Mitsubishi MSZ-LN for kjøling

Weijala

nykommer
Tilbakemelding Score
1
Ja, de temperaturene og luftens relative luftfuktighet må måles fra samme sted, ellers vil dugpunktene se ut akkurat hva som skjer.
Det kan heller ikke flyttes fra en nabo til et helt annet miljø og kobles til en helt annen måling.
Selv isokaravlesningene finnes i åpne data. Luften blir ikke plutselig våt til sjøs da temperaturen stiger fordi sjøvannet alltid er kaldt i forhold til varmen.
Ikke så mye i Finland blir imidlertid Dew Point mer merkelig enn på kort sikt.
10 km fra vinduet Isokari kan ses fra vinduet og i samme lokale vær er det her. Bare under bakkenvindene synes fuktighetsforholdene å avvike fra de offisielle målinger som jeg refererer til. Kystforholdene er ganske tøffere enn innlandet.

Anslaget på muggrisiko i strukturer er for eksempel studert. Tammerfors Teknologiforskning og Statens Tekniske Forskningsenter i et forskningsprosjekt "Beregningsvurdering av fuktighets-teknisk funksjonalitet av strukturer og risiko for mugg." Og noen avhandlinger. Grafer av noen av disse vedlagt. Det snakker om risikoen for ullmurer.

Med hensyn til å forby installasjonen av en luftkilde varmepumpe.
Luftvarmepumper ble ikke utestengt, men deres kjøleanvendelse ble forbudt, og var basert på en veggkonstruksjon som ofte ble brukt på 80-tallet.

vedlegg

jiikoo

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
14
Har du et luftvarmepumpestyringssystem som måler luftfuktigheten og temperaturen til uteluften og beregner eller trekker ut duggpunktet fra bordet ditt og justerer avkjøling slik at kjølerens indre temperatur alltid ligger over duggpunktet til uteluften, til og med +1 til +2 grader Celsius?

Em. systemet ville være veldig trygt hvis kondensering av fuktighet i isolasjonen er en bekymring.

spire

moderator
Vedlikeholdsdeltakeren
Tilbakemelding Score
77
Har du et luftvarmepumpestyringssystem som måler luftfuktigheten og temperaturen til uteluften og beregner eller trekker ut duggpunktet fra bordet ditt og justerer avkjøling slik at kjølerens indre temperatur alltid ligger over duggpunktet til uteluften, til og med +1 til +2 grader Celsius?

Em. systemet ville være veldig trygt hvis kondensering av fuktighet i isolasjonen er en bekymring.
Ja, dette er et øyeblikk å tenke på - hvis det er inne i dampbarrieren (som er det eneste stedet som kan være nær romtemperaturen), er det et utkast i varmen som innebærer betydelige mengder vann uten brann rundt hjørnet ... ikke isolerende så for noen få dager med midsommeren, transporterer ikke noe fenomen fuktighet i en slik grad at noe sted blir vått uten ganske harde byggdefekter.

Weijala

nykommer
Tilbakemelding Score
1
Det gamle ordtaket "Ingeniør mener at han vet alt og professoren vet at han ikke synes noe om noe."
Jeg antar at det ikke ville vært undersøkt om det ikke var noen historisk grunn til det.

poser

Hyper Active
Tilbakemelding Score
94
Betydning av risikoen for kjøling i forhold til dampbarrieren er langt oppveid av temperaturene ved vanlig boligs bruk og duggpunktnivået i Finland. Kjølekjeller er da en annen ting. I tillegg brukes ganske liknende typer strukturer også i Nord-Amerika, hvor duggpunktene er mye høyere om sommeren (og risikoen for fuktskader fra kjøling er også svært spesifikk).

Selvfølgelig har dampfyller stor risiko for fuktskader, spesielt for taket. Det vil si at en dampbarriere utgjør store ekstra farer, spesielt utenfor sommersesongen, hvis det er enda mindre feil i taket eller takkonstruksjonene (for eksempel det er lite lekkasje på taket eller takvann kan noen ganger kondensere under under koldsesongen).

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93
Selv isokaravlesningene finnes i åpne data. Luften blir ikke plutselig våt til sjøs da temperaturen stiger fordi sjøvannet alltid er kaldt i forhold til varmen.
Et havsklima kan bare være en kilde til fuktighet når sjøen er varmere enn luften. Det er lite tid slik i år, bare om høsten og vinteren. Også her er vinden "off the sea" om vinteren, og selv nå har fuktigheten i uken vært nøyaktig 100%, med en temperatur på null grader.

I verste fall vil sjøen trolig tørke luften. I Finland synes +22 å være den høyeste målte sjøvannstemperaturen i øyeblikket, og i større grad virker det ikke å stige over +20. Det har denne duggpunktet maksimalt samtidig, men i solen kan solen øke fuktigheten mens solen varmes opp fuktig jord og vegetasjon.

Tross alt er fuktigheten om natten ofte 100% om sommeren, men selv da trenger temperaturen kjøling.

Det ville være verdt å revurdere det kjøleforbudet. Men på en eller annen måte føles det som havet er så kult at det verste varmen og fuktigheten aldri kan nå det condominiumet.

Weijala

nykommer
Tilbakemelding Score
1
Et havsklima kan bare være en kilde til fuktighet når sjøen er varmere enn luften. Det er lite tid slik i år, bare om høsten og vinteren. Også her er vinden "off the sea" om vinteren, og selv nå har fuktigheten i uken vært nøyaktig 100%, med en temperatur på null grader.

I verste fall vil sjøen trolig tørke luften. I Finland synes +22 å være den høyeste målte sjøvannstemperaturen i øyeblikket, og i større grad virker det ikke å stige over +20. Det har denne duggpunktet maksimalt samtidig, men i solen kan solen øke fuktigheten mens solen varmes opp fuktig jord og vegetasjon.
bye,

I et lite søk synes du å ha fakta. La meg sitere en ting fra en rapport fra det finske meteorologiske instituttet, som ble skrevet før fjorårets varmetopper. Kanