Oppvarming system oppgradering, VILP?

rsarkkaa

nykommer
Tilbakemelding Score
0
til
Planlegger å oppgradere oppvarmingssystemet.
Dette er et 2001 innebygd hus i Uusimaa, hvor Alakerta steinblokken og oppe loggen. Hele huset har gulvvarme og et samlet areal på ca 160 kvadratmeter, hvorav boligen er ca 110 kvadratmeter og resten av lageret / garasjeplassen.
For tiden styres oppvarmingen av elektrisitet, slik at over natten strømmer opp Jäspin 1800l-akkumulatoren. Det er tre store elektriske motstander i reservoaret, som åpenbart har en elektrisk tilkobling på 3 * 35A, som selvsagt øker den faste månedlige prisen på abonnementet (ca 60 € / måned). Endring av grensesnittet 3 * 25A vil gi faste kostnader omtrent halvparten, men jeg vet ikke om det skal byttes om for eksempel på grunn av en elektrisk bil eller lignende, er det behov for den større tilkoblingen.

Nåværende forbruk:
Huset har bodd i 2 år nå.
Den forrige eieren rapporterte rapportert at strømforbruket var 25.000 kW og hadde brent tre regelmessig.
Vi dro til det første hele året på 29500kwh og treet ble brent om vinteren, sannsynligvis et par kubikkmeter frost. Ovenpå i midten av huset er en stor reserve peis.
Forbruket av det andre året vil trolig være litt mindre, men på samme sted, men.
En forklaring på forskjellen til den forrige eieren er også at når vi flyttet til gården ble det satt et utendørs badestamp, som sannsynligvis er et år på et nivå på noen tusen kWh mer elektrisitet enn den forrige har gått, og resten er sannsynligvis avhengig av året og mengden av tre brent.
For eksempel, i 2018 var nattetransferen 23500kwh og den daglige overføringen var 6000kwh. Jeg tror at over natten overføring er for det meste energi som går inn i oppvarming.

Elektrisitet går ca 1200 kW / måned om sommeren og om 3000-4000 kWh / måned, avhengig av mengden av tre og vedbrenning om vinteren.
De interne termostatene, som allerede er etterlatt av den forrige eieren, er helt ute av drift, og oppvarmingen fungerer ganske bra, slik at når oppvarmingstiden starter, åpner kretsene og Ouman regulerer varmen til vannet som går inn i sirkulasjonen i henhold til utetemperaturen. Sirkulasjonspumpen kan øke hele syklusen om nødvendig, men i vinter gikk det til 1/3 av innstillingen, slik at du fortsatt har råd til å øke syklusen om nødvendig. Avhengig av sporet var vannet som forlot gulvet ca 22-36 grader.

På grunn av den store akkumulatoren og nattoppvarming er tapene trolig store i dagens system. Om vinteren er bortkastet varme igjen i garasjen / teknisk plass, som forblir i 15-18 grader Celsius uten gulvvarme hele vinteren, det vil si det er ganske nyttig. Om sommeren blir bare toppen av reservoaret oppvarmet og vannet holder oppvarming der for 70-80 grader om natten, slik at det fortsatt er varmt vann om kvelden. På sommeren er det trolig hovedsakelig tap som skyldes at vannet kjøler seg ned om dagen, og at det ikke er behov for at spillvarmen om sommeren.

Kommende system:
I utgangspunktet har små systemer blitt kartlagt, men nå er investeringen litt forsinket til begge går tilbake til barnepass på jobb og har penger til å investere. Likevel, i aktiv planlegging, er ting hele tiden, og Caruna faller alltid på oss om behovet for en investering en gang i måneden. :)

Geotermisk varme er også mulig, men på en eller annen måte spekulasjoner begynner å rive av gården, og med disse breddegraderene kommer VILP åpenbart nær det. Selvfølgelig kan varmen fra jorden kjøre bedre varmen til ovnen om natten og dra nytte av den billigere prisen på strøm over natten.

Noen av VILPene forespurt og to ønsket å demontere den store laderen og sette hele systemet inn for det. En ville ha satt VILP inn for å fylle en stor lader, slik at selvfølgelig skal varmtvann plasseres i et separat reservoar og bare forvarmes gjennom en stor spole, slik at en stor akkumulator kan oppbevares ved rimelige temperaturer. Denne oppbevaring av den store akkumulatoren er selvfølgelig av den oppfatning at det i fremtiden vil være mulig å drive varme der, for eksempel ved solfangere, en vanntank eller lignende.

På den andre siden av technico-veggen ville det være et teglveggdeppe nede, så på et tidspunkt kunne en kompakt vannpelletskamin eller vannjakke være ganske enkelt å legge til systemet for å hjelpe med de tøffeste frostene. Det kan ikke være en fornuftig investering økonomisk, men tre kan få sin egen tomt så ideologisk ville det være fint å få muligheten akkurat nå. Først, men VILP og kanskje senere som en komplementær løsning. Selv med dagens store backstop, kan du få ekstra varme for det meste av leiligheten i kulde.

På vegne av rommet vil 1800l reservoaret være i stand til å være, men VILP innendørsenhet og ethvert varmtvannsbeholder vil spise litt lagringsplass fra den nåværende. Det er imidlertid ganske mulig, men selvfølgelig vil lossing av reservoaret tillate lagringsplass tilsettes selv når det nye utstyret vil ta opp mindre plass.

Hva synes du om 1800l lader? Skal du legge det økonomisk dersom du ikke tenker på plass? Så akkumulatoren fra 2001, dvs. begynner alderen å komme i alle fall, eller tør du fortsatt beholde den?

