Mitsubishi MSZ-LN for kjøling

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Me!

Jeg vil snart ha mine erfaringer og uttalelser. Jeg er nå å installere en Mitsubishi MSZ-LN35 varmepumpen bare kjøle bruk høyhuset leilighet, som varmer opp sommeren uvanlig varm.

Installatørmarkedsføreren trodde først at ln25 var nok. Han lente seg imidlertid til ln35 da jeg fortalte fakta om kjøleinnsatsen, men at han ikke forstod det hele.

Det vil si at leiligheten er bare 60 kvadratmeter, men dette er en høyhusleilighet på toppen av bakken, som er solbrent hele dagen. Hver fasade har store glassvinduer (uten solbeskyttelsesfilm), selv i trapperommet, hvor temperaturen i de øvre etasjer om sommeren blir så hevet til 60. Det samme gjelder selvfølgelig på min store glaserte balkong, som uunngåelig blåser varme inn i leiligheten. Gjennom taket på varmeveksleren, trappen, balkongen og vinduene, er det en fantastisk ting å steke de to radiatorene om sommeren med full kraft om sommeren. Av denne grunn er temperaturen på badstuen om vinteren 35 grader, alltid og på badet 28. Vel om sommeren har badstuen alltid minst 40 og i badet 35, går leiligheten nesten det samme. Sameiet er ikke enig i å senke disse radiatorene om sommeren. Denne vanskelige enheten bør da holdes effektivt fra år til år, kult fra mai til begynnelsen av september.

Jeg hadde en 3,5 kW (12 000 bt, Wilfa-modell) flyttbar klimaanlegg om sommeren, og du kan gjette hvor effektiv det var i denne leiligheten på 28 grader. At ln35 har samme kjølekraft, 3,5 kw. Effektiv kjølebeskyttelse oppnås når 1 kw er 15 kvadratmeter, det vil si ln35 vil være tilstrekkelig. Men jeg vil ikke ha en enhet som svinger over sommeren. Av denne grunn begynte jeg å spørre meg om denne enheten ville kreve opptil ln50? Tarvehan er mer som kjøle nivå i restaurantens kjøkken om sommeren, og bruker ca 7,5 kw utstyr.

Hva tror du er ln35 nok for effektiv kjøling? Forskjellen i pris spiller ingen rolle. Og det er ikke brukt i det hele tatt. Jeg vil ha Mitsubishi på grunn av sin delikatesser, etc.

spire

moderator
Medlem av administrasjonen
Tilbakemelding Score
79
Ja, de bader radiatorer blir fanget når du legger det - du må ha noen braketter i dem. Jeg skrudd en slik skrutrekker 90 grader for å snu seg.
'Boligselskapet' kan være akkurat det han ønsker fra dette, hvem er i dette tilfellet.

Du trenger heller ikke å håndtere denne varmen på egen bekostning - boligselskapet er forpliktet til å gjøre noe, selv om du setter ut membranene fordi grenseverdien er overskredet.
Boligselskapet er til din tjeneste - selv om det ville være en kukformann og en bløtdyrsjef som de er på jobb!

https://stm.fi/documents/1271139/1408010/Asumisterveysasetus/6f6df35b-4700-4bae-a91a-7abe97d36e04

Finlex ble på en eller annen måte brutt https://finlex.fi/pdf/normit/14951-asumisterveysohje_pdf.pdf
Jeg kunne ikke se den docken.

vedlegg

ricochets

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
27
Tross alt er det allerede gjort å bo i et uakseptabelt bolig.
Men det ble fint.
Jeg ville ikke se noe hvorfor ikke kunne sette det på 35 ln.
Hvis det er noen strømreserve igjen, er det ikke i det hele tatt en ulempe.
Men den såkalte hesteskoen er på ingen måte effektivt sammenlignbar
På grunn av sin air exchange funksjon.
Det er omtrent halvparten blåst inn og halve ut, og det som går ut, blir tatt tilbake et sted hvis det kommer fra en krabbe eller en balkong på 60 °, så er det en sjanse for enda en maskin.
Ilp: Han endrer seg ikke, men kjøler seg så kraftkravet er mye lavere.

Men spørsmålet er, hvor legger du den ytre enheten.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Ja, de bader radiatorer blir fanget når du legger det - du må ha noen braketter i dem. Jeg skrudd en slik skrutrekker 90 grader for å snu seg.
'Boligselskapet' kan være akkurat det han ønsker fra dette, hvem er i dette tilfellet.

