Korrosjon av kobberrør

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93
Her er litt kvasi-vitenskapelig informasjon om korrosjon av kobberrør. Røret har vært kaldt vann i 25 år, naturlig vann, hvis kvalitet jeg ikke kan beskrive mer detaljert. Spesielt den frittliggende kurven loddet med foscu virket veldig myk, men ingen lekkasjer merket seg.

Cupori erklærer det vanligste Ø 28 mm og 1,2 mm veggrøret som veier 0,90 kg / m (Kobberrør, hardt (R290), EN 1057)
http://cupori.com/tuotteet#/tuotteet/cupori_LV-putket

Røret, som har vært i bruk i 25 år, veide
59mm / 42g = 712g / m (polert, svakt forsuret og kablet til høy glans)
307mm / 207g = 674g / m (Skyll kun med vann)
=> tap av materie skal ha vært omtrent 200 g / m, eller nesten et kvarter. Jeg forventer at levetiden til disse farvannene begynner å fylles, i det minste for kurvene.

Denne vekten inkluderer oksidasjon på overflaten og litt lett flass på innsiden.

Neste, den tynnere ville være 1,0 mm og veie 590 g / m. Røret skulle ha vært 900 g / m. Ingen merknader er lesbare lenger.

Innsiden av røret var veldig grovt, som sandpapir. Nedenfor er et bilde av det 59mm stykke som også er polert på utsiden med kobber. Likevel var det tyngre enn det lengre, utvaskede stykket.

De galvaniserte jernrørene, som hadde tjent i samme periode, var dekket med sink over det hele, men nesten tilstoppet inni. 1 "-rørene hadde et kulehull på nipknappen. Ganske utseende, men fortsatt intakt. Det tok fortsatt en stund å ta tak i røret.

vedlegg

mekaniker

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
2
Vs: Kobberrørkorrosjon

Vann har gjort sitt onde ...
Og det er slik fra tid til annen, grunnen til at jeg ikke vet, men:
Gassene i vannet, de faste stoffene, metallene, spiller alle sammen
Og selvfølgelig også de elektriske par- / lekkasjeproblemene
Du kan ta og sende vannprøver grundig for analyse, men det gir nok euro

Det er billigere å glemme problemet og bytte ut rørene helt, du kan gjøre det igjen om 10-15 år

jussi

standard Naama
Tilbakemelding Score
13

I en alder av 27 år begynte jeg å sive ut en kapillærvinkel, som jeg dekket med en foscu for førstehjelp for et år siden. Så vidt jeg husker ble rørene stemplet av Outokumpu og viser fremdeles ikke noe (utover), selv om det er litt risting. Disse kapillærdelene kan godt ha vært tynnvegget, selv da.

jalittam

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
2

Vel, det vil ikke trenge å holde wanha kobberrøret, du ville ikke lekket. Vi ble trukket for å få en kald vannledning med kobber for en tid tilbake. Jeg tror ikke det var den billigste kinesiske pipen.
Så, baken i midten av røret på mindre enn ett år gammel.

Flammen til din gave er årsaken til resirkulering - akkurat som batteriene i en bil i dag. Bare ikke rent nok ...?

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

Her er et bilde av 18 mm PEX-rør kobberforinger. Omtrent 26 år med resirkulering av varmt vann har løst halvparten av hylsematerialet - eller i det minste veier den frittliggende gamle bare halvparten av vekten til det nye. Kantene der vannet har blitt utsatt på begge sider har nesten forsvunnet. Den nye hylsen er omtrent en millimeter lenger, men det kan også være at den gamle hylsen har blitt flat og flat når den strammes. Støttehylser ser ut til å være til salgs i messing og kobber. Som lyver bedre da.

Som sådan har de tilknyttede bilderørene imidlertid overlevd den tiden uten at vann passerte gjennom røret. Nylig ble det snakket med en eiendomsmegler om at lekkasjer gjennom det direkte røret gjentatte ganger har forekommet i kommersielt vann for rør 10 år gamle. Nevnte objekt var også blitt brukt av forskjellige produsenter, som f.eks. Cupr-rør og dette produsentspørsmålet har ikke forklart saken.

