Mitsubishi MSZ-LN for kjøling

Weijala

nykommer
Tilbakemelding Score
1
Ja, disse temperaturene og den relative luftfuktigheten må måles fra samme sted, ellers vil duggpunktene se akkurat hva som skjer.
Verken kan flyttes fra en nabo til et helt annet miljø og kobles til en helt annen måling.
Selv isokaravlesningene kan finnes i åpne data .. luften blir ikke plutselig våt til sjøs da temperaturen stiger fordi sjøvannet alltid er kaldt i forhold til varmen.
Ikke så mye i Finland blir Dew Point imidlertid merkeligere enn på kort sikt.
10 km fra vinduet Isokari kan sees fra vinduet, og i samme lokale vær er det her. Bare under bakkevind ser det ut som om fuktighetsforholdene avviker fra de offisielle målingene jeg refererer til. Kystforholdene er ganske tøffere enn i innlandet.

Anslaget av muggrisiko i strukturer er for eksempel studert. Tammerfors teknologiske universitet og State Technical Research Center i et forskningsprosjekt "Computational Evaluation of the Fukt-Technical Functionality of Structures and the risk of Mildew." Og noen avhandlinger. Graf over noen av disse vedlagte. Det snakker om risikoen for ullvegger.

Når det gjelder forbud mot installasjon av en luftkilde-varmepumpe.
Luftvarmepumper ble ikke forbudt, men deres kjølebruk ble forbudt, og var basert på en veggstruktur som vanligvis ble brukt på 80-tallet.

vedlegg

slipp meg

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
14
Har du noe reguleringssystem for luftvarmepumpe som måler uteluftfuktigheten og temperaturen og beregner eller trekker ut duggpunktet fra bordet ditt og justerer avkjølingen slik at innetemperaturen til kjøleren alltid er over duggpunktet til uteluften, selv +1 til +2 grader celsius?

Em. systemet ville være veldig trygt hvis kondensering av fuktighet i isolasjonen er en bekymring.

spire

moderator
Vedlikeholdsmedlem
Tilbakemelding Score
77
Har du noe reguleringssystem for luftvarmepumpe som måler uteluftfuktigheten og temperaturen og beregner eller trekker ut duggpunktet fra bordet ditt og justerer avkjølingen slik at innetemperaturen til kjøleren alltid er over duggpunktet til uteluften, selv +1 til +2 grader celsius?

Em. systemet ville være veldig trygt hvis kondensering av fuktighet i isolasjonen er en bekymring.
Ja, dette er et øyeblikk å tenke på - hvis du er inne i dampsperren (som er det eneste stedet som kan være nær romtemperatur), er det et trekk i varmen som medfører betydelige mengder vann uten brann rundt hjørnet ... ikke isolerende i noen dager med midtsommer, transporterer egentlig ikke noe fenomen fuktighet i en slik grad at noen steder blir våte uten ganske tøffe byggefeil.

Weijala

nykommer
Tilbakemelding Score
1
Det gamle ordtaket "Ingeniøren tror at han vet alt, og professoren vet at han ikke mener noe om noe."
Jeg antar at det ikke ville blitt undersøkt om det ikke var noen historisk grunn til det.

poser

Hyper Active
Tilbakemelding Score
94
Å vektlegge risikoen for avkjøling i forhold til dampsperren oppveies langt av temperaturene ved vanlig boligbruk og duggpunktnivåene i Finland. Kjølekjeller er da en annen ting. I tillegg brukes ganske like strukturer i Nord-Amerika, der duggpunktene er mye høyere om sommeren (og risikoen for fuktskader fra kjøling er også veldig spesifikk).

Naturligvis har dampfat store risikoer for fuktskader, spesielt for taket. Det vil si at en dampsperre utgjør store ekstra risikoer, spesielt utenfor sommersesongen, hvis det til og med er mindre feil i taket eller jakkekonstruksjonene (for eksempel er det lite lekkasje av taket, eller takvannet kan noen ganger kondensere under den kalde årstiden).

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93
Selv isokaravlesningene kan finnes i åpne data .. luften blir ikke plutselig våt til sjøs da temperaturen stiger fordi sjøvannet alltid er kaldt i forhold til varmen.
Et havklima kan bare være en kilde til fuktighet når havet er varmere enn luft. Det er liten tid som dette om året, bare om høsten og vinteren. Også her er vinden "utenfor havet" om vinteren, og til og med nå har ukenes fuktighet vært nøyaktig 100%, med en temperatur på null grader.

