Mitsubishi MSZ-LN for kjøling

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Me!

Jeg vil raskt søke erfaringer og uttalelser. Jeg er nå å installere en Mitsubishi MSZ-LN35 varmepumpen bare kjøle bruk høyhuset leilighet, som varmer opp sommeren uvanlig varm.

Installasjonsmarkøren trodde først at ln25 er nok. Imidlertid lente han seg på ln35 da jeg fortalte fakta om kjølekraften, men det så ut til at han ikke helt forsto helheten.

Så ja, leiligheten er bare 60 kvadratmeter, men dette er en høyhus på en høy bakke der du kan sole deg hele dagen. Hver fasade har enorme glassvinduer (uten solkrem), inkludert i trappegangen, der temperaturen i de øverste etasjene øker til 60 om sommeren. Det samme skjer selvfølgelig med min store innglassede balkong, som også uunngåelig utstråler varme inn i leiligheten. Gjennom taket på brødristeren, trappegangen, balkongen og vinduene, er det en så fantastisk ting å vugge radiatoren i full kapasitet to radiatorer om vinteren. Av denne grunn er temperaturen i badstuen 35 grader om vinteren, alltid, og på badet 28. Vel om sommeren er badstuen alltid minst 40 og på badet 35 går leiligheten nesten den samme. Boligselskapet vil ikke gå med på å gjøre disse radiatorene mindre om sommeren. Denne fantastiske enheten skal da effektivt holdes kjølig år etter år fra mai til begynnelsen av september.

Jeg hadde et bærbart klimaanlegg på 3,5 kW (12 000 btu, Wilfa-modell) om sommeren, og du kan gjette hvor effektivt det var i denne leiligheten på 28 grader. Den ln35 har den samme kjøleeffekten, 3,5kw. Effektive kjølesett oppnås når 1 kw er 15 per kvadratmeter, så ln35 ville være tilstrekkelig. Imidlertid ville jeg ikke ønske at et apparat med en bar skal jobbe seg gjennom sommeren. Av denne grunn begynte jeg alvorlig å lure på om hele denne enheten ville kreve enda ln50? Tross alt er behovene mer i tråd med kjølebehovet til restaurantens kjøkken i løpet av sommermånedene, og de bruker omtrent 7,5kw utstyr.

Tror du ln35 er nok for effektiv kjøling? Prisforskjellen spiller ingen rolle. Og oppvarming brukes ikke i det hele tatt. Jeg vil ha en Mitsubishi for godbiter og så videre.

spire

moderator
Vedlikeholdsmedlem
Tilbakemelding Score
77
Ja, du kan sette på badekarbatteriene - bare ha noen låser på dem. Jeg ville satse på at den slags skrutrekkere ville snu 90 grader.
"Boligselskapet" kan være akkurat det du vil ha det, uansett hva det er i dette tilfellet.

Du trenger heller ikke å takle denne varmen på egen hånd - boligselskapet er forpliktet til å gjøre noe, selv om du legger dem på membranen fordi intervensjonsgrensen er overskredet.
Boligselskapet står til tjeneste for deg - uansett hvor hane styreleder og apeeier, de jobber for deg!

https://stm.fi/documents/1271139/1408010/Asumisterveysasetus/6f6df35b-4700-4bae-a91a-7abe97d36e04

Finlex var på en måte ødelagt https://finlex.fi/pdf/normit/14951-asumisterveysohje_pdf.pdf
Jeg kunne ikke se det dokumentet.

vedlegg

ricochets

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
27
Tross alt er en bolig laget i prinsippet ikke en gyldig bolig.
Men det ble stort.
Jeg ville ikke se hvorfor ikke legge den på 35 ln.
Hvis det er noe kraftreserve igjen, er det ikke en ulempe.
Men den såkalte reinmaskinen er på ingen måte effektivt sammenlignbar
På grunn av sin luftutvekslingsfunksjon.
Det vil si omtrent halvparten blåst inn og halv ut og det som går ut blir tatt med et sted tilbake hvis det kommer fra trappegangen eller balkongen 60 °, så det er ingen sjanse selv med den maskinen.
Ilp: han erstatter ikke, men kjøler den, så behovet for strøm er mye lavere.

Men spørsmålet er hvor skal du sette den utenforstående enheten.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Ja, du kan sette på badekarbatteriene - bare ha noen låser på dem. Jeg ville satse på at den slags skrutrekkere ville snu 90 grader.
"Boligselskapet" kan være akkurat det du vil ha det, uansett hva det er i dette tilfellet.

