Mitsubishi MSZ-LN for kjøling

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Me!

Jeg vil gjerne søke erfaringer og uttalelser. Jeg er nå å installere en Mitsubishi MSZ-LN35 varmepumpen bare kjøle bruk høyhuset leilighet, som varmer opp sommeren uvanlig varm.

Installatørmarkedsføreren trodde først at ln25 er nok. Men han lente seg på ln35 da jeg fortalte fakta om kjølekraften, men det virket som om han ikke forstod helheten helt.

Så ja, leiligheten er bare 60 kvadratmeter, men dette er en høyhusleilighet på en høy bakke hvor du kan sole deg hele dagen. Hver fasade har store glassvinduer (uten solkrem), inkludert i trapperommet, hvor temperaturen i de øvre etasjene øker til 60 om sommeren. Selvfølgelig skjer det samme med min store glaserte balkong, som også uunngåelig utstråler varme inn i leiligheten. Gjennom taket på brødristeren, trapphuset, balkongen og vinduene, er det en fantastisk ting å vugge radiatoren i full kapasitet to radiatorer i sommervintrene. Av denne grunn er temperaturen i badstuen 35 grader om vinteren, alltid og på badet 28. Vel om sommeren er badstuen alltid minst 40 og i badet 35, går leiligheten nesten det samme. Boligselskapet vil ikke være enig i å gjøre disse radiatorene mindre om sommeren. Denne fantastiske enheten bør da effektivt holdes kult år etter år fra mai til begynnelsen av september.

Jeg hadde en bærbar klimaanlegg på 3,5 kW (12 000 btu, Wilfa-modell) om sommeren, og du kan gjette hvor effektiv det var i denne leiligheten ved 28 grader Celsius. At ln35 har samme kjølekraft, 3,5kw. Effektive kjølesett oppnås når 1 kw er 15 per kvadratmeter, så ln35 vil være tilstrekkelig. Men jeg vil ikke ha en enhet med en bar for å jobbe seg gjennom sommeren. Av denne grunn begynte jeg seriøst å lure på om denne hele enheten ville kreve til og med ln50? Tross alt er behovene mer i tråd med kjølebehovet til restaurantens kjøkken i sommermånedene, og de bruker ca. 7,5 kW utstyr.

Tror du ln35 er nok for effektiv kjøling? Prisforskjellen spiller ingen rolle. Og oppvarming blir ikke brukt i det hele tatt. Jeg vil ha en Mitsubishi for godbiter og så videre.

spire

moderator
Vedlikeholdsdeltakeren
Tilbakemelding Score
77
Ja, du kan sette disse badekarbatteriene på - bare ha noen låser på dem. Jeg ville satse på at den slags skrutrekker ville slå 90 grader.
"Boligselskapet" kan være akkurat det du vil at den skal være, den som er i dette tilfellet.

Du trenger heller ikke å håndtere denne varmen selv - boligselskapet er forpliktet til å gjøre noe, selv om du legger dem på membranen fordi grenseverdien er overskredet.
Boligselskapet står til din tjeneste - uansett hvordan han driver styrets leder og ape-eieren, de jobber for deg!

https://stm.fi/documents/1271139/1408010/Asumisterveysasetus/6f6df35b-4700-4bae-a91a-7abe97d36e04

Finlex ble på en eller annen måte brutt https://finlex.fi/pdf/normit/14951-asumisterveysohje_pdf.pdf
Jeg kunne ikke se det dokumentet.

vedlegg

ricochets

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
27
Tross alt er en bolig i prinsippet ikke en gyldig bolig.
Men det ble stor.
Jeg ville ikke se hvorfor ikke sette den på 35 ln.
Hvis det er noe strømreserve igjen, så er det ikke en ulempe.
Men den såkalte rensemaskinen er på ingen måte effektivt sammenlignbar
På grunn av sin air exchange funksjon.
Det er omtrent halvparten blåst inn og halve ut, og det som går ut, blir tatt tilbake et sted hvis det kommer fra trapphuset eller balkongen 60 °, så det er ingen sjanse selv med den maskinen.
Ilp: han erstatter ikke, men kjøler den, så behovet for kraft er mye lavere.

Men spørsmålet er hvor skal du sette den utvendige enheten.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Ja, du kan sette disse badekarbatteriene på - bare ha noen låser på dem. Jeg ville satse på at den slags skrutrekker ville slå 90 grader.
"Boligselskapet" kan være akkurat det du vil at den skal være, den som er i dette tilfellet.