Du trenger heller ikke å håndtere denne varmen på egen bekostning - boligselskapet er forpliktet til å gjøre noe, selv om du setter ut membranene fordi grenseverdien er overskredet.
Boligselskapet er til din tjeneste - selv om det ville være en kukformann og en bløtdyrsjef som de er på jobb!
Takk for din oppmerksomhet. Det har blitt forsøkt å ta disse i lang tid. Typer av lavere lag støter mot fordi de ikke har dette problemet, så drastisk trykk. Jeg venter ikke på den byråkratiske barnevognen her. Jeg gjør dette før sommeren, på grunn av mitt eget velvære og min helse i det hele tatt. Spesielt for hjertesykdommen på grunn av kjæledyret mitt.

Hittil, i det minste har ingen VVS-type blitt enige om å justere dem, og jeg risikerer ikke å ta noen problemer hvis ikke profesjonelt. Disse kommer til å gå til denne akutte problemer. Hvis et boligfirma noen ganger lager egne løsninger, vil det være ute av min luftvarmepumps strømforbruk senere. Auron beskyttende film eksperter har anslått at bare auroch beskyttende filmer er usannsynlig å være tilstrekkelig til å gi en behagelig sommer-varm innetemperatur. Så her er en av de kjøligere systemene i bakgården, fordi jeg setter pris på den høye prisen på boliger - prisen og måten å betale :).

MSR

medlem
Tilbakemelding Score
3
Hva med varmt vann som sirkulerer i bad?

Nimim. Gulvvarme på toppen av sommeren vintre.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Tross alt er det allerede gjort å bo i et uakseptabelt bolig.
Men det ble fint.
Jeg ville ikke se noe hvorfor ikke kunne sette det på 35 ln.
Hvis det er noen strømreserve igjen, er det ikke i det hele tatt en ulempe.
Men den såkalte hesteskoen er på ingen måte effektivt sammenlignbar
På grunn av sin air exchange funksjon.
Det er omtrent halvparten blåst inn og halve ut, og det som går ut, blir tatt tilbake et sted hvis det kommer fra en krabbe eller en balkong på 60 °, så er det en sjanse for enda en maskin.
Ilp: Han endrer seg ikke, men kjøler seg så kraftkravet er mye lavere.

Men spørsmålet er, hvor legger du den ytre enheten.
Ja, jeg mistenker at den opprinnelige arkitektens plan har vært solkrem for alle brillene, men da gjorde bygmesteren irrasjonelle løsninger for besparelsene. Hytta er ganske fin allikevel :D.

Den flyttbare luften i den flyttbare enheten kom fra et vindu i sitt gap fra et annet rom. Og jeg hadde et riktig installert avtrekksrør, etc., og jeg holdt døren lukket da. Selvfølgelig vil jeg ha en brukervennlig balltre, så ideen om pumpekraft ville være nok til å kule badet i badstuen 7 også.

Utendørsenheten kommer til balkongen. Jeg har vært i denne harde diskusjoner med selger, samt selskapet som Scanoffice og lover at utedelen er motstandsdyktig mot varme.

spire

moderator
Tilbakemelding Score
79
Takk for din oppmerksomhet. Det har blitt forsøkt å ta disse i lang tid. Typer av lavere lag støter mot fordi de ikke har dette problemet, så drastisk trykk. Jeg venter ikke på den byråkratiske barnevognen her. Jeg gjør dette før sommeren, på grunn av mitt eget velvære og min helse i det hele tatt. Spesielt for hjertesykdommen på grunn av kjæledyret mitt.

Hittil, i det minste har ingen VVS-type blitt enige om å justere dem, og jeg risikerer ikke å ta noen problemer hvis ikke profesjonelt. Disse kommer til å gå til denne akutte problemer. Hvis et boligfirma noen ganger lager egne løsninger, vil det være ute av min luftvarmepumps strømforbruk senere. Auron beskyttende film eksperter har anslått at bare auroch beskyttende filmer er usannsynlig å være tilstrekkelig til å gi en behagelig sommer-varm innetemperatur. Så her er en av de kjøligere systemene i bakgården, fordi jeg setter pris på den høye prisen på boliger - prisen og måten å betale :).
Ikke de radiatorene vil sannsynligvis bli justert, nei. Spesielt hvis det er varmt vann som sirkulerer i dem (det er forbudt å bli utestengt i dag), så vil temperaturfallet akselerere veksten av legionella - men i et annet av disse husene er det en ellers stillestående legionellagruppe på grunn av disse syklusene, er ikke lukkingen av det ene boligen par radiatorer ikke lenger tilfelle.