I verste fall tørker havet luften. I Finland ser +22 ut til å være den høyeste målte sjøvannstemperaturen et øyeblikk, og mer generelt ser det ikke ut til å stige over +20. Den har det duggpunktet maksimalt på samme tid, men i solen kan solen øke fuktigheten når solen varmer den fuktige jorda og vegetasjonen.

Tross alt er luftfuktigheten ofte 100% om sommeren, men selv da krever temperaturen kjøling.

Det ville være verdt å vurdere det kjøleforbudet på nytt. Men på en eller annen måte føles det som om havet er så kult at den verste varmen og fuktigheten aldri kan nå det sameiet.

Weijala

nykommer
Tilbakemelding Score
1
Et havklima kan bare være en kilde til fuktighet når havet er varmere enn luft. Det er liten tid som dette om året, bare om høsten og vinteren. Også her er vinden "utenfor havet" om vinteren, og til og med nå har ukenes fuktighet vært nøyaktig 100%, med en temperatur på null grader.

I verste fall tørker havet luften. I Finland ser +22 ut til å være den høyeste målte sjøvannstemperaturen et øyeblikk, og mer generelt ser det ikke ut til å stige over +20. Den har det duggpunktet maksimalt på samme tid, men i solen kan solen øke fuktigheten når solen varmer den fuktige jorda og vegetasjonen.
bye,

På et lite søk ser du ut til å ha fakta. La meg sitere en ting fra en rapport fra det finske meteorologiske instituttet, som ble skrevet før fjorårets hetetopper. Kanskje denne korte referansen vil oppdatere informasjonen din ... Du vil absolutt finne informasjon om kondens og nedbør.

27.7.2018 11:40
Sjøvannet har blitt veldig varmt i de finske havområdene.

Den langvarige varmen og det rolige været har varmet sjøvann i Nord-Østersjøen opp til 27 grader. I andre havområder har temperaturen steget mellom 20 og 25 grader.

Den høyeste temperaturen i målehistorien, nøyaktig 27 grader celsius, ble målt i Nord-Østersjøen i en bølgebøye onsdag 25. juli. Bøyen måler overflaten av havet i en dybde på 40 centimeter. Måleplassen ligger i åpent hav like sør for Utö. Målingene ble startet på stedet høsten 1996.

På andre meteorologiske stasjoner ved Meteorologisk kyst er vanntemperaturen noen steder nesten like varm som i Nord-Østersjøen. Høye temperaturer er også målt i marine områder, for eksempel 25,5 grader i Finskebukta.

Sjøvann er nå veldig varmt på høye hav, men i skjermede og grunne bukter kan vanntemperaturene stige enda høyere. ...

poser

Hyper Active
Tilbakemelding Score
94
Den langvarige varmen og det rolige været har varmet sjøvann i Nord-Østersjøen opp til 27 grader. I andre havområder har temperaturen steget mellom 20 og 25 grader.
Det betyr imidlertid ikke vanligvis at luften uten dugg ville stige like høyt, i det minste et øyeblikk (det vil si de fleste timer). Hvis duggpunktet i Finland var av den klassen, ville de nedre lagene i atmosfæren bli ustabile og det ville bli produsert tordenvær, som ville frigjøre for mye fuktighet. De høyeste duggpunktene oppstår faktisk like før tordenvær. Her på sørkysten, for eksempel, ville Duggpunktet kort gå et sted rundt 22 ... 23 grader i begynnelsen av august. Duggpunktstemperaturer over 20 grader er sjeldne og kortvarige i Finland. Selv i et svømmebasseng øker ikke den relative luftfuktigheten i inneluften med 100%, selv om bassengvannet typisk er 25 grader og utendørs, er "naturlig ventilasjon" absolutt mer effektiv.

I tillegg forårsaker det kortvarige duggpunktet under isolatorene ennå ingen betydelig fuktkondens, selv om den relative fuktigheten er 100%. Luftens fuktighetsinnhold ved temperaturer litt over 20 grader er fremdeles relativt lavt (omtrent et par prosent av luftens damptrykk), og luften inne i isolatorene endres ikke så raskt. Duggpunktet må senkes med flere grader og i lange perioder for å la betydelige mengder vann kondensere under disse grenseforholdene. Fuktfølsomme innvendige veggmaterialer buffer også fuktighet betydelig sammenlignet med det som frigjøres fra luften som passerer gjennom isolatorene på kort tid. Jeg vil være mye mer bekymret for hva som skjer med ytterveggkonstruksjonene, for eksempel under de regnfulle somrene og søylene.