Du trenger heller ikke å håndtere denne varmen selv - boligselskapet er forpliktet til å gjøre noe, selv om du legger dem på membranen fordi grenseverdien er overskredet.
Boligselskapet står til din tjeneste - uansett hvordan han driver styrets leder og ape-eieren, de jobber for deg!
Takk for din oppmerksomhet. Tross alt, disse har blitt prøvd i lang tid. De lavere lagtyper er undertrykkende fordi de ikke trykker så mye på dette problemet. Her vil jeg ikke vente på byråkratiets hjul. Dette er hva jeg skal gjøre før sommeren, for mitt velvære og helse generelt. Spesielt på grunn av kjæledyrets hjertesykdom.

Hittil har minst ingen VVS-type blitt enige om å justere dem, og jeg ville ikke risikere noen problemer hvis ikke en profesjonell. Disse kommer til denne akutte nød. Hvis et boligfirma noen gang tar sine egne beslutninger, vil det senere være ute av min varmepumpe. Solbeskyttelseseksperter har anslått at solbeskyttelsesfilmer alene er usannsynlig å være tilstrekkelig til å gi en behagelig innendørs sommervarme. Men her må jeg sette opp et rom som leveres av noe kjølesystem, fordi jeg verdsetter å leve godt på tiden - fra pris og betaler til fem :).

MSR

medlem
Tilbakemelding Score
3
Hva om radiatorene utstråler varmt vann?

Nimim. Gulvvarme på toppen av sommeren vintre.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Tross alt er en bolig i prinsippet ikke en gyldig bolig.
Men det ble stor.
Jeg ville ikke se hvorfor ikke sette den på 35 ln.
Hvis det er noe strømreserve igjen, så er det ikke en ulempe.
Men den såkalte rensemaskinen er på ingen måte effektivt sammenlignbar
På grunn av sin air exchange funksjon.
Det er omtrent halvparten blåst inn og halve ut, og det som går ut, blir tatt tilbake et sted hvis det kommer fra trapphuset eller balkongen 60 °, så det er ingen sjanse selv med den maskinen.
Ilp: han erstatter ikke, men kjøler den, så behovet for kraft er mye lavere.

Men spørsmålet er hvor skal du sette den utvendige enheten.
Ja, jeg mistenker at den opprinnelige arkitektens plan hadde solkrem på alle brillene, men da gjorde bygmesteren noen vanlige beslutninger for å spare. Hytta er ganske fin forresten :D.

Utskiftningsluften til den bærbare enheten kom fra et gapende vindu i et annet rom. Og faktisk ble avtrekksrøret, etc., riktig installert, og på den tiden holdt jeg døren lukket for badet. Selvfølgelig vil jeg ha et nyttig bad, så ideen ville være at pumpens kraft også ville være tilstrekkelig til å avkjøle badets 7 badstuer.

Utendørsenheten kommer på balkongen. Jeg har vært i denne harde diskusjoner med selger, samt selskapet som Scanoffice og lover at utedelen er motstandsdyktig mot varme.

spire

moderator
Vedlikeholdsdeltakeren
Tilbakemelding Score
77
Takk for din oppmerksomhet. Tross alt, disse har blitt prøvd i lang tid. De lavere lagtyper er undertrykkende fordi de ikke trykker så mye på dette problemet. Her vil jeg ikke vente på byråkratiets hjul. Dette er hva jeg skal gjøre før sommeren, for mitt velvære og helse generelt. Spesielt på grunn av kjæledyrets hjertesykdom.

Hittil har minst ingen VVS-type blitt enige om å justere dem, og jeg ville ikke risikere noen problemer hvis ikke en profesjonell. Disse kommer til denne akutte nød. Hvis et boligfirma noen gang tar sine egne beslutninger, vil det senere være ute av min varmepumpe. Solbeskyttelseseksperter har anslått at solbeskyttelsesfilmer alene er usannsynlig å være tilstrekkelig til å gi en behagelig innendørs sommervarme. Men her må jeg sette opp et rom som leveres av noe kjølesystem, fordi jeg verdsetter å leve godt på tiden - fra pris og betaler til fem :).
Disse radiatorene antas sannsynligvis ikke justeres, nei. Spesielt hvis de sirkulerer varmt vann (som kan være forbudt i dag), vil en dråpe i temperatur akselerere veksten av Legionella - men på den annen side har disse husene en stumpy Legionella-lager for disse syklusene, og lukker ett batteri-par.