Boligselskapet handler bare om å motivere - du kan kjøre det ved siden av pumpeinstallasjonen. Motivasjon er gjort ved å si "Jeg har omfattende juridisk forsikring - vil selskapet håndtere sine forpliktelser og betale tonnevis av filmer eller juridiske avgifter og deretter betale de filmene?" Du kan stole på ditt bosted, her i Helsingfors kan du bestille en gratis byskatt for å måle levekårene dine - så det er en god ide å vri.

Ja .. Jeg har vært i flere tiår et leilighetskompleks i regjeringen, vanligvis som formann.

truncheon

standard Naama
Tilbakemelding Score
57
- Hvorfor en dyr varmepumpe for kjøling bare? Selv de billigere har samme kjølekraft.
- Det er ikke engang verdt å sammenligne kraften til de som overføres. Bare bevisstløs skynd deg når du må holde vinduet åpent og kjølig samtidig.
- Selv om leiligheten skulle være et drivhus, kjøles 60m2 med en 35-flymaskin og sannsynligvis 25. Vi har også nesten hele veggen sør for glasset, det firedoble volumet og hele huset kjøler ned med 25.
- Det er en annen historie, men når dørene er stengt, kommer det ikke så mye ut av huset. En ide kan være å inkapslere disse radiatorene til sommeren, selv med bærbare systemer, hvis de ikke er justert for å våge. Ikke vær så mye varme da.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
- Hvorfor en dyr varmepumpe for kjøling bare? Selv de billigere har samme kjølekraft.
- Det er ikke engang verdt å sammenligne kraften til de som overføres. Bare bevisstløs skynd deg når du må holde vinduet åpent og kjølig samtidig.
- Selv om leiligheten skulle være et drivhus, kjøles 60m2 med en 35-flymaskin og sannsynligvis 25. Vi har også nesten hele veggen sør for glasset, det firedoble volumet og hele huset kjøler ned med 25.
- Det er en annen historie, men når dørene er stengt, kommer det ikke så mye ut av huset. En ide kan være å inkapslere disse radiatorene til sommeren, selv med bærbare systemer, hvis de ikke er justert for å våge. Ikke vær så mye varme da.
Tusen takk for denne informasjonen. Jeg er en teknologi freak, og jeg ønsker å dra nytte av alle de ln ting. Mye press i valget er at jeg får vingene til å justeres på den måten jeg vil, eksternt osv. - for det meste er alt dette bare for dyrene.

Kattens toaletter er i badekaret, den andre er den såkalte. bor i badstuen (liker varmen), og kosmetikkene mine er ikke gode til slike temperaturer, så jeg vil gjerne holde døren åpen om sommeren.

ricochets

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
27
Skriv skriftlig installasjonen av balkongen som er lovet av importøren og installatøren.
Temperaturen på balkongen når den stiger, går først og deretter kompressoren.
Det er mye mer å gjøre hvis du har en garanti for å snakke om ting.
Når det gjelder prisen på enheten, ville jeg ikke nødvendigvis gå for den billigste, men det beste lyd / pris / garantiforholdet.
Størrelsen om den er 25 eller 35, spiller ingen rolle
Fordi det er forskjell mellom mange produsenter i hele klassen
Kun programvare.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Skriv skriftlig installasjonen av balkongen som er lovet av importøren og installatøren.
Temperaturen på balkongen når den stiger, går først og deretter kompressoren.
Det er mye mer å gjøre hvis du har en garanti for å snakke om ting.
Når det gjelder prisen på enheten, ville jeg ikke nødvendigvis gå for den billigste, men det beste lyd / pris / garantiforholdet.
Størrelsen om den er 25 eller 35, spiller ingen rolle
Fordi det er forskjell mellom mange produsenter i hele klassen
Kun programvare.
Jeg lurer på om jeg skulle være opp til ln50. Jeg sprang allerede tvillingen. Ellers ville jeg allerede få den såkalte e-posten. et løfte om utholdenhet fra Scanoff.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Ikke de radiatorene vil sannsynligvis bli justert, nei. Spesielt hvis det er varmt vann som sirkulerer i dem (det er forbudt å bli utestengt i dag), så vil temperaturfallet akselerere veksten av legionella - men i et annet av disse husene er det en ellers stillestående legionellagruppe på grunn av disse syklusene, er ikke lukkingen av det ene boligen par radiatorer ikke lenger tilfelle.