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93
bye,

Vel, jeg må si at tropiske sjøvannstemperaturer. Det har vært flere forsøk på å besøke Finland på Kalajoki noen ganger. Bare en gang var vannet varmt nok til å svømme. I fjor sommer ble jeg savnet av meg selv, og den forrige så ikke ut til å være over 17 grader. Jeg antar at i Finland er ikke 27 graders vann et veldig tykt lag. Når vinden kommer, blandes vannet og temperaturen synker raskt. I hvert fall i sjøen er dette enkelt. Sørvind kan forsinke varmt vann i den nordlige enden av innsjøen og stige dypere enn kaldt.

Imidlertid er den veldig vanlige 27 ° C tross alt ikke en høy tid. Jeg lurer på hvilken fuktighet som kunne ha vært på havet og på kontinentet. Jeg er fremdeles ikke veldig overbevist om den høye luftfuktigheten ved sjøen - om sommeren jeg heter - under den varmeste tiden. Ja, den luften kan være fuktig på kontinentet, og den kommer ikke ut av sjøen som kalde netter.

Weijala

nykommer
Tilbakemelding Score
1
Jeg antar at i Finland er ikke 27 graders vann et veldig tykt lag. Når vinden kommer, blandes vannet og temperaturen synker raskt.
Jeg fortsetter med ett innlegg til, etter at alt dette emnet ikke har blitt berørt til beinet. Nok en henvisning ... https://hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/julkaisut/julkaisut/julkaisu-25-18.pdf og en graf tegnet fra den. Sjøvannstemperaturen utenfor Helsingfors var minst + 24 ° C (maks. Grafisk fargekanne) i omtrent 20 dager og nådde en dybde på mer enn 9 meter.

Initiativtaker til diskusjonen forklarte innledningsvis forskjellige fakta som refererte til bygningens alder og de tekniske løsningene (som senere ble forbudt) og hvor risikostrukturen kan eksistere. Disse risikoene blir deretter undersøkt senere ved forskning og modellering av matematiske simuleringer.

vedlegg

poser

Hyper Active
Tilbakemelding Score
94
Initiativtaker til diskusjonen forklarte innledningsvis forskjellige fakta som refererte til bygningens alder og de tekniske løsningene (som senere ble forbudt) og hvor risikostrukturen kan eksistere. Disse risikoene blir deretter undersøkt senere ved forskning og modellering av matematiske simuleringer.
Selv la jeg ikke merke til noe som skulle indikere noen spesiell risiko når det gjelder kjøling. Sirkulasjonen av varmt vann i filler eller i vinduens solløse glans varmer sannsynligvis strukturene slik at til og med den teoretiske risikoen for kondens blir redusert. I stedet er behovet for avkjøling for å fjerne tørr overskuddsvarme reelt og berettiget for å oppnå et tålelig bomiljø.

Den tradisjonelle steinbygde leilighetsbygningen har ingen dampsperre, men strukturen er basert på et ganske lufttett interiør og uten unntak inertiteten til uorganiske materialer. Jada, det kan være tilbud, som for eksempel penthouse penthouse strukturer og nyere boliger som trehusbebyggelse (men rørleggerløsninger som vises antyder mer tradisjonelle og fuktighetsvennlige løsninger; hvis det oppstår strukturelle problemer, skade på støttestrukturer). Selv i prefabrikkerte hus, for eksempel, har veggene på uttrekkbare balkonger noen ganger blitt laget av tre, og i prinsippet kan dette være risikabelt hvis det avkjøles ved direkte blåsing.

Det vil derfor være nødvendig å snakke om detaljene i strukturene for å vurdere risikonivået eller mangelen på risiko i praksis eller teori.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
I utgangspunktet ville det i utgangspunktet fungert ved å be om avklaringer. Etter min mening refererer ikke starten min til risikostrukturer (som ikke er tilfelle i bygningsspesifikasjonen). Dette er en åpen, veldig høy høyde, ikke en ny, men ny høyhus. Dette er en leilighet i øverste etasje. Solen går virkelig inn her på sin egen måte, og det føles som om det er mye glass over bakken, selv i trappegangen.
Sist endret:

PolyEsko

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
25
I går prøvde jeg LN for kjøling for første gang, dvs. å kjøle på osv.
Det var som jeg forventet at toppblåseposisjonen er litt for optimal. På grunn av det faktum at blåsingen er under enheten og ikke foran bunnen, som i de fleste tilfeller, rynken.
I følge en rask test synker luftstrømmen med omtrent 1 meter over en avstand på tre meter. Som et resultat gidder ikke en lenestol virkelig å sitte i sin nåværende stilling. Jeg hadde helt sikkert tatt dette med i betraktningen, det er slik luftstrømmen går. Hvis innendørsenhetens luftstrøm var nærmere horisontal blåsing, som tilfellet er med noen snøstormer, ville den for det meste passert gjennom lenestolen over setet.
Med den kjøligere luftmengden prøvde jeg også den venstre og høyre rotasjonen av innedelenhetens luftstrøm og bekreftet forestillingen om at disse styrevingene kunne rotere den horisontalt / sideveis.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Etter installasjonen lovet jeg å fortelle deg hvordan pumpen var tilpasset det miljøet. Bare en frysing-widget, en av de største anskaffelsene i livet mitt. Dermed ble Mitsubishi MSZ-LN35 etter hvert installert i leiligheten.