For et boligfirma handler det om å motivere - du kan kjøre den membrantaken sammen med pumpeinstallasjonen. Motivasjonen er gjort ved å si at 'Jeg har omfattende juridisk utgift forsikring - vil selskapet dekke sine forpliktelser og betale for tonnfilmen, eller de juridiske kostnadene og deretter betale filmen?' Du kan stole på ditt bosted, her i Helsingfors kan du bestille en gratis by hubby for å måle levekårene dine - så det er en god ide å vri.

Ja .. Jeg har vært i flere tiår et leilighetskompleks i regjeringen, vanligvis som formann.

truncheon

standard Naama
Tilbakemelding Score
57
- Hvorfor dyrt varmepumpe bare for kjøling? Selv de verste har samme kjølekraft.
- Det er ikke verdt å sammenligne strømmen til de bevegelsene med dekslene. Det er veldig bevisst å måtte holde vinduet åpent og kjølig samtidig.
- Selv om leiligheten er et drivhus, vil 60m2 kjøles ned av 35 maskiner og sannsynligvis med 25. Vi har også en helt nesten hele glassmuren sør, fire ganger volumet og hele huset kjøler med 25.
- Den jævla tingen om radiatorer er en annen historie, men med dørene stengt, kommer ikke så mange mennesker fra huset. En ide kan være å inkludere disse batteriene til sommeren, selv med bærbare systemer, hvis ikke, tør å justere. Vil ikke kunne slippe så mye varme da.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
- Hvorfor dyrt varmepumpe bare for kjøling? Selv de verste har samme kjølekraft.
- Det er ikke verdt å sammenligne strømmen til de bevegelsene med dekslene. Det er veldig bevisst å måtte holde vinduet åpent og kjølig samtidig.
- Selv om leiligheten er et drivhus, vil 60m2 kjøles ned av 35 maskiner og sannsynligvis med 25. Vi har også en helt nesten hele glassmuren sør, fire ganger volumet og hele huset kjøler med 25.
- Den jævla tingen om radiatorer er en annen historie, men med dørene stengt, kommer ikke så mange mennesker fra huset. En ide kan være å inkludere disse batteriene til sommeren, selv med bærbare systemer, hvis ikke, tør å justere. Vil ikke kunne slippe så mye varme da.
Takk så mye for denne informasjonen. Jeg er en teknologi freak, og jeg ønsker å dra nytte av alle de ln ting. Mye av presset i valget er at jeg får vingene justert på måten jeg vil, eksternt etc. - hovedsakelig alle disse er bare viktige for dyr.

Kattetoalett er på badet, en annen såkalt. bor i badstuen (liker varmt), og kosmetikkene mine tåler ikke slike temperaturer, så jeg vil gjerne holde døren åpen om sommeren.

ricochets

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
27
Skriv inn balkonginstallasjonen godkjent av importøren og installatøren.
Når balkongen temperaturen stiger, går strømmen først og deretter kompressoren.
Det er enda mer praktisk hvis du må snakke om garantien.
På prisen på enheten ville jeg si at jeg ikke nødvendigvis ville lete etter det billigste, men det beste lyd / pris / garantiforholdet.
Enten det er 25 eller 35, spiller ikke mye av en rolle
Fordi mange produsenter gjør en forskjell i den hele klassen
Bare programmatisk.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Skriv inn balkonginstallasjonen godkjent av importøren og installatøren.
Når balkongen temperaturen stiger, går strømmen først og deretter kompressoren.
Det er enda mer praktisk hvis du må snakke om garantien.
På prisen på enheten ville jeg si at jeg ikke nødvendigvis ville lete etter det billigste, men det beste lyd / pris / garantiforholdet.
Enten det er 25 eller 35, spiller ikke mye av en rolle
Fordi mange produsenter gjør en forskjell i den hele klassen
Bare programmatisk.
Hovedsakelig lurer på om det skal være opp til ln50. Jeg har allerede hoppet over en to-streng. Forresten, antar jeg at jeg allerede blir så kalt i e-posten et løfte om utholdenhet fra Scanoffinen.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Disse radiatorene antas sannsynligvis ikke justeres, nei. Spesielt hvis de sirkler varmt vann (som kan være forbudt i dag), vil en dråpe i temperatur akselerere veksten av legionella - men på den annen side har disse husene en stumpy legionella-stamme bare på grunn av disse sirkulasjonene.