Du trenger heller ikke å takle denne varmen på egen hånd - boligselskapet er forpliktet til å gjøre noe, selv om du legger dem på membranen fordi intervensjonsgrensen er overskredet.
Boligselskapet står til tjeneste for deg - uansett hvor hane styreleder og apeeier, de jobber for deg!
Takk for oppmerksomheten. Tross alt er disse prøvd i lang tid. Underlagsartene er undertrykkende fordi de ikke presser så mye inn i dette problemet. Her vil jeg ikke vente på byråkratiets hjul. Dette er hva jeg skal gjøre før sommeren, av hensyn til min trivsel og helse generelt. Spesielt på grunn av kjæledyrets hjertesykdom.

Så langt har i det minste ingen VVS-type sagt ja til å justere dem, og jeg vil ikke risikere noen problemer hvis ikke en profesjonell. Disse kommer til denne akutte nød. Hvis et boligselskap noen gang tar egne beslutninger, vil det senere være ute av strømforbruket til luftvarmepumpen min. Solbeskyttelseseksperter har anslått at solbeskyttelsesfilmer alene neppe vil være tilstrekkelige til å gi en behagelig innendørs sommervarme. Imidlertid, her må jeg sette opp et rom levert av noe kjølesystem, fordi jeg verdsetter å leve godt den gangen - fra pris og betaler til fem :).

MSR

medlem
Tilbakemelding Score
3
Hva om radiatorene stråler varmt vann?

Nimim. Gulvvarme på toppen av sommeren vintre.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Tross alt er en bolig laget i prinsippet ikke en gyldig bolig.
Men det ble stort.
Jeg ville ikke se hvorfor ikke legge den på 35 ln.
Hvis det er noe kraftreserve igjen, er det ikke en ulempe.
Men den såkalte reinmaskinen er på ingen måte effektivt sammenlignbar
På grunn av sin luftutvekslingsfunksjon.
Det vil si omtrent halvparten blåst inn og halv ut og det som går ut blir tatt med et sted tilbake hvis det kommer fra trappegangen eller balkongen 60 °, så det er ingen sjanse selv med den maskinen.
Ilp: han erstatter ikke, men kjøler den, så behovet for strøm er mye lavere.

Men spørsmålet er hvor skal du sette den utenforstående enheten.
Ja, jeg mistenker at den opprinnelige arkitekten hadde solkremer på alle glassene, men da tok byggherren noen sprø beslutninger for å spare. Hytta er forresten ganske fin :D.

Erstatningsluften for den bærbare enheten kom fra et gapende vindu i et annet rom. Og faktisk var avtrekksrøret osv. Riktig installert, og på den tiden holdt jeg døren lukket for badekaret. Selvfølgelig vil jeg ha et nyttig bad, så tanken ville være at pumpens kraft også ville være tilstrekkelig til å avkjøle badets 7 badstuer.

Utedelen kommer ut på balkongen. Jeg har vært i denne harde diskusjoner med selger, samt selskapet som Scanoffice og lover at utedelen er motstandsdyktig mot varme.

spire

moderator
Vedlikeholdsmedlem
Tilbakemelding Score
77
Takk for oppmerksomheten. Tross alt er disse prøvd i lang tid. Underlagsartene er undertrykkende fordi de ikke presser så mye inn i dette problemet. Her vil jeg ikke vente på byråkratiets hjul. Dette er hva jeg skal gjøre før sommeren, av hensyn til min trivsel og helse generelt. Spesielt på grunn av kjæledyrets hjertesykdom.

Så langt har i det minste ingen VVS-type sagt ja til å justere dem, og jeg vil ikke risikere noen problemer hvis ikke en profesjonell. Disse kommer til denne akutte nød. Hvis et boligselskap noen gang tar egne beslutninger, vil det senere være ute av strømforbruket til luftvarmepumpen min. Solbeskyttelseseksperter har anslått at solbeskyttelsesfilmer alene neppe vil være tilstrekkelige til å gi en behagelig innendørs sommervarme. Imidlertid, her må jeg sette opp et rom levert av noe kjølesystem, fordi jeg verdsetter å leve godt den gangen - fra pris og betaler til fem :).
Disse radiatorene er antagelig ikke ment å bli justert, nei. Spesielt hvis de sirkulerer varmt vann (som kan være forbudt i dag), vil et fall i temperaturen akselerere veksten av legionella - men på den annen side har disse husene en stump legionellabestand bare på grunn av disse sirkulasjonene.