Boligselskapet handler bare om å motivere - du kan kjøre det ved siden av pumpeinstallasjonen. Motivasjon er gjort ved å si "Jeg har omfattende juridisk forsikring - vil selskapet håndtere sine forpliktelser og betale tonnevis av filmer eller juridiske avgifter og deretter betale de filmene?" Du kan stole på ditt bosted, her i Helsingfors kan du bestille en gratis byskatt for å måle levekårene dine - så det er en god ide å vri.

Ja .. Jeg har vært i flere tiår et leilighetskompleks i regjeringen, vanligvis som formann.

Sant! I denne hytta, men det er så grusom balkong i retning av luften, også i rommet, at solkremet på balkongen alene koster fem tonn. Det er ikke rart at utseendet på et boligselskaps snus blir strammere.

kom til Ham

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
48
Så har du fått tilbud om solkrem til den prisen? Det koster ingenting i membranpraksis, det er jobben.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Så har du fått tilbud om solkrem til den prisen? Det koster ingenting i membranpraksis, det er jobben.

Med en jobb. Fire meter høy balkong. Hvis du begynte å installere deg selv, ville bare en arbeidsbelastning på en arbeidsbelastning koste deg en andel, og jeg vil ikke ha folk i høyhælene.

poser

Hyper Active
Tilbakemelding Score
94
Det kan være praktisk talt rundt, men stillingen til fagfolk vil bli forstått når det gjelder varmtvannssirkulasjon: strømmen bør ikke begrenses på noen måte slik at rørets temperatur faller under 55 grader i returcyklusen. All gassregulering gjør det dårlige systemet enda verre, for ikke å nevne nå.

Fortsett ...
Den utfordrende situasjonen kan være selv om du installerer solkrem på balkongen. På grunnlag av min egen erfaring, ville jeg hevde at kjølekraften til en 35-serie maskin ikke er nok, i hvert fall uten at det er behov for omfattende solbeskyttende tiltak (og ikke engang 50-serien uten dem). Den store maskinen forårsaker deretter en nærkjøl sone (som kan være bra eller dårlig avhengig av saken), men leiligheten kan fortsatt holde seg tom for lenge.

Q: Det er en stor nok åpning på den balkongen for å få varmen ut? Den konvensjonelle utendørsenheten fungerer godt ved 40 grader Celsius, selv om den allerede bruker mye mer strøm, men temperaturen må fortsatt være godt under 50 grader.
Senest redigert:

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Fortsett ...
Den utfordrende situasjonen kan være selv om du installerer solkrem på balkongen. På grunnlag av min egen erfaring, ville jeg hevde at kjølekraften til en 35-serie maskin ikke er nok, i hvert fall uten at det er behov for omfattende solbeskyttende tiltak (og ikke engang 50-serien uten dem). Den store maskinen forårsaker deretter en nærkjøl sone (som kan være bra eller dårlig avhengig av saken), men leiligheten kan fortsatt holde seg tom for lenge.

Q: Det er en stor nok åpning på den balkongen for å få varmen ut? Den konvensjonelle utendørsenheten fungerer godt ved 40 grader Celsius, selv om den allerede bruker mye mer strøm, men temperaturen må fortsatt være godt under 50 grader.
Takk fra synspunktet! Sentralbrillene er åpne og åpne i tre forskjellige retninger. Salgsmannen til installasjonsfirmaet var fast ved å si at utendørsenheten på balkongen er godt tolerert, selv om det ikke er solbeskyttelse, så lenge du holder minst en balkong glass åpen. Likevel tenkte jeg på en slags solbeskyttelse for utendørsenheten.

Spørsmålet er egentlig en 60-kvadratmeter køyeseng. Ville du være i den posisjonen at ln50 ville være den mest fornuftige løsningen vurderer hele dette?

poser

Hyper Active
Tilbakemelding Score
94
Takk fra synspunktet! Sentralbrillene er åpne og åpne i tre forskjellige retninger. Salgsmannen til installasjonsfirmaet var fast ved å si at utendørsenheten på balkongen er godt tolerert, selv om det ikke er solbeskyttelse, så lenge du holder minst en balkong glass åpen. Likevel tenkte jeg på en slags solbeskyttelse for utendørsenheten.