For et boligfirma handler det om å motivere - du kan kjøre den membrantaken sammen med pumpeinstallasjonen. Motivasjonen er gjort ved å si at 'Jeg har omfattende juridisk utgift forsikring - vil selskapet dekke sine forpliktelser og betale for tonnfilmen, eller de juridiske kostnadene og deretter betale filmen?' Du kan stole på ditt bosted, her i Helsingfors kan du bestille en gratis by hubby for å måle levekårene dine - så det er en god ide å vri.

Ja .. Jeg har vært i flere tiår et leilighetskompleks i regjeringen, vanligvis som formann.

Sant! Denne hytta har i stedet en slik stor balkong i alle retninger, til og med mot rom, som solkrem alene koster rundt fem tonn. Det er ikke rart at condominiums condominiums ser litt strammere ut.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Så har du et tilbud på solkrem til den prisen? Det koster nesten ingenting, det gjør jobben.

Med jobb. Fire meter høy balkong. Hvis du startet installasjonen selv, ville bare leie en arbeidsplattform betale sin andel, og jeg vil ikke henge rundt i friluft.

poser

Hyper Active
Tilbakemelding Score
94
Disse radiatorene antas sannsynligvis ikke justeres, nei. Spesielt hvis de sirkler varmt vann (som kan være forbudt i dag), vil en dråpe i temperatur akselerere veksten av legionella - men på den annen side har disse husene en stumpy legionella-stamme bare på grunn av disse sirkulasjonene.
Dette kan være praktisk talt tilfelle, men stillingen til fagfolk vil bli forstått når det gjelder varmtvannssirkulasjon: strømmen bør ikke begrenses hvor som helst, slik at returtemperaturen til rørseksjonen faller under 55 grader. Hver gassregulering gjør et dårlig system enda verre å slå ned nå, for ikke å nevne.

Fortsetter ...
Det kan være utfordrende å installere solkrem på balkongen. Basert på min egen erfaring, ville jeg hevde at 35-serien ikke har kjølekraft i det minste uten omfattende solbeskyttelse (og ikke engang 50-serien uten dem). Den store maskinen forårsaker da en kul sone for å komme nær den (som kan være bra eller dårlig avhengig av saken), men leiligheten kan fortsatt være unødvendig varmere lenger.

Jeg antar at balkongen har en stor åpning som kan åpnes for å tillate varmen å lufte? Den konvensjonelle utendørsenheten vil fortsatt fungere godt ved 40 grader Celsius, selv om den vil forbruke betydelig mer elektrisitet, men temperaturen må fortsatt holdes godt under 50 grader Celsius.
Sist endret:

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Fortsetter ...
Det kan være utfordrende å installere solkrem på balkongen. Basert på min egen erfaring, ville jeg hevde at 35-serien ikke har kjølekraft i det minste uten omfattende solbeskyttelse (og ikke engang 50-serien uten dem). Den store maskinen forårsaker da en kul sone for å komme nær den (som kan være bra eller dårlig avhengig av saken), men leiligheten kan fortsatt være unødvendig varmere lenger.

Jeg antar at balkongen har en stor åpning som kan åpnes for å tillate varmen å lufte? Den konvensjonelle utendørsenheten vil fortsatt fungere godt ved 40 grader Celsius, selv om den vil forbruke betydelig mer elektrisitet, men temperaturen må fortsatt holdes godt under 50 grader Celsius.
Takk for perspektivet! De sentrale vinduene er åpne og åpne i tre forskjellige retninger. Installatør sjefen fastslår fast at utendørsenheten på balkongen er veldig holdbar, selv om det ikke er solkrem så lenge minst ett balkongvindu er åpent. Likevel tenkte jeg på en slags solkrem for å skremme utendørsenheten.

Det er virkelig en 60 kvadratmeter hytte. Vil du selv tro at ln50 fortsatt vil være den mest fornuftige løsningen i betraktning dette?

poser

Hyper Active
Tilbakemelding Score
94
Takk for perspektivet! De sentrale vinduene er åpne og åpne i tre forskjellige retninger. Installatør sjefen fastslår fast at utendørsenheten på balkongen er veldig holdbar, selv om det ikke er solkrem så lenge minst ett balkongvindu er åpent. Likevel tenkte jeg på en slags solkrem for å skremme utendørsenheten.

Det er virkelig en 60 kvadratmeter hytte. Vil du selv tro at ln50 fortsatt vil være den mest fornuftige løsningen i betraktning dette?
Solbeskyttelse av enheten er ikke nødvendig og vil ikke hjelpe i praksis, så lenge balkontemperaturen ikke bare stiger betydelig over 40 grader. Det er greit å åpne en del og holde den åpen i kjølesesongen.