I messing sees sinktapet forårsaket av tidens tann best på bruddoverflaten. Fra en slipt eller saget overflate er endringen vanskelig å oppdage hjemme. Bildet viser et tilsynelatende ubrutt trykkvinkelbunt, der sink-tapet har kommet til omtrent halve materialstyrken. Bunten i dette bildet er bare 10 mm i diameter, for et 15 mm PEX-rør.

Det ser ikke ut til at PEX-rør er herdet eller deformert. Bare fargene er hentet fra vannet. De gamle er ikke mer robuste enn de nye, noen av dem har måttet byttes ut når de er korte.

vedlegg

E

Eb

gjest

jalittam sa:
Vel, det vil ikke trenge å holde wanha kobberrøret, du ville ikke lekket. Vi ble trukket for å få en kald vannledning med kobber for en tid tilbake. Jeg tror ikke det var den billigste kinesiske pipen.
Så, baken i midten av røret på mindre enn ett år gammel.

Flammen til din gave er årsaken til resirkulering - akkurat som batteriene i en bil i dag. Bare ikke rent nok ...?
Disse bilbatteriene er også sterke.
Dette verkstedet kommer regelmessig med tre gamle Toyota lexsus-modeller, de eldste introduserte i 2002, og ikke erstattet i det hele tatt.
2 av dem har vært oppdatert, og den tredje kom rett etter at garantien gikk ut, med full service bøker, vet hva som er gjort.

fraatti

standard Naama
Tilbakemelding Score
72

Eb sa:
Disse bilbatteriene er også sterke.
Dette verkstedet kommer regelmessig med tre gamle Toyota lexsus-modeller, de eldste introduserte i 2002, og ikke erstattet i det hele tatt.
2 av dem har vært oppdatert, og den tredje kom rett etter at garantien gikk ut, med full service bøker, vet hva som er gjort.
Husker du hva den mannen sa om kvaliteten på tannen jeg har droppet? ;D

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93
Flere korrosjonsmål her.

Dette er en forbindelse fra kjøkkenkranen til møbellåsen. På det bildet er det allerede løst, men det var en lignende låsing av møblene der det ble ødelagt akkurat da PEX ble byttet ut. Det vil si at når vannet allerede var avskåret for å trekke et nytt rør, prøvde jeg å åpne det slik at den svingete svingningen forårsaket av at slangen kom fra kranen kom over den rørformede enden av slangen. Det er fremdeles et kaldtvannsrør. Varmtvannsrøret så tøffere ut. Du kan si det flaks i en ulykke.

Bruddpunktet er sugekontakten tilknyttet møbellukningen, i den rørformede enden av slangen fra springen. På bildet blir den enden av slangen kuttet enda kortere slik at 10 mm sugekontakten helt sikkert blir plassert på nytt. Jeg måtte fornye hele springen, men la oss gjøre det en stund. Uansett hvor jeg legger avføringen min, er det alltid disse fantastiske overraskelsene.

Det vil si at poenget med å bryte var som dette, korrigert her, og at møbellåsen også ble gjenoppbygd. Den rørformede delen ved enden av slangen ved den øvre stikkontakten var ødelagt. Så jævla skinnende .....

60296

Slik ser den brekkende overflaten ut. Det var ikke meningen at det skulle holde noe annet enn mycel, men det var ingen lekkasje og det var ingen tegn til lekkasje.

60297

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93
Her til venstre, hva som skjedde da du klemte den varme enden av varmtvannsslangen med et tang. Røret brakk og løsnet samtidig ved bunnen av perlen.

Komprimeringstest på høyre side av justering av selvbrutt kaldtvannsrør Hele 15 mm kuttede rørskjæring fletet ikke ut i det hele tatt, men smuldret i stedet i små biter. Det var en viss duktilitet igjen i varmtvannsrøret, ingenting i kaldtvannsrøret.

60298

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93
Kaldtvannsledningen til kjelen i kjelen brøt også på lignende måte. Kjelen snek seg varmt inn i det røret når det ikke ble brukt vann, og deretter når springen ble åpnet, drev kaldt vann ned i den. Fra perlen brakk.

Kobber er et mye tryggere stoff. Det kan korrodere og bli tynnere, men det kommer ikke med så total skjørhet.
opp Bunn