For et boligselskap handler det om å motivere - du kan kjøre den membranen ting sammen med pumpeinstallasjon. Motivasjonen er gjort ved å si: "Jeg har en omfattende advokatutgiftsforsikring - ønsker selskapet å dekke sine forpliktelser og betale for tonefilmen, eller saksomkostningene og deretter betale filmen?" Du kan stole på hvor du bor, her i Helsingfors kan du bestille en gratis bymor til å måle levekårene dine - da er det lurt å vrikke.

Ja .. Jeg har vært i flere tiår et leilighetskompleks i regjeringen, vanligvis som formann.

truncheon

standard Naama
Tilbakemelding Score
57
- Hvorfor dyr varmepumpe bare for avkjøling? Selv de verste har den samme kjølekraften.
- Det er ikke verdt å engang sammenligne kraften til de løsøreene med hettene. Det er virkelig bevisstløs å måtte holde et vindu åpent og kjølig på samme tid.
- Selv om leiligheten er et drivhus, vil 60m2 bli avkjølt med 35 maskiner og sannsynligvis med 25. Vi har også en hel nesten vegg av glass mot sør, fire ganger volumet og hele huset avkjøles med 25.
- Den forbaskede tingen med radiatorer er en annen historie, men med dørene lukket, er det ikke så mange som rømmer fra huset. En idé kan være å omslutte batteriene til sommeren, selv med bærbare systemer, hvis ikke tør å justere. Vil ikke kunne slippe så mye varme da.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
- Hvorfor dyr varmepumpe bare for avkjøling? Selv de verste har den samme kjølekraften.
- Det er ikke verdt å engang sammenligne kraften til de løsøreene med hettene. Det er virkelig bevisstløs å måtte holde et vindu åpent og kjølig på samme tid.
- Selv om leiligheten er et drivhus, vil 60m2 bli avkjølt med 35 maskiner og sannsynligvis med 25. Vi har også en hel nesten vegg av glass mot sør, fire ganger volumet og hele huset avkjøles med 25.
- Den forbaskede tingen med radiatorer er en annen historie, men med dørene lukket, er det ikke så mange som rømmer fra huset. En idé kan være å omslutte batteriene til sommeren, selv med bærbare systemer, hvis ikke tør å justere. Vil ikke kunne slippe så mye varme da.
Tusen takk for denne informasjonen. Jeg er en teknologi freak, og jeg ønsker å dra nytte av alle de ln ting. Mye av presset i valget er at jeg får justert vingene slik jeg ønsker, eksternt, etc. - hovedsakelig alle disse bare viktige for dyr.

Katterom er på badet, en annen såkalt. bor i badstuen (liker varmt), og kosmetikkene mine tåler ikke slike temperaturer, så jeg vil gjerne holde døren åpen om sommeren.

ricochets

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
27
Skriv skriftlig på balkonginstallasjonen som er godkjent av importøren og installatøren.
Når balkongstemperaturen stiger, går strømmen først og deretter kompressoren.
Det er enda mer nyttig hvis du må snakke om garantien.
På prisen på enheten vil jeg si at jeg ikke nødvendigvis ville lete etter den billigste, men den beste lyd / pris / garanti-forholdet.
Enten det er 25 eller 35 spiller ikke så stor rolle
Fordi mange produsenter gjør en forskjell i hele klassen
Bare programmatiske.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Skriv skriftlig på balkonginstallasjonen som er godkjent av importøren og installatøren.
Når balkongstemperaturen stiger, går strømmen først og deretter kompressoren.
Det er enda mer nyttig hvis du må snakke om garantien.
På prisen på enheten vil jeg si at jeg ikke nødvendigvis ville lete etter den billigste, men den beste lyd / pris / garanti-forholdet.
Enten det er 25 eller 35 spiller ikke så stor rolle
Fordi mange produsenter gjør en forskjell i hele klassen
Bare programmatiske.
Lurer hovedsakelig på om det skal være opp til ln50. Jeg har allerede hoppet over en to-streng. Forresten, jeg antar at jeg allerede blir så kalt i e-posten. et løfte om den utholdenheten fra Scanoffinen.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Disse radiatorene er antagelig ikke ment å bli justert, nei. Spesielt hvis de sirkulerer varmt vann (som kan være forbudt i dag), vil et fall i temperaturen akselerere veksten av legionella - men på den annen side har disse husene en stump legionellabestand bare på grunn av disse sirkulasjonene.