Spørsmålet er egentlig en 60-kvadratmeter køyeseng. Ville du være i den posisjonen at ln50 ville være den mest fornuftige løsningen vurderer hele dette?
Enhetens solbeskyttelse er ikke nødvendig, og praktisk talt vil ingenting hjelpe så lenge temperaturen på balkongen ikke stiger litt over 40 grader. Jeg synes det er greit hvis du får en seksjon åpen og holder den åpen i kjølesesongen.

Jeg selv ville vurdere alternativer mellom kraftklasser 35 og 50. Jo høyere, jo høyere lyden, og i utgangspunktet vil 35 være bra for et normalt hjem, men hvis solen kan bake inne i et stort vindu eller mer, eller det er mye varme på grunn av mange vaskerom eller nede, ville overoppheting være lettere for en større maskin.

Med litt mindre enn 40 kvadratmeter sommerhus, har den 2 30 serie maskiner, og det er ikke for mye når solen skinner gjennom vinduene med bare interne persienner om kvelden. Først var hjemmet en 35-serie maskin oppe, mindre enn 90 kvadratmeter, og det var ikke nok uten ekstern persienner. Senere var det en 35-serie og en annen 25-serie, som fungerte bra med utvendige skodder (nå er det 3 viftspoler, en stor 1,2 meter lang og nok til at soverommene skal kjøle seg ned lokalt, jeg vil legge til en annen konvektor ovenpå snart. I tillegg er det en konvektor nede og tidligere var det en bærbar 20-serien kjøler, som var nok når overdækket var kult).

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
77

on-zo

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
22
6kW kjølekraft til 60m2 på taket ... vel, ikke nødvendig å si at han sendte en moped til motorveien, sendt umiddelbart av akselerator.

Jeg anbefaler også at når du går til legen, bør du heller behandle sykdommen og ikke bare symptomene ...

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
77
6kW kjølekraft til 60m2 på taket ... vel, ikke nødvendig å si at han sendte en moped til motorveien, sendt umiddelbart av akselerator.

Jeg anbefaler også at når du går til legen, bør du heller behandle sykdommen og ikke bare symptomene ...
Under det ville bare vit * gjøre.

Begynneren har lurt på om prisforskjellen mellom "nipinnapi nok" og "overdimensjonert" noen hundre, så ..
Det er også fordelene med å oversize at maskinen ikke må utmerke seg i full lengde.

Det viktigste er at kjølingen starter senest, og ikke alle konstruksjonene får lov å varme opp i den brennende varme luften, og så avkjøles den.

on-zo

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
22
Så hvis du vil ha de symptomene du virkelig bryr deg om så bør du definitivt overdrive og godt. Ellers slør det med deres symptomer ellers leve.

poser

Hyper Active
Tilbakemelding Score
94
Mange leilighetskomplekser er direkte suiter, spesielt penthouse. En aksjonærs evne til å beskytte mot solskinn er ofte lav, og den eneste måten å senke den indre temperaturen som skal tolereres, er å få rikelig med kjølevann. Hvert kvadratmeter vindu oppvarmer kilowatt (i tillegg til andre kjølebehov).

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Enhetens solbeskyttelse er ikke nødvendig, og praktisk talt vil ingenting hjelpe så lenge temperaturen på balkongen ikke stiger litt over 40 grader. Jeg synes det er greit hvis du får en seksjon åpen og holder den åpen i kjølesesongen.

Jeg selv ville vurdere alternativer mellom kraftklasser 35 og 50. Jo høyere, jo høyere lyden, og i utgangspunktet vil 35 være bra for et normalt hjem, men hvis solen kan bake inne i et stort vindu eller mer, eller det er mye varme på grunn av mange vaskerom eller nede, ville overoppheting være lettere for en større maskin.