Pumpen har vært på i omtrent en måned. Først ble det bare brukt på varme dager i løpet av dagen. Snart begynte jeg å slå på enheten 24/7 forespørsel 24 selv om det var 10 grader ute. Romluften føles mye mer komfortabel med pumpen som utjevner hele romtemperaturen (bad og badstue 24/7/365 varmtvannsradiatorer på). Og så jeg ikke har holdt luftrensingen på, er vanens spørsmål bare om å utjevne varmen i romluften. La oss se om jeg kommer til å beholde peisfunksjonen hele vinteren (lol de medfølgende radiatorene). Forresten, montøren var av den oppfatning at det er verdt å bygge et foringsrør med noen få luftehull rundt badekarets radiatorer, som er tipset jeg fikk her. Disse er fortsatt under bygging.

Så langt har pumpen vært på forespørsel 24, sjeldnere på 23, og blåst på sitt laveste. Holder romtemperaturen konstant mellom 23-24 (selv om jeg ikke har noe WeatherHub-system ennå). Romtemperatur 23-24 er akkurat som en passel for katter og meg - sannsynligvis fordi pumpen også fjerner fuktighet fra luften. I går la jeg for eksempel ikke ned forespørselen om dagen (24) i dagens hete, men la sprengningen et skritt høyere. Det var en gjennomførbar løsning. Badet har så langt vært en grad høyere enn resten av leiligheten.

Om natten eller sent på kvelden, når temperaturen virker for lavt, satte jeg forespørselen til 25 grader Celsius (kjølemodus, men), stopper utedelen og innendørsanlegget blåser bare luft. Denne vakten er nøyaktig den samme, om han skal slå på den såkalte. for peisfunksjonen eller for en høyere kjølingmodell?

Når jeg dusjer, slår jeg på pumpen på forespørsel 16 og blåser full. Radiatorene + varm dusj + hjel er en ganske forferdelig kombinasjon. For dette behovet var LN35 virkelig et bedre valg enn LN25, siden LN35 er akkurat nok til å avkjøles raskt etter en dusj. Og dette bruksbehovet var en av hovedårsakene til at jeg valgte LN25, en semis-kraftigere LN35.

Den nedre delen av pumpen er omtrent 230 cm høy og installert i nærheten av oppholdsarealene. Men det er ikke mye gråt fordi dette på grunn av vindusområdet var det eneste stedet der enheten kunne installeres uten kondensvannspumpe og med trekk mindre enn to meter (rørtegningen er nå ca 3,50 m på ytterveggen). Med referanse til Polyeskos forrige kommentar er han absolutt riktig at valget av sitte- og installasjonshøyde for denne bunnblåste pumpemodellen er viktig for avkjøling - tross alt er underblåsing, etter min mening, veldig nyttig. Men: LN-modellen har fordelen, når det gjelder kjøling, at jeg kan bruke fjernkontrollen til å justere vingene horisontalt og / eller loddrett bort fra meg selv eller fra katter eller hvor jeg vil. Jeg har ennå ikke brukt I-See-sensoren. Avhang av plasseringen, hvor mye nytte av overføring av stillingen til flikene er: Jeg har selv et skrivebord med en vinkel på omtrent 45 grader, noen få meter fra pumpen fremover og svingbare vinger jeg har fått den luftstrømmen pent bort fra selv. Og du kan alltid endre rekkefølgen på rommene.

En generell merknad om å bruke pumpen til kjøling: det er virkelig verdt å holde den i drift 24/7 fra vår til høst. Da kan du holde den på minimumsstyrke nesten hele tiden, i alle fall i denne typen leilighet. Jeg synes det er helt tullete og ubehagelig å kjøle seg ned noen ganger og la det varme opp noen ganger. Selve pumpen er automatisk: utendørsenheten slutter å rotere når måltemperaturen er nådd og innendørsenheten, men fortsetter å blåse uten avkjøling (utjevner romtemperatur) til temperatursensoren igjen signaliserer utendørsenheten om å starte og innendørsenheten blåser kald.
opp Bunn