikatet hadde beregnet 0 kWh for avkjøling og i fjor sommer hadde avkjølt seg i nesten 3 måneder, så har det vært strøm, men i det minste var det varme vannet varmt når enheten skyver varmen der inne ;) Innstillingen "Maksimal vanntemperatur, kompressor" måtte økes fra 65 til 75.

Jeg kan ikke si hvor mye prisen på enheten var når den ikke kunne deles inn i en huspakke, men jeg kunne i utgangspunktet fått den til å erstatte EC9 til samme pris. Hvis enheten hadde blitt erstattet direkte med den geotermiske huspakken, ville jeg husket 15.000 € mer (vel + noen Nibe-modell). I den Compact PC EK9 kan du bytte ut elektrisk kjele med MLP eller VILP for å varme vannbasert gulvvarme, men det er kanskje ikke veldig lønnsomt å bruke den elektrisiteten til TMA. Hvis vedfyring begynner å bli sliten, er det i det minste alternativer, og du trenger ikke å erstatte hele anlegget.

Å gjøre det selv og konkurrere om kontrakter kan ha vært annerledes hvis kostnadsforskjellen til for eksempel geotermisk oppvarming hadde vært mindre. Stedet er også vanskelig med tanke på geotermisk varme. VILP trenger derimot en utendørsenhet, som skal ta hensyn til kondensvann og lignende, og i det minste lage litt støy. Kjøling var også et av kriteriene for valg da jeg ikke vurderte Nibe-modeller fra PILP-er. En peis + PILP-kombinasjon ser ut til å være et veldig kostnadseffektivt alternativ i et isolert hus, så lenge trærne er billige og interessante å brenne. I det minste ikke ennå :)

Den dårlige tingen med Nilan er at enhetsdataene ikke kan fås direkte tilgang, for eksempel til en minnepinne (bortsett fra feilloggen) eller til skytjenesten. Å gjøre det selv vil lykkes, noe som også har blitt diskutert i dette forumet. Jeg tar også med temperaturdataene via RaspberryPI og OpenHab fra enheten til mobilen.

Kompuramies

medlem
Tilbakemelding Score
1
OK ... vel du beregnet. Toi er nok ganske vanlig som kommer litt som oppvarmingsformatet som følger med en huspakke når alternativene i det størrelsesområdet pleier å være Pilp eller MLP, som er en mye større investering ...
Men det må ha vært bra å få Compact erstattet med ec9 ...
opp Bunn