Med litt mindre enn 40 kvadratmeter sommerhus, har den 2 30 serie maskiner, og det er ikke for mye når solen skinner gjennom vinduene med bare interne persienner om kvelden. Først var hjemmet en 35-serie maskin oppe, mindre enn 90 kvadratmeter, og det var ikke nok uten ekstern persienner. Senere var det en 35-serie og en annen 25-serie, som fungerte bra med utvendige skodder (nå er det 3 viftspoler, en stor 1,2 meter lang og nok til at soverommene skal kjøle seg ned lokalt, jeg vil legge til en annen konvektor ovenpå snart. I tillegg er det en konvektor nede og tidligere var det en bærbar 20-serien kjøler, som var nok når overdækket var kult).
Takk for din omfattende informasjon. Femti, faktisk, har en større stemme i begge enhetene, som produsenten sier. Boligets boliger er ganske strenge, for eksempel. når det gjelder lyden fra utendørsenheten (= hvis en nabo klager over lyden, må hjorten demonteres, fem av de faktiske desibelene). Disse opplysninger om hva du har observert deg selv og andre på innsiden av skjermen. Aurinkosuojascreenien påvirkning av ytre vs Windows kjøleeffekt ekstra behov, ja jeg får viiskymppisen denne leiligheten, ja, men ikke inspirerende noen risiko med hensyn til sine naboer, eller kanskje bare nødt til å betale for en roligere nå, eller 35-serien. Merkelig er LN50 forskjellig fra det faktum at det ikke er et sikkerhetsprodukt som LN25 og LN35. Leilighetsbygningene er ganske besværlige sammenlignet med eneboliger, fordi de ikke bare installerer vinduer uten vinduer - og ikke bare de slags solkrem.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Kølekraft: LN25 3,5kW, LN35 4kW og LN50 5,8kW

Hvis du vil ha en liten sparing, så er Gree Multisplit kjølekraft 5,8kW og prisen på selve produktet er billigere. Installasjon koster et visst beløp mer ..
https://kauppa.scanofficegroup.fi/W...96D/0A28/1011/C4E8/gree_multi-split_esite.pdf

Gree Amber kjølekraft 35 med 5kW-serien og 50-serien sitter på 7,2kW. (Pris for 50-serien er omtrent den samme som for LN35)
Jeg ville være ganske greit, men jeg kan krasje i desibelene til utendørsenheten (se mitt siste svar på Kotte). På den annen side er det ikke så punktert som LN :(.

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
77
Jeg ville være ganske greit, men jeg kan krasje i desibelene til utendørsenheten (se mitt siste svar på Kotte). På den annen side er det ikke så punktert som LN :(.
https://kauppa.scanofficegroup.fi/WebRoot/vilkasfi02/Shops/2015081104/5B8E/569A/6585/E81E/85B9/0A28/1011/F828/GREE_katalogi.pdf

Den utendørs enheten 56dB (med oppvarming, kul, de liker ikke lyden av byen over bakgrunnsstøy).
Imidlertid er innendørsenheten ganske høy (33-48dB), men luften beveger seg også mellom 600-1200m3 / t.
LN50 ekvivalent data utendørs enhet 51dB og innendørs enhet 25-47dB, luft beveger seg 324-942m3 / h

Forskjellen er minst 850eur LN50 vs Amber.

Weijala

nykommer
Tilbakemelding Score
1
Min første melding til dette forumet, men nå måtte jeg delta.
Hvis villaens veggisolering har en tradisjonell "plastfilm på innsiden, en glassullisolasjon som termisk isolasjon og en vindrute mv på utsiden" (under trepanelet / mursteinen), vil jeg vurdere den kjøleoppløsningen en gang til for å unngå fremtidige problemer og ansvar.
Årsaken til dette er at sommervarmen når utendørs fuktighet er høy og innsiden er avkjølt, slik at duggpunkt / kondens oppstår i ullisoleringen. Når fuktigheten har nådd ullen en gang, forlater den ikke lenger, men kan før eller senere starte fuktproblemet / smelteprosessen. Em. Av denne grunn nektet vi bruk av kjøleutstyr i condominiumet ved rv. 1983.

PolyEsko

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
25
Hvis villaens veggisolering har en tradisjonell "plastfilm på innsiden, en glassullisolasjon som termisk isolasjon og en vindrute mv på utsiden" (under trepanelet / mursteinen), vil jeg vurdere den kjøleoppløsningen en gang til for å unngå fremtidige problemer og ansvar.
Årsaken til dette er at sommervarmen når utendørs fuktighet er høy og innsiden er avkjølt, slik at duggpunkt / kondens oppstår i ullisoleringen. Når fuktigheten har nådd ullen en gang, forlater den ikke lenger, men kan før eller senere starte fuktproblemet / smelteprosessen. Em. Av denne grunn nektet vi bruk av kjøleutstyr i condominiumet ved rv. 1983.
Det er mye broderi her og det har blitt sagt at det er dager i anharvas når duggpunktet til uteluften er høyere, som i kjølt inneluft, hvis det holdes innenfor en rimelig innetemperatur på 23-24 grader. Så det er ikke nødvendig å komme dit i veggen. Det er annerledes hvis du prøver å få under 20 grader innendørs varme, men det gir ikke mening. Selv en 3-4 graders innetemperaturdråpe føles behagelig fordi luftfuktigheten i luften faller kraftig.