Personlig ville jeg vurdere alternativer mellom effektområder 35 og 50. Jo større jo mer støynivået og i utgangspunktet at 35 ville være god nok til en vanlig leilighet, men hvis solen skinner innvendig fra et stort vindu eller mer eller varmen er mye fra vaskerom eller nede, ville den større maskinen være lettere å skygge.

I en sommerhus på bare under 40 kvadratmeter har du 2 30-seriens maskiner, og det er ikke for mye når solen skinner om kvelden fra vinduene med bare innsiden av persienner. Først var 35-seriens maskin oppe på bare under 90 kvadratmeter, og det var ikke nok uten utvendig persienner. Senere var det en 35-serie og en annen 25-serie, som fungerte bra med utendørs skodder (nå er det 3 viftekonvektorer, en stor 1,2 meter lang og det er nok til at soverommene skal kjøle seg lokalt, og jeg vil legge til en annen konvektor ovenpå snart. Nedenunder har også en konvektor og tidligere var det en bærbar 20-serien kjøler, som var nok til at ovenpå å holde seg kaldt).

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
76

on-zo

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
22
6kW kjølekraft for en 60m2 hytte ... vel, du trenger ikke å si å sende en moped til motorveien, send inn en akselerator.

Jeg anbefaler også at du går til legen og ber dem om å behandle sykdommen i stedet for bare symptomene ...

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
76
6kW kjølekraft for en 60m2 hytte ... vel, du trenger ikke å si å sende en moped til motorveien, send inn en akselerator.

Jeg anbefaler også at du går til legen og ber dem om å behandle sykdommen i stedet for bare symptomene ...
Undelivery det ville bare vit *.

Begynneren har trodd at en eller annen måte, hvis prisforskjellen mellom "brystvorten nok" og "overdimensjonert" er noen hundre, så ..
Fordelen ved å oversize er at du ikke trenger å rope på maskinen hele tiden.

Tross alt er det sikkert at kjølingen påbegynnes på mai dagen, og ikke lov å varme opp alle konstruksjonene så varmt som mulig, og så begynner bare å kjøle seg ned.

on-zo

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
22
Så, hvis du virkelig ønsker å behandle disse symptomene, så bør du definitivt oversize og overvelde. Vituttaahan det med sine symptomer annet å leve.

poser

Hyper Active
Tilbakemelding Score
94
Mange condominiums er direkte brød, spesielt penthouse leiligheter. En aksjonærs evne til å beskytte mot sollys er ofte begrenset, og den eneste måten å senke innetemperaturen for toleranse er å skaffe seg mye kjølevann. Hver kvadratmeter vindu heater ved kilowattkraft (blant annet kjølebehov).

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Solbeskyttelse av enheten er ikke nødvendig og vil ikke hjelpe i praksis, så lenge balkontemperaturen ikke bare stiger betydelig over 40 grader. Det er greit å åpne en del og holde den åpen i kjølesesongen.

Personlig ville jeg vurdere alternativer mellom effektområder 35 og 50. Jo større jo mer støynivået og i utgangspunktet at 35 ville være god nok til en vanlig leilighet, men hvis solen skinner innvendig fra et stort vindu eller mer eller varmen er mye fra vaskerom eller nede, ville den større maskinen være lettere å skygge.

I en sommerhus på bare under 40 kvadratmeter har du 2 30-seriens maskiner, og det er ikke for mye når solen skinner om kvelden fra vinduene med bare innsiden av persienner. Først var 35-seriens maskin oppe på bare under 90 kvadratmeter, og det var ikke nok uten utvendig persienner. Senere var det en 35-serie og en annen 25-serie, som fungerte bra med utendørs skodder (nå er det 3 viftekonvektorer, en stor 1,2 meter lang og det er nok til at soverommene skal kjøle seg lokalt, og jeg vil legge til en annen konvektor ovenpå snart. Nedenunder har også en konvektor og tidligere var det en bærbar 20-serien kjøler, som var nok til at ovenpå å holde seg kaldt).
Takk for den omfattende informasjonen. Fifties har virkelig en større lyd i begge enhetene, som produsenten sier. Rammene fastsatt av boligforeningen for installasjon er ganske stramme, f.eks. om lyden som blir båret fra utendørsenheten (= hvis en nabo klager over lyden, må spaden demonteres, de faktiske desibelene fem). Med denne kunnskapen om hva du har lagt merke til om virkningen av eksterne solkrem mot en skjerm inne i et vindu og mer på ekstra kjølekraft, ville jeg sikkert få 50-tallet for denne leiligheten, men jeg ville ikke være fristet til å risikere noen naboer. Merkelig nok, er LN50 forskjellig fra de andre fordi det ikke er et sikkerhetsprodukt som LN25 og LN35. Leilighetsklodser er selvsagt besværlige sammenlignet med eneboliger, fordi de ikke bare installerer utvendige skjermer - ikke engang noen slags, men solkrem.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Kølekraft: LN25 3,5kW, LN35 4kW og LN50 5,8kW