For et boligselskap handler det om å motivere - du kan kjøre den membranen ting sammen med pumpeinstallasjon. Motivasjonen er gjort ved å si: "Jeg har en omfattende advokatutgiftsforsikring - ønsker selskapet å dekke sine forpliktelser og betale for tonefilmen, eller saksomkostningene og deretter betale filmen?" Du kan stole på hvor du bor, her i Helsingfors kan du bestille en gratis bymor til å måle levekårene dine - da er det lurt å vrikke.

Ja .. Jeg har vært i flere tiår et leilighetskompleks i regjeringen, vanligvis som formann.

Sant! Denne hytta har i stedet en så voldsom balkong i alle retninger, selv mot verdensrommet, at solkremer alene koster omtrent fem tonn. Det er ikke rart at borettslagene til sameiene ser litt strammere ut.

kom til Ham

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
47
Så har du fått et tilbud på solkrem til den prisen? Det koster praktisk talt ingenting, det gjør jobben.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Så har du fått et tilbud på solkrem til den prisen? Det koster praktisk talt ingenting, det gjør jobben.

Med jobb. Fire meter høy balkong. Hvis du startet installasjonen selv, ville det bare å leie en arbeidsplattform betale sin del, og jeg vil ikke henge rundt i friluft.

poser

Hyper Active
Tilbakemelding Score
94
Dette kan praktisk talt være tilfelle, men profesjonelle stillinger vil forstås når det gjelder sirkulasjon av varmt vann: strømmen skal ikke begrenses noe sted slik at returtemperaturen til rørseksjonen faller under 55 grader. Hver gassstyring gjør et dårlig system enda verre å slå av nå, for ikke å snakke om.

Fortsetter ...
Det kan være utfordrende å installere solkrem på balkongen. Basert på min egen erfaring, vil jeg hevde at 35-serien ikke har kjølekraften i det minste uten omfattende solbeskyttelse (og ikke engang 50-serien uten dem). Den store maskinen får da en kjølig sone til å komme nær den (som kan være bra eller dårlig avhengig av tilfelle), men leiligheten kan fortsatt holde seg unødvendig varm lenger.

Jeg antar at balkongen har en stor åpning som kan åpnes slik at varmen kan lufte ut? Den konvensjonelle utendørsenheten vil fortsatt fungere godt ved 40 grader, selv om den vil forbruke betydelig mer strøm, men temperaturen må fortsatt holdes godt under 50 grader.
Sist endret:

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Fortsetter ...
Det kan være utfordrende å installere solkrem på balkongen. Basert på min egen erfaring, vil jeg hevde at 35-serien ikke har kjølekraften i det minste uten omfattende solbeskyttelse (og ikke engang 50-serien uten dem). Den store maskinen får da en kjølig sone til å komme nær den (som kan være bra eller dårlig avhengig av tilfelle), men leiligheten kan fortsatt holde seg unødvendig varm lenger.

Jeg antar at balkongen har en stor åpning som kan åpnes slik at varmen kan lufte ut? Den konvensjonelle utendørsenheten vil fortsatt fungere godt ved 40 grader, selv om den vil forbruke betydelig mer strøm, men temperaturen må fortsatt holdes godt under 50 grader.
Takk for perspektivet! De sentrale vinduene kan åpnes og åpne i tre forskjellige retninger. Installasjonsselgeren sier bestemt at utedelen på balkongen er veldig holdbar, selv om det ikke er noen solkrem så lenge minst ett balkongvindu er åpent. Likevel tenkte jeg på en slags solkrem for å skremme utedelen.

Det er virkelig en 60 kvadratmeter stor hytte. Tror du selv at ln50 fremdeles vil være den mest fornuftige løsningen med tanke på dette?

poser

Hyper Active
Tilbakemelding Score
94
Takk for perspektivet! De sentrale vinduene kan åpnes og åpne i tre forskjellige retninger. Installasjonsselgeren sier bestemt at utedelen på balkongen er veldig holdbar, selv om det ikke er noen solkrem så lenge minst ett balkongvindu er åpent. Likevel tenkte jeg på en slags solkrem for å skremme utedelen.

Det er virkelig en 60 kvadratmeter stor hytte. Tror du selv at ln50 fremdeles vil være den mest fornuftige løsningen med tanke på dette?
Solkrem av enheten er ikke nødvendig og vil ikke hjelpe i praksis, så lenge balkongtemperaturen ikke bare stiger betydelig over 40 grader. Det er greit å åpne en seksjon og holde den åpen i kjølesesongen.