Flere fuktigheter i ull kan nås om vinteren når duggpunktstemperaturer i fuktig inneluft (spesielt hvis det er mye luftfuktighet eller ellers vann lutra) er mye høyere enn i friluftsfrost. På denne måten er temperaturen på duggpunktstemperaturen inne i veggen, og luftfuktigheten som strømmer fra slitsene på veggen, kondenserer på ullen.

EDIT: Fast Slip Boldina.
Med duggpunktstemperaturer og fuktkondensasjon, over 30 år gammel, men de gamle gikk lavere og høyere blandet opp da jeg slo bokstaven. : Forvirret:
Senest redigert:

Weijala

nykommer
Tilbakemelding Score
1
Heippa, sommeren 2019 kjøpte Mitsu's LN25 oss 12.7. - 10,8. mellom de to. På kysten når du er så RH, er over 80% praktisk talt hele året rundt.

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
77
Heippa, sommeren 2019 kjøpte Mitsu's LN25 oss 12.7. - 10,8. mellom de to. På kysten når du er så RH, er over 80% praktisk talt hele året rundt.
Em. Av denne grunn nektet vi bruk av kjøleutstyr i condominiumet ved rv. 1983.
Så var denne pumpen et annet sted enn boligforeningen din?
Hvis luftens luftfuktighet var over 80%, hvor mye var duggpunktet hvis det var 28 ° C ute og 24 ° C inni?

PolyEsko

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
25
kp.PNG

kastepistelaskuri.fi Ifølge 28 ° C utetemperaturen er sjønivået sannsynligvis den riktige verdien og med en relativ fuktighet på 80% er duggpunktstemperaturen 24,2 ° C.
Hvis den interne temperaturen er satt til 24 grader, hvor mye tenkte du på veggen rett på innsiden av plastfilmen (hvor det 24,2 grader temperaturområdet i veggen er) kondens?

jiikoo

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
14
https://kauppa.scanofficegroup.fi/WebRoot/vilkasfi02/Shops/2015081104/5B8E/569A/6585/E81E/85B9/0A28/1011/F828/GREE_katalogi.pdf

Den utendørs enheten 56dB (med oppvarming, kul, de liker ikke lyden av byen over bakgrunnsstøy).
Imidlertid er innendørsenheten ganske høy (33-48dB), men luften beveger seg også mellom 600-1200m3 / t.
LN50 ekvivalent data utendørs enhet 51dB og innendørs enhet 25-47dB, luft beveger seg 324-942m3 / h

Forskjellen er minst 850eur LN50 vs Amber.
Den forskjellen i volum på 51 dB vs. 56 dB er allerede veldig stor. Volum er en logaritmisk mengde hvor 3 dB allerede betyr at du dobler lydnivået. Mennesket forstår ikke disse forskjellene på samme måte, men forskjellen er svært viktig for hvor mye støy som sendes ut fra utendørsenheten til nærliggende hjem.

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
77
Den forskjellen i volum på 51 dB vs. 56 dB er allerede veldig stor. Volum er en logaritmisk mengde hvor 3 dB allerede betyr at du dobler lydnivået. Mennesket forstår ikke disse forskjellene på samme måte, men forskjellen er svært viktig for hvor mye støy som sendes ut fra utendørsenheten til nærliggende hjem.
Det er akkurat det. Få forstår (dessverre) hva en logaritmisk graf betyr.
På balkonger forblir støy ganske nøyaktig for eieren av leiligheten, fordi utendørsenheten sjelden kommer bak ryggverket, og dette igjen demper lydene utenfor balkongen ganske bra.

Weijala

nykommer
Tilbakemelding Score
1
bye,
ILP og min numeriske verdi var fra hytta. Det er ikke noe problem der, fordi alle SPU er isolert. Jeg sjekket historien til nærmeste sjøstasjon sist sommer. Den heteste dagen i hytta var 30,7. og gjennomsnittlig daglig temperatur var 27,7 C, min. 21,9 C og maks 32,4 C. Verdiene er noe høyere enn Isokar fyr på høyhavet, hvis historie (temperatur / fuktighet / duggpunkt) finnes i vedlegget.

