Hva er VILP i det gamle huset?

Sake

nykommer
Tilbakemelding Score
0
Jeg pusser opp gamle ca. 200 m2 tømmerhus i Kirkkonummi, Finland. I dag er det ikke noe varmesystem i huset som peiser, men nå er det vanncirkulerende radiatorer og en luft-til-vann-varmepumpe. Grunnvann kommer ikke i grunnvannet. HVAC-designeren designet Nibe Polar F2120-16kw utendørsanlegg og Nibe VVM320 innendørs enhet som varmepumpe. Er det et fornuftig valg? Ville noen andre bedre muligheter være i samme maktklasse?

Espejot

moderator
Medlem av administrasjonen
Tilbakemelding Score
57
Nibe F2120 representerer den skarpeste spissen av luftvarmepumper. Litt erfaring på forumet enheten. Enheten har ikke samlet noen kroker i det svenske varmepumpeforumet. Hvis jeg hadde VILP selv, ville det være mitt valg. Kallishan brakte inn, nesten i prisen på bakken varme.

Suunnittelija75

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
16
I grunnvannsområder bør samme logikk forby drikke drikke av vin, ikke å falle på bakken.:)

Eller enda bedre, det må være Alkos kossus i rørene, naboene velger ikke lekkasjer, og den dårlige verten tar ikke opp.

mekaniker

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
2
Den gode enheten som er, lurer jeg på, men kraftklassen valgt av designeren?
Ønsker du virkelig 100% høy hastighet om vinteren ??

En ting er viktig, enheten er massiv, så det trenger virkelig å støtte en frostfri base med god avvanning
Nibe instruksjoner bør leses gjennom: https://nibe.fi/nibedocuments/24652/331387-4.pdf
Hodet mitt 70 mm gratis under maskinen er for lite, snø når det kommer riktig slik at 40 cm begynner å passe ...
10 cm betongplater med helling og ingotstand

Wespa

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
11
Et gammelt tømmerhjem, er det så gammelt at det egentlig bare er en elg, ingen isolatorer har blitt satt på? Hvis det ikke er ekstra isolasjon, vil varmekravet nok være ganske høyt, det vil si at det er tilrådelig å sette så store batterier som mulig, og nok isolasjon i toppetasjen. Sa Nibe er definitivt en god enhet hvis den harde prisen ikke gjør vondt så hva da. Det er rimeligere å ha en enhet som fungerer bra om vinteren i Kirkkonummi, spesielt når få harde frost fortsatt kan bruke disse peiser?

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
76
F2120-16 er det beste alternativet hvis budsjettet bare går ned. -12 er en mindre kompura (tror jeg), -20 har samme celle som -16.
F2120 eiere er ikke opptatt i problemene, så de leter ikke etter et forum ;)

Espejot

moderator
Tilbakemelding Score
57
Hodet mitt 70 mm gratis under maskinen er for lite, snø når det kommer riktig slik at 40 cm begynner å passe ...
10 cm betongplater med helling og ingotstand
Så, ganske lite er det 70mm. På den annen side er det minimum.
Senest redigert:

Poko

Relé epoke
Tilbakemelding Score
229
I det riktige livet krever en 16kW maskin en avstand til veggen, 10 cent er ikke nok. Hva er Nibens krav?

Mikki

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
95
Den tøffe enheten forresten når du tror at mer enn fire millioner liter luft drar gjennom en time.

Gjør 1152 liter per sekund, ca 20x hva 120m2 av husluft. Ikke rart hvis det er en kraftig enhet.

Det er verdt å investere på et sted som ikke vises og ikke tilhører.

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93
CTC instruksjon for 520 M er 40 cent per vegg, 510 M 25 cent per vegg. Etter min mening er veggen et godt sted for VILP, for da vil vinden ikke blåse gjennom maskinen under opptining. Vanligvis er disse VILPene nå litt naturlig på veggen, men hvis noen setter det på terrassen.

Espejot

moderator
Tilbakemelding Score
57
Hva et skjelett i denne Panasonic er, når det ifølge tallene ser ut til å være en god 3-faset enhet og mye billigere enn Nibe. Den myke jakken?

https://kauko.com/hubfs/pdf/category/energy/Ilma-vesilämpöpumppu/10MonoBloc_TCAP_L&T.pdf?t=1518428115651
I lang tid var Panasonic det første valget for meg ... programvaren er nesten ikke så allsidig som Nibe. Ellers ser Pana ganske bra ut. Eller vel, importøren oppvarmer ikke mange hender med problemer, angivelig ... da vet hva sannheten er. Men prisen er veldig rimelig. Det er noen små monoblok-eiere i forumet, jeg husker å importere. Spør dem om programvaren ... og det er best å lese det før du tar avgjørelsen om kjøp.

Killi10

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
24
I Finland er det fortsatt noen skift i å selge reservedeler direkte til forbrukeren.

Sake

nykommer
Tilbakemelding Score
0
Takk for kommentarene! Så ikke gå med Nibe minst rett i skogen.

Det er et slikt gammelt hus som virkelig henger. Tynne trefiberplater kommer inn, men ingen ekstra isolasjon. Basen er nå helt isolert. Toppen er også ment å bli papir og reisolert med tiden. Andre etasje venter nå et øyeblikk.

Jeg tror at noen anslag på varmekonsumet i noen tilfeller var 15 kW, men det er sannsynligvis et gjetning når det ikke foreligger data.

Opprinnelig var hensikten å plassere pumpen på veggen til ytre badstuen, men da var det en mistanke om drift på slutten av det lange rør. Øk energiforbruket blant andre. under avfrosting og risiko for frysing. Nå skulle det komme til veggen av huset. Du må bare utholde utseendet og lyden.