Personlig vil jeg vurdere alternativer mellom kraftområder 35 og 50. Jo større jo mer støy og i utgangspunktet at 35 ville være bra nok for en normal leilighet, men hvis solen skinner inne fra et stort vindu eller mer, eller varmen er mye fra vaskerommene eller nede, ville den større maskinen være lettere å skygge.

I en sommerhytte på snaut 40 kvadratmeter har du 2 30-serien maskiner, og det er ikke for mye når solen skinner om kvelden fra vinduene med bare innvendige persienner. Til å begynne med var 35-serien maskinen ovenpå på snaut 90 kvadratmeter, og det var ikke nok uten utvendige persienner. Senere var det en 35-serie og ytterligere 25-serier, som fungerte bra med utendørs skodder (nå er det 3 viftekonvektorer, en stor 1,2 meter lang og det er nok til at soverommene kan avkjøles lokalt; jeg legger snart til en annen konvektor ovenpå. Nedenunder har også en konvektor, og tidligere var det en bærbar 20 seriekjøler, noe som var nok til at ovenpå forble kjølig).

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
76

on-zo

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
22
6kW kjølekraft for en 60m2 hytte ... vel, trenger ikke å si å sende en moped til motorveien, sende inn en gasspedal.

Jeg anbefaler også at du går til legen og ber dem om å behandle sykdommen i stedet for bare symptomene ...

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
76
6kW kjølekraft for en 60m2 hytte ... vel, trenger ikke å si å sende en moped til motorveien, sende inn en gasspedal.

Jeg anbefaler også at du går til legen og ber dem om å behandle sykdommen i stedet for bare symptomene ...
Avlevering ville det bare vit *.

Nybegynneren har tenkt at på en eller annen måte, hvis prisforskjellen mellom "brystvorten nok" og "overdimensjonert" er noen hundre, da ..
Fordelen med overdimensjonering er at du ikke trenger å kjefte på maskinen hele tiden.

Det er tross alt sikkert at avkjølingen starter på mai-dagen senest, og ikke får lov til å varme opp alle strukturene så varme som mulig, og så bare begynne å avkjøles.

on-zo

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
22
Så hvis du virkelig vil behandle disse symptomene, bør du absolutt overdimensjonere og overvelde. Vituttaahan det med sine symptomer annet å leve.

poser

Hyper Active
Tilbakemelding Score
94
Mange borettslag er direkte brød, spesielt toppleiligheter. En andelseiers evne til å beskytte mot sollys er ofte begrenset, og den eneste måten å senke innetemperaturen for toleranse er å få rikelig med kjøleeffekt. Hver kvadratmeter vindu varmer med kilowatt effekt (blant annet kjølebehov).

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Solkrem av enheten er ikke nødvendig og vil ikke hjelpe i praksis, så lenge balkongtemperaturen ikke bare stiger betydelig over 40 grader. Det er greit å åpne en seksjon og holde den åpen i kjølesesongen.

Personlig vil jeg vurdere alternativer mellom kraftområder 35 og 50. Jo større jo mer støy og i utgangspunktet at 35 ville være bra nok for en normal leilighet, men hvis solen skinner inne fra et stort vindu eller mer, eller varmen er mye fra vaskerommene eller nede, ville den større maskinen være lettere å skygge.

I en sommerhytte på snaut 40 kvadratmeter har du 2 30-serien maskiner, og det er ikke for mye når solen skinner om kvelden fra vinduene med bare innvendige persienner. Til å begynne med var 35-serien maskinen ovenpå på snaut 90 kvadratmeter, og det var ikke nok uten utvendige persienner. Senere var det en 35-serie og ytterligere 25-serier, som fungerte bra med utendørs skodder (nå er det 3 viftekonvektorer, en stor 1,2 meter lang og det er nok til at soverommene kan avkjøles lokalt; jeg legger snart til en annen konvektor ovenpå. Nedenunder har også en konvektor, og tidligere var det en bærbar 20 seriekjøler, noe som var nok til at ovenpå forble kjølig).
Takk for omfattende informasjon. Femtiårene har virkelig en større lyd i begge enhetene, som oppgitt av produsenten. Rammene satt av borettslaget for installasjon er ganske tette f.eks. angående lyden som blir ført fra utedelen (= hvis en nabo klager på lyden, må spaden demonteres, de faktiske desibelene fem). Med denne kunnskapen om hva du har lagt merke til om effekten av eksterne solkremer kontra vindusskjerm etc. på den ekstra kjølekraften, ville jeg absolutt kjøpt femtiårene for denne leiligheten, men jeg vil ikke la deg friste til å risikere noen naboer, så jeg må bare slå meg til ro. Merkelig nok skiller LN50 seg fra de andre ved at det ikke er et sikkerhetsprodukt som LN25 og LN35. Boligblokker er selvfølgelig tungvint sammenlignet med eneboliger, fordi de ikke bare installerer utenfor skjermer - ikke engang noen form for, men solkremer.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Kjøleeffekt: LN25 3,5kW, LN35 4kW og LN50 5,8kW