Boligselskap, hvor kjøling var forbudt i skjærgården rett ved sjøen. Forbudet ble avslørt på generalforsamlingen hvor vedtektene ble oppdatert. Bygningsdirektøren sikret fortsatt grunnlaget for forbudet fra byggespesialisten før han sendte charteret til PRH. For eksempel, mulig luftlekkasje av strukturen, undertrykket av rommet som skal avkjøles ... var begrunnelser.

Selvfølgelig er det gode fuktighets tellere, http://go.vaisala.com/humiditycalculator/5.0/,

vedlegg

on-zo

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
22
bye,
ILP og min numeriske verdi var fra hytta. Det er ikke noe problem der, fordi alle SPU er isolert. Jeg sjekket historien til nærmeste sjøstasjon sist sommer. Den heteste dagen i hytta var 30,7. og gjennomsnittlig daglig temperatur var 27,7 C, min. 21,9 C og maks 32,4 C. Verdiene er noe høyere enn Isokar fyr på høyhavet, hvis historie (temperatur / fuktighet / duggpunkt) finnes i vedlegget.

Boligselskap, hvor kjøling var forbudt i skjærgården rett ved sjøen. Forbudet ble avslørt på generalforsamlingen hvor vedtektene ble oppdatert. Bygningsdirektøren sikret fortsatt grunnlaget for forbudet fra byggespesialisten før han sendte charteret til PRH. For eksempel, mulig luftlekkasje av strukturen, undertrykket av rommet som skal avkjøles ... var begrunnelser.

Selvfølgelig er det gode fuktighets tellere, http://go.vaisala.com/humiditycalculator/5.0/,
Så tolker jeg kurvene riktig at duggpunktet alltid er under 23 grader? Det bør ikke engang være et behov for å kjøle seg ned under, så duggpunktet problemet må aldri oppstå. Forbudet mot kjøling er derfor praktisk talt ubrukelig. Få fuktproblemer enklere enn med kjølig kjøling.

Weijala

nykommer
Tilbakemelding Score
1
Fra Isokars data kan bare fuktighetsinnholdet hentes opp for skjærforholdene.
RH> 90% 13h,
RH 80-90% 5 timer,
RH <80% 6 timer
Temperaturene på kysten var alle n + 5 C høyere enn med Isokar. Fra timenes gjennomsnitt av hytta, 24 timer delt
T> 25 C ... 15 h, belte
T> 28 C ... 12 timer, ja
T> 30 C ... 9 timer

Når T = 30C og RH = 90% Duggpunkt er n 28,2 C.

PolyEsko

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
25
Fra Isokars data kan bare fuktighetsinnholdet hentes opp for skjærforholdene.
Ja, disse temperaturene og luftens relative luftfuktighet må måles fra samme sted, ellers vil duggpunktene vise hva som skjer.
Det kan heller ikke flyttes fra en nabo i et helt annet miljø og kobles til en annen måling.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
I Finland er det lite duggpunkt som stiger veldig merkelig enn på kort sikt. Og selvfølgelig, spesielt i de kule periodene i kjøleoperasjonen, er det nødvendig å overvåke prognosene, etc. duggpunkt og juster pumpens matnings- / fangstemperatur tilsvarende. Meteorologisk institutt produserer prognose og sanntidsdata for daggpunkt. Og som noen sa, når man kjøler ned, skal innetemperaturen holdes på et fornuftig nivå av komfort (også med tanke på duggpunktet), det vil si at tanken ikke er å trykke varmen på noen av pumpens brukere i tjue grader? Duggpunktsprosesser og overveielse er trolig generell informasjon.

Når det gjelder forbudet mot luftvarmepumpeinstallasjon, er det også kjent at kjøring er farlig og folk er skadet og drept i trafikken. Biler kan også bli skadet. Men det er ikke lovlig å kjøre bil, da det anses å være så mange faktorer som øker kvaliteten på menneskelivet i stor skala. I stedet er trafikkregler opprettet for å beskytte andre og for seg selv - samt et system for straffer og forsikring.

Så etter min mening ville det være bedre å ikke forby luftvarmepumpen, men å sette opp detaljerte regler for bruk av det i et condominium og forsiktig veilede dem til alle. Så, akkurat som et flyselskaps egne "luftvarmepumpe-drivkort" før pumpen kan installeres.

spire

moderator
Tilbakemelding Score
79
Isokarink-avlesninger kan bli funnet i åpne data. Det er ikke plutselig fuktig til sjøs da temperaturen stiger fordi sjøvannet alltid er kaldt i forhold til svulmen.
opp Bunn