Wespa

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
11
Utgangspunktet for VILP er ganske bra, selv om forbruket har vært ganske høyt for gulvvarme, spesielt med tanke på at huset ikke er gammelt.

Vær verktøyene i hånden, eller trenger de å ha såkalte nøkkelferdige stil løsning? I så fall vil det være gode forhold for en monoblok uten behov for en separat innendørs enhet, bare for det forvarmede varmtvannet av en liten brannvarsler eller direktevarmer.

En stor lader bør holdes. Hvilken type isolasjon er der, ikke den ytre "bare" pusten av varme i romluften?

Poko

Relé epoke
Tilbakemelding Score
229
Overnatting er litt av en gal ting når bunen blir trukket over natten om natten og druknet ned om natten.
Dette krever strøm og en stor forbindelse til strømnettet. Varmetap og forbruk vil bli redusert når du stopper oppvarming på natta og holder brenneren eller den øverste 60 grader døgnet rundt, og det er nok å ha et 3x25A grensesnitt i det størrelseshuset.

Jeg ville holde bunken / mlp lett å lagre med den.

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93
Jeg demonterte ikke laderen. Det er bra for VILP, og i Sør Finland er VILP langt bak. Den trenger en ganske stor VILP, for eksempel som meg selv. Andre valg inkluderer: Navn 2120-16 / 2120-20, mm. Fujitsu HP-serien er sikkert både egnet og Panta. Her er Niben og Panan maskiner for kraftdata. Du finner vår egen bruksrapport her:

https://neuroeducationquebec.org/foorumi/threads/ctc-ecoair-520-m-okt-200-200-m2-pohjois-savo.24381/

Jeg tror at årsaken til den forbindelsesstørrelsen er natt-elektrisitet. Med den daglige kraften synes 3x25 å være nok. Med VILP er det tilrådelig å flytte oppvarmingen til en viss grad for dagen, for eksempel i høst og vår, når dagen vanligvis er 5-10 grader varmere enn om natten. Oppvarming av reservoaret om natten er egentlig ikke verdt det med VILP eller MLP når den høyere temperaturen tar COP til djevelen, men ellers er reservoaret godt, og selv ved lavere temperaturer reduseres tapene. Det kan være noe lagringsplass for gulvet. På våren oppvarmer jeg meg selv gulvene på dagtid så mye som jeg trenger. Det er bra med Team Controllers, sannsynligvis fungerer Oumanni på samme måte. Det er på dagtid drevet gulvet så mye som romtemperaturmålet er nådd, kjører deretter ned til solen og nattlyset holder sola lukket i en halv dag. Romtemperaturen faller til 0,5 grader fra kveld til neste morgen. Samtidig unngår du morgen og kveldspikes i prisen på elektrisitet, men du vil ikke kunne dra nytte av den billigere prisen på elektrisitet om natten (jeg har selv strøm til prisen nå så langt)

Hvis du kunne komme på plass, ville prisen være nær prisen på maskinene. Hvis pakken ikke tilbyr et riktig tilbud, blir monobloken plassert i normen av en rørinstallatør, og det er verdt å spørre seg separat om installasjonen og kjøpe maskinen fra blisteren. De store Nibet og CTC t er en ordre på 7-8 tonn, som for en 16 kW Pana-siden og har en fem-klasse. I de tøffeste frostene, så støter du på baksiden.

59979

59980

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93
Nåværende forbruk:
Vi dro til det første hele året på 29500kwh og treet ble brent om vinteren, sannsynligvis et par kubikkmeter frost. Ovenpå i midten av huset er en stor reserve peis.
Jeg kunne prøve å gjøre dette anslaget på strømforbruket i VILP hvis du kunne gi et månedlig estimat
- Oppvarming forbruk
Bruk av elektrisitet (mage for å være høyere om vinteren enn andre ganger)
-Vedenlämmitystarpeesta

Trær kan være under 1000 kWh / mt, men utbyttet avhenger av både peisen og brukeren

Gjennomsnittlig månedlig temperatur tilsvarende forbruk kan ses her
https://kilotavu.com/asema-taulukko.php?asema=100968
hvis denne målingen av flyplassen kunne representere plasseringen. Det er mange andre målestasjoner.

iqo

medlem
Tilbakemelding Score
16
Vi har en Jäspi Sähköovali 1,8 år i 1998, og det er mulig å ha en nattkraft på 15,75 kW. For mange år siden byttet jeg meg til en franchise på 3x25A. Tidligere var det 3x35A. Den elektriske strømforsyningsomformeren ble justert fra kretskortet slik at den forblir fullstendig og sikringene ikke har brent en gang. Et par kraftslag droppet hele veien om morgenen, da 3kW lvv gikk under kontrollen av vielele. Så gjør det riktig, og "investeringen" betalte seg tilbake om et år. Selvfølgelig, etter oppkjøpet av VILP, har nattmotstandene ikke vært mange ganger.

Elenias posisjon var at abonnementet ville bli større med samme ~ 100e serviceavgift hvis nødvendig. Tross alt var abonnementsavgiften allerede betalt i tide for en større sikringsstørrelse.

Hempuli

medlem
Tilbakemelding Score
2
De private VILP og lader jeg refleksjoner heivannut grunn peis puunpolttajat typer strålingsvarme generert og responsen har vært mer fokusert på tre kjeler. for eksempel https://torujyri.ee/fi/53-puukattilat søkt ved første øyekast. Jeg ville ikke ødelegge laderen. Vi har også, hvis og når VILP-tingene fortsatt lyser opp, å ta med en lader sammen med den som enabler for andre former for oppvarming. Først må du ha elektriske motstander for 20 grader frost, med mindre oljepannen forblir så langt.
opp Bunn