Hvis du vil ha en liten besparelse, har Gree Multisplit en kjøleeffekt på 5,8kW, og selve prisen er billigere. Installasjon koster litt mer ..
https://kauppa.scanofficegroup.fi/W...96D/0A28/1011/C4E8/gree_multi-split_esite.pdf

Gree Amber kjøleeffekt med 35-serien 5kW og 50-serien sitter 7,2kW. (Pris med 50-serien omtrent som LN35-pris)
Det ville være greit, men jeg tror jeg ville falt i desibel til utendørsenheten (se mitt siste svar til Kote). På den annen side er den ikke så sofistikert som LN :(.

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
76
Det ville være greit, men jeg tror jeg ville falt i desibel til utendørsenheten (se mitt siste svar til Kote). På den annen side er den ikke så sofistikert som LN :(.
https://kauppa.scanofficegroup.fi/WebRoot/vilkasfi02/Shops/2015081104/5B8E/569A/6585/E81E/85B9/0A28/1011/F828/GREE_katalogi.pdf

Utedelen 56dB (med oppvarming, med kjøling, de liker ikke lyden fra byen, over bakgrunnsstøyen).
Innendørsenheten er imidlertid ganske høy (33-48dB), men luften beveger seg ved 600-1200m3 / h.
LN50 korresponderende data utendørsenhet 51dB og innedelenhet 25-47dB, luftbevegende 324-942m3 / h

Prisforskjellen er minst 850eur LN50 vs Amber.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Tusen takk for perspektivene alle sammen. Selgeren sa at LN35 er nok strøm. Så disse tingene skjer nå.

Jeg vil rapportere tilbake senere om hvordan pumpen fungerer i en slik enhet.

Weijala

nykommer
Tilbakemelding Score
1
Mitt første innlegg til dette forumet, men nå ble jeg tvunget til å delta.
Hvis hjemets veggisolering har en tradisjonell "plastmembran på innsiden, glassullisolasjon på utsiden og en frontrute på utsiden" (under trepanel / murstein), vil jeg vurdere denne kjøleløsningen nok en gang for å unngå potensielle fremtidige problemer og ansvar.
Min begrunnelse er at om sommervarmen, når luftfuktigheten er høy ute og intensivert avkjøling inni, oppstår duggpunkt / kondens inne i ullisolasjonen. Når fuktighet har kommet inn i ullen, vil den ikke lenger forlate den og kan før eller siden starte fuktproblemet / muggprosessen. Em. av denne grunn forbød vi bruk av kjøleutstyr i vårt boligselskap, hvis bobil. 1983.

PolyEsko

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
25
Hvis hjemets veggisolering har en tradisjonell "plastmembran på innsiden, glassullisolasjon på utsiden og en frontrute på utsiden" (under trepanel / murstein), vil jeg vurdere denne kjøleløsningen nok en gang for å unngå potensielle fremtidige problemer og ansvar.
Min begrunnelse er at om sommervarmen, når luftfuktigheten er høy ute og intensivert avkjøling inni, oppstår duggpunkt / kondens inne i ullisolasjonen. Når fuktighet har kommet inn i ullen, vil den ikke lenger forlate den og kan før eller siden starte fuktproblemet / muggprosessen. Em. av denne grunn forbød vi bruk av kjøleutstyr i vårt boligselskap, hvis bobil. 1983.
Det er mye broderi her, og det er uttalt at det er dager hvor duggpunktet til friluft er høyere, som avkjølt inneluft, forutsatt at du holder deg innenfor en moderat temperatur på 23-24 grader. Det vil si at det virkelig ikke er tid til å kondensere inn i veggen. Det er annerledes hvis du prøver å komme under 20 grader, men det gir ikke mening. Selv et 3-4 graders fall i innetemperaturen føles behagelig da den innendørs fuktigheten synker drastisk.