Hvis du vil ha en liten besparelse, har Gree Multisplit en kjølekraft på 5,8 kW og prisen i seg selv er billigere. Installasjonen koster litt mer ..
https://kauppa.scanofficegroup.fi/W...96D/0A28/1011/C4E8/gree_multi-split_esite.pdf

Gree Amber kjølekraft med 35-serien 5kW og 50-serien sitter på 7,2kW. (Pris med 50 Serier omtrent samme som LN35 pris)
Det ville være ok, men jeg tror jeg ville falle inn i decibel av utendørsenheten (se mitt nyeste svar på Kote). På den annen side er det ikke så sofistikert som LN :(.

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
76
Det ville være ok, men jeg tror jeg ville falle inn i decibel av utendørsenheten (se mitt nyeste svar på Kote). På den annen side er det ikke så sofistikert som LN :(.
https://kauppa.scanofficegroup.fi/WebRoot/vilkasfi02/Shops/2015081104/5B8E/569A/6585/E81E/85B9/0A28/1011/F828/GREE_katalogi.pdf

Utendørs enhet 56dB (med oppvarming, med kjøling, de liker ikke lyden av byen, over bakgrunnsstøy).
Innendørsenheten er imidlertid ganske høy (33-48dB), men luften beveger seg ved 600-1200m3 / h.
LN50 tilsvarende data utendørs enhet 51dB og innendørs enhet 25-47dB, luft beveger seg 324-942m3 / h

Prisforskjellen er minst 850eur LN50 vs Amber.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Tusen takk for alle perspektiver. Selgeren sa at LN35 er nok kraft. Så disse tingene skjer nå.

Jeg skal rapportere tilbake her senere hvordan pumpen fungerer i en slik enhet.

Weijala

nykommer
Tilbakemelding Score
1
Mitt første innlegg til dette forumet, men nå var jeg tvunget til å delta.
Hvis ditt hjems veggisolasjon har en tradisjonell "plastmembran på innsiden, glassullisolering på utsiden og en vindrute på utsiden" (under trepanelet / mursteinen), vil jeg vurdere denne kjøleoppløsningen igjen for å unngå potensielle fremtidige problemer og ansvar.
Min begrunnelse er at i sommervarmen, når fuktigheten er høyt ute og intensivert avkjøling inne, skjer duggpunkt / kondensering inne i ullisoleringen. Når fuktighet har gått inn i ullen, vil det ikke lenger forlate det og kan før eller senere starte fuktproblemet / muggprosessen. Em. Av denne grunn forbød vi bruk av kjøleutstyr i vårt boligselskap, hvis RV. 1983.

PolyEsko

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
25
Hvis ditt hjems veggisolasjon har en tradisjonell "plastmembran på innsiden, glassullisolering på utsiden og en vindrute på utsiden" (under trepanelet / mursteinen), vil jeg vurdere denne kjøleoppløsningen igjen for å unngå potensielle fremtidige problemer og ansvar.
Min begrunnelse er at i sommervarmen, når fuktigheten er høyt ute og intensivert avkjøling inne, skjer duggpunkt / kondensering inne i ullisoleringen. Når fuktighet har gått inn i ullen, vil det ikke lenger forlate det og kan før eller senere starte fuktproblemet / muggprosessen. Em. Av denne grunn forbød vi bruk av kjøleutstyr i vårt boligselskap, hvis RV. 1983.
Det er mye broderi her og det er sagt at det er dager da duggpunktet i friluft er høyere, som avkjølt inneluft, forutsatt at du holder deg innenfor en moderat temperatur på 23-24 grader Celsius. Det er virkelig ingen tid å kondensere inn i veggen. Det er annerledes hvis du prøver å komme under 20 grader Celsius, men det gir ikke mening. Selv en 3-4 graders nedgang i innetemperaturen føles behagelig som den innendørs fuktigheten faller drastisk.