Rørleggeren var bekymret for faren for frysing, f.eks. Under strømbrudd. Har slike skader faktisk oppstått?

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93
Ingen her har rapportert iskaldt. Utseende er i øynene til seeren. Jeg tror ikke lyden er noe problem, i hvert fall hvis du tar Niben eller CTC. For 15 kW varmebehovet, bør du se på de største pumpene.

Stedet fra husvegget lyder bedre enn de lange rørene på utsiden. I lange rør løper den naturlige sirkulasjonstiden for strømbruddet nesten ikke, sannsynligvis på veggen av huset, det vil trolig bli smeltet så vakkert som innsiden er noe varmt.

Wespa

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
11
Men i et tømmerhus (når det ikke er kjeller) kan det være ganske vanskelig å få nok høydeforskjell mellom utendørsenheten og laderen, men men. Tid i teoretisk situasjon i Kirkkonummi ville være så lang strømbrudd og hard frost at frysing ville være en reell risiko. Spesielt vurderer de eksisterende peisene.

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
76
Rørleggeren var bekymret for faren for frysing, f.eks. Under strømbrudd. Har slike skader faktisk oppstått?
F2120 hvis den fryser veldig bra (bevisst lukning av braketter), så vil det være en stålslange. Publikasjon 100e.
Tenk på hva slags utendørs vær er når det oppstår strømbrudd? Hvor ofte er kaldere enn -10?
Hvis rørledningen er skremt mye og kunden er bekymret, har brystvorten et direkte forsyningspunkt for elva. Kostnaden for det under 500e vil ta en ukes pause uten frysing.

Poko

Relé epoke
Tilbakemelding Score
229
Jeg husker ikke her eller andre steder på grunn av en frosset strømbrudd.

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
76
Få mer informasjon om dette. har ikke kommet før :)
Både SMO40 og VVM320 har kort-til-bord-tilkoblinger for sikkerhetskopiering for å rotere sirkulasjonspumpen i henhold til en bestemt algoritme, andre funksjoner er deaktivert. Jeg beklager ikke nummerering av stiften på stiften.
Installasjonsinstruksjonene er imidlertid nevnt her.

vwg4

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
44
Både SMO40 og VVM320 har kort-til-bord-tilkoblinger for sikkerhetskopiering for å rotere sirkulasjonspumpen i henhold til en bestemt algoritme, andre funksjoner er deaktivert. Jeg beklager ikke nummerering av stiften på stiften.
Installasjonsinstruksjonene er imidlertid nevnt her.
Godt gjort.
Jeg så på installasjonshåndboken SMO40 og VVM320, på Nib-sidene, hva Google fant. Med ordene "spare" "spare" "backup" "power", og den elektriske installasjonen ved å lese et stykke tre inn i woodwormen hopper hvordan det kan gjøres. Det eneste som utløser, er den manuelt betjente avbruddsmodusen, hvor kv-pumper, motstander etc. forblir i bruk, og k2-reléet på stolen. men dette er ikke nyttig.

Så når du må, kan du @Jolberious sjekk installasjonsveiledningen. takk

Suunnittelija75

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
16
F2120 hvis den fryser veldig bra (bevisst lukning av braketter), så vil det være en stålslange. Publikasjon 100e.
Tenk på hva slags utendørs vær er når det oppstår strømbrudd? Hvor ofte er kaldere enn -10?
Hvis rørledningen er skremt mye og kunden er bekymret, har brystvorten et direkte forsyningspunkt for elva. Kostnaden for det under 500e vil ta en ukes pause uten frysing.
Installatøren er ansvarlig for frysing, spesielt hvis noe er lest i håndboken. Ellers vil Nibe svare på det. Installasjonsveiledningen må inneholde en ansvarsfraskrivelse for is, det har vært, men er ikke lenger.

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
76
Installatøren er ansvarlig for frysing, spesielt hvis noe er lest i håndboken. Ellers vil Nibe svare på det. Installasjonsveiledningen må inneholde en ansvarsfraskrivelse for is, det har vært, men er ikke lenger.
"Isoler alle utendørs rør med minst 19 mm rørisolasjon"
"Installer avstengnings- og avløpsventiler slik at F2120 kan tømmes ved lengre strømbrudd."

vilggu

nykommer
Tilbakemelding Score
0
Mitsubishi elektrisk er ofte ikke nevnt her ... Zubada pumper selv på konkurransedyktige frost er fortsatt drevet av konkurransedyktig effektivitet. Faktisk kan du nevne at topppumper. Eller var det en annen mening med resonnement?

Poko

Relé epoke
Tilbakemelding Score
229
Mitsubishi elektrisk er ofte ikke nevnt her ... Zubada pumper selv på konkurransedyktige frost er fortsatt drevet av konkurransedyktig effektivitet. Faktisk kan du nevne at topppumper. Eller var det en annen mening med resonnement?
Det har vært snakk om dem her også. Om vinteren raste hekken av en grunn og en annen, i en alder av mindre enn 10 år.
Søk for å finne.

spire

moderator
Tilbakemelding Score
77

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
76
Godt gjort.
Jeg så på installasjonshåndboken SMO40 og VVM320, på Nib-sidene, hva Google fant. Med ordene "spare" "spare" "backup" "power", og den elektriske installasjonen ved å lese et stykke tre inn i woodwormen hopper hvordan det kan gjøres. Det eneste som utløser, er den manuelt betjente avbruddsmodusen, hvor kv-pumper, motstander etc. forblir i bruk, og k2-reléet på stolen. men dette er ikke nyttig.

Så når du må, kan du @Jolberious sjekk installasjonsveiledningen. takk
Det er det

vedlegg

opp Bunn