Mange ganger kan fukten komme til ullen om vinteren når duggpunktstemperaturen til den fuktige inneluften (spesielt hvis det er en luftfukter eller ellers mye vann) er mye høyere enn den utendørs klumpfrosten. På denne måten er duggpunktvarmen der inne i veggen, og fuktigheten som strømmer gjennom sprekker på veggen kondenserer på ullen.

EDIT: Fikset en glippe i Boldina.
Med en duggpunktstemperatur og luftfuktighet kondenserte en trehatt over 30 år gammel, men den gamle ble lavere og høyere blandet etter hvert som anda broderte. : Forvirret:
Sist endret:

Weijala

nykommer
Tilbakemelding Score
1
Hei, sommeren 2019 kjølte Mitsun LN25 oss ned 12. juli. - 10,8. tiden mellom. Ved sjøkanten, når den er så luftløs, er RH over 80% praktisk talt året rundt.

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
76
Hei, sommeren 2019 kjølte Mitsun LN25 oss ned 12. juli. - 10,8. tiden mellom. Ved sjøkanten, når den er så luftløs, er RH over 80% praktisk talt året rundt.
Em. av denne grunn forbød vi bruk av kjøleutstyr i vårt boligselskap, hvis bobil. 1983.
Så denne pumpen var et annet sted enn sameiet ditt?
Hvis RH var over 80%, hvor mye var Dew Point hvis temperaturen var 28 ° C ute og 24 ° C inne?

PolyEsko

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
25
kp.PNG

kastepistelaskuri.fi I følge 28 grader Celsius er alle strandpromenader omtrent den riktige verdien, og med en relativ luftfuktighet på 80%, er duggpunktet 24,2 ° C.
Hvis 24 grader ble valgt, hvor mye tror du at veggen ville ha kondensert på innsiden av plastfilmen (hvor temperaturområdet på 24,2 grader er)?

slipp meg

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
14
https://kauppa.scanofficegroup.fi/WebRoot/vilkasfi02/Shops/2015081104/5B8E/569A/6585/E81E/85B9/0A28/1011/F828/GREE_katalogi.pdf

Utedelen 56dB (med oppvarming, med kjøling, de liker ikke lyden fra byen, over bakgrunnsstøyen).
Innendørsenheten er imidlertid ganske høy (33-48dB), men luften beveger seg ved 600-1200m3 / h.
LN50 korresponderende data utendørsenhet 51dB og innedelenhet 25-47dB, luftbevegende 324-942m3 / h

Prisforskjellen er minst 850eur LN50 vs Amber.
Denne volumforskjellen på 51 dB mot 56 dB er allerede veldig stor. Volum er en logaritmisk mengde, der 3 dB allerede betyr dobling av volumet. Folk fornemmer ikke disse forskjellene på samme måte, men forskjellen er fremdeles veldig betydelig med tanke på hvor mye støy naboenhetene bærer fra utedelen.

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
76
Denne volumforskjellen på 51 dB mot 56 dB er allerede veldig stor. Volum er en logaritmisk mengde, der 3 dB allerede betyr dobling av volumet. Folk fornemmer ikke disse forskjellene på samme måte, men forskjellen er fremdeles veldig betydelig med tanke på hvor mye støy naboenhetene bærer fra utedelen.
Det stemmer. Få forstår (dessverre) hva den logaritmiske grafen betyr.
I balkonginstallasjoner er støyen ganske nøyaktig for huseieren, ettersom utedelen sjelden blir sett bak et rekkverk, som igjen demper lyden utenfor balkongen ganske godt.

Weijala

nykommer
Tilbakemelding Score
1
bye,
ILP og My Number var fra hytta. Der forventes ikke problemet som alle SPU-isolatorer. Jeg sjekket historien til den nærmeste sjøstasjonen i fjor sommer. Den varmeste dagen på hytta vår var 30,7. og den gjennomsnittlige daglige temperaturen var 27,7 ° C, min. 21,9 C og maks 32,4 C. Verdier noe høyere enn offshore Isokari fyrtårn, hvis historie (temperatur / fuktighet / Duggpunkt) kan finnes i vedlegget.