Mange ganger kan fuktigheten komme til ullen om vinteren når duggpunktstemperaturen til den fuktige inneluften (spesielt hvis det er fuktiggjøringsmiddel eller ellers mye vann) er mye høyere enn for frostets friluft. På denne måten er duggpunktsvarmen der inne i veggen og fuktigheten som strømmer gjennom vekkene på veggen, kondenserer på ullen.

EDIT: Feste en glid i Boldina.
Med en duggpunktstemperatur og fuktighetskondensasjon, en trehue over 30 år gammel, men den gamle ble lavere og høyere blandet som anda brodert. : Forvirret:
Sist endret:

Weijala

nykommer
Tilbakemelding Score
1
Hei, i løpet av sommeren 2019 avkjølte Mitsun LN25 oss den 12. juli. - 10,8. tiden mellom. Ved kysten, når den er så luftløs, er RH over 80% praktisk året rundt.

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
76
Hei, i løpet av sommeren 2019 avkjølte Mitsun LN25 oss den 12. juli. - 10,8. tiden mellom. Ved kysten, når den er så luftløs, er RH over 80% praktisk året rundt.
Em. Av denne grunn forbød vi bruk av kjøleutstyr i vårt boligselskap, hvis RV. 1983.
Så denne pumpen var et annet sted enn ditt condominium?
Hvis RH var over 80%, hvor mye var Dew Point hvis temperaturen var 28 ° C ute og 24 ° C inni?

PolyEsko

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
25
kp.PNG

kastepistelaskuri.fi Ifølge 28 grader Celsius er hver strandpromenade ganske mye den riktige verdien og med en relativ fuktighet på 80%, er duggpunktet 24,2 ° C.
Hvis 24 grader Celsius ble valgt, hvor mye tror du at veggen ville ha kondensert på innsiden av plastfilmen (hvor temperaturområdet på 24,2 grader Celsius er)?

jiikoo

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
14
https://kauppa.scanofficegroup.fi/WebRoot/vilkasfi02/Shops/2015081104/5B8E/569A/6585/E81E/85B9/0A28/1011/F828/GREE_katalogi.pdf

Utendørs enhet 56dB (med oppvarming, med kjøling, de liker ikke lyden av byen, over bakgrunnsstøy).
Innendørsenheten er imidlertid ganske høy (33-48dB), men luften beveger seg ved 600-1200m3 / h.
LN50 tilsvarende data utendørs enhet 51dB og innendørs enhet 25-47dB, luft beveger seg 324-942m3 / h

Prisforskjellen er minst 850eur LN50 vs Amber.
Den forskjellen i volum på 51 dB vs. 56 dB er allerede veldig stor. Volum er en logaritmisk mengde, hvor 3 dB betyr allerede dobling av volumet. Folk forstår ikke disse forskjellene på samme måte, men forskjellen er fortsatt svært viktig når det gjelder hvor mye støy de nære enhetene bærer fra utendørsenheten.

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
76
Den forskjellen i volum på 51 dB vs. 56 dB er allerede veldig stor. Volum er en logaritmisk mengde, hvor 3 dB betyr allerede dobling av volumet. Folk forstår ikke disse forskjellene på samme måte, men forskjellen er fortsatt svært viktig når det gjelder hvor mye støy de nære enhetene bærer fra utendørsenheten.
Det stemmer. Få forstår (dessverre) hva den logaritmiske grafen betyr.
I balkonginstallasjoner er støyen ganske nøyaktig for villaeieren, da utendørsenheten sjelden sett bak et rekkverk, som igjen demper lyden utenfor balkongen ganske bra.

Weijala

nykommer
Tilbakemelding Score
1
bye,
ILP og mitt nummer var fra hytta. Der forventes ikke problemet som alle SPU-isolatorer. Jeg sjekket historien til nærmeste sjøstasjon sist sommer. Den heteste dagen på hytta var 30,7. og den daglige gjennomsnittstemperaturen var 27,7 ° C, min. 21,9 C og maks 32,4 C. Verdiene er noe høyere enn det offshore Isokari fyret, hvis historie (temperatur / fuktighet / daggpunkt) finnes i vedlegget.