Boligselskapet der kjøling ble forbudt, ligger i skjærgården like ved sjøen. Forbudet kom på lys på ordinær generalforsamling, som oppdaterte vedtektene. Eiendomssjefen verifiserte videre grunnlaget for forbudet med en byggekspert før han sendte vedtektene til PRH. Årsaken til den mulige lekkasjen av strukturen, vakuumet i rommet som skal avkjøles.

Selvfølgelig er det god fuktighetstellere, http://go.vaisala.com/humiditycalculator/5.0/,

vedlegg

on-zo

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
22
bye,
ILP og My Number var fra hytta. Der forventes ikke problemet som alle SPU-isolatorer. Jeg sjekket historien til den nærmeste sjøstasjonen i fjor sommer. Den varmeste dagen på hytta vår var 30,7. og den gjennomsnittlige daglige temperaturen var 27,7 ° C, min. 21,9 C og maks 32,4 C. Verdier noe høyere enn offshore Isokari fyrtårn, hvis historie (temperatur / fuktighet / Duggpunkt) kan finnes i vedlegget.

Boligselskapet der kjøling ble forbudt, ligger i skjærgården like ved sjøen. Forbudet kom på lys på ordinær generalforsamling, som oppdaterte vedtektene. Eiendomssjefen verifiserte videre grunnlaget for forbudet med en byggekspert før han sendte vedtektene til PRH. Årsaken til den mulige lekkasjen av strukturen, vakuumet i rommet som skal avkjøles.

Selvfølgelig er det god fuktighetstellere, http://go.vaisala.com/humiditycalculator/5.0/,
Så, tolker jeg kurvene riktig at duggpunktet alltid er under 23 grader? Under det skulle det ikke engang være behov for kjøling, så duggpunktproblemet skal aldri oppstå. Forbudet mot kjøling er derfor praktisk talt ubrukelig. Få de fuktighetsproblemene enklere enn å slappe av med chill.

Weijala

nykommer
Tilbakemelding Score
1
Fra Isokari-data kan du egentlig bare trekke ut en prosentandel av fuktighet i skjærgården.
RH> 90% 13h,
RH 80-90% 5 timer,
RH <80% 6 timer
Langs kysten var temperaturene +5 C høyere enn Isokar. Fra timenes gjennomsnitt av hytta ble 24 timer fordelt
T> 25 C… 15 timer, hvorav
T> 28 C ... 12 timer, ja
T> 30 C… 9 timer

Når T = 30C og RH = 90% Duggpunktet er n 28,2 C.

PolyEsko

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
25
Fra Isokari-data kan du egentlig bare trekke ut en prosentandel av fuktighet i skjærgården.
Ja, disse temperaturene og den relative luftfuktigheten må måles fra samme sted, ellers vil duggpunktene se akkurat hva som skjer.
Verken kan flyttes fra en nabo til et helt annet miljø og kobles til en helt annen måling.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Ikke så mye i Finland blir Dew Point imidlertid merkeligere enn på kort sikt. Og selvfølgelig, spesielt i perioder med varme, må du overvåke duggpunktet etc. under kjøling, og justere pumpens mating / fangstemperatur tilsvarende. Tross alt produserer Meteorological Institute prognoser og sanntidsdata om duggpunktet. Og som noen sa, når du kjøler ned, skal innetemperaturen holdes på et rimelig behagelig nivå (bare tatt i betraktning duggpunktet), så ideen er ikke å skyve varmen ned til tjue grader for noen pumpebruker? Problemer med duggpunkt og å ta hensyn til dem er sannsynligvis generell informasjon.

Når det gjelder å forby installasjon av en luftkildevarepumpe, er det også kjent at bilkjøring er farlig og folk blir skadet og drept i trafikken. Biler kan også bli skadet. Bilkjøring er imidlertid ikke forbudt ved lov fordi det anses å ha så mange faktorer som øker kvaliteten på menneskeliv i stor skala. I stedet er det trafikkregler for å beskytte andre og deg selv - et system med straff og forsikring.

Så etter min mening ville det være bedre å forby luftvarmepumpen å opprette et boligselskap med detaljerte regler for hvordan de skal brukes, og veilede alle nøye. Så det er litt som et sameiets eget "varmepumpekjøringskort" før en pumpe kan installeres.

spire

moderator
Vedlikeholdsmedlem
Tilbakemelding Score
77
Selv isokaravlesningene kan finnes i åpne data .. luften blir ikke plutselig våt til sjøs da temperaturen stiger fordi sjøvannet alltid er kaldt i forhold til varmen.
opp Bunn