Boligfirmaet hvor kjøling ble utestengt ligger i skjærgården like ved sjøen. Forbudet ble avslørt på generalforsamlingen, som oppdaterte vedtektene. Eiendomsforvalteren verifiserte videre begrunnelsen for forbudet med en byggekspert før han sendte vedtektene til PRH. Mulig lekkasje av strukturen, vakuumet i rommet som skal avkjøles ... var årsakene.

Selvfølgelig er det gode fuktighets tellere, http://go.vaisala.com/humiditycalculator/5.0/,

vedlegg

on-zo

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
22
bye,
ILP og mitt nummer var fra hytta. Der forventes ikke problemet som alle SPU-isolatorer. Jeg sjekket historien til nærmeste sjøstasjon sist sommer. Den heteste dagen på hytta var 30,7. og den daglige gjennomsnittstemperaturen var 27,7 ° C, min. 21,9 C og maks 32,4 C. Verdiene er noe høyere enn det offshore Isokari fyret, hvis historie (temperatur / fuktighet / daggpunkt) finnes i vedlegget.

Boligfirmaet hvor kjøling ble utestengt ligger i skjærgården like ved sjøen. Forbudet ble avslørt på generalforsamlingen, som oppdaterte vedtektene. Eiendomsforvalteren verifiserte videre begrunnelsen for forbudet med en byggekspert før han sendte vedtektene til PRH. Mulig lekkasje av strukturen, vakuumet i rommet som skal avkjøles ... var årsakene.

Selvfølgelig er det gode fuktighets tellere, http://go.vaisala.com/humiditycalculator/5.0/,
Så tolker jeg kurvene riktig at duggpunktet alltid er under 23 grader? Under det skal det ikke engang være behov for kjøling, så må duggpunktproblemet aldri oppstå. Forbudet mot kjøling er derfor nesten ubrukelig. Få de fuktighetsproblemer enklere enn å chill med chill.

Weijala

nykommer
Tilbakemelding Score
1
Fra Isokari-data kan du egentlig bare trekke ut en prosentandel fuktighet i skjærgården.
RH> 90% 13h,
RH 80-90% 5 timer,
RH <80% 6 timer
Langs kysten var temperaturene n + 5 C høyere enn Isokar. Hentet fra timenes gjennomsnitt av hytta ble 24 timer fordelt
T> 25 C ... 15 h, hvorav
T> 28 C ... 12 timer, ja
T> 30 C ... 9 timer

Når T = 30C og RH = 90% Duggpunktet er n 28,2 C.

PolyEsko

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
25
Fra Isokari-data kan du egentlig bare trekke ut en prosentandel fuktighet i skjærgården.
Ja, de temperaturene og luftens relative luftfuktighet må måles fra samme sted, ellers vil dugpunktene se ut akkurat hva som skjer.
Det kan heller ikke flyttes fra en nabo til et helt annet miljø og kobles til en helt annen måling.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Ikke så mye i Finland blir imidlertid Dew Point mer merkelig enn på kort sikt. Og selvfølgelig, spesielt i varmeperioder, må du overvåke duggpunktet etc. under kjøleoperasjonen, og juster pumpens matnings- / fangstemperatur tilsvarende. Tross alt produserer Meteorologisk institutt prognose og sanntidsdata på daggpunktet. Og som noen sa, når du kjøler ned, skal innetemperaturen holdes på et rimelig komfortabelt nivå (tar bare duggpunktet i betraktning), så ideen er ikke å skyve varmen ned til 20 grader for en hvilken som helst pumpe bruker? Dew poeng problemer og ta dem i betraktning er trolig generell informasjon.

Når det gjelder å forby installasjonen av en luftkilde varmepumpe, er det også kjent at motoring er farlig og folk er skadet og drept i trafikken. Biler kan også bli skadet. Motor er imidlertid ikke forbudt ved lov fordi det anses å ha så mange faktorer som øker kvaliteten på menneskelivet i stor skala. I stedet er det trafikkregler for å beskytte andre og deg selv - et system med straffer og forsikringer.

Så, etter min mening, ville det være bedre å forby luftvarmepumpen å skape et boligfirma med detaljerte regler for hvordan man bruker det og omhyggelig veilede alle. Så det er litt som et condominiums egen "varmepumpe kjørekort" før en pumpe kan installeres.

spire

moderator
Vedlikeholdsdeltakeren
Tilbakemelding Score
77
Selv isokaravlesningene finnes i åpne data. Luften blir ikke plutselig våt til sjøs da temperaturen stiger fordi sjøvannet alltid er kaldt i forhold til varmen.
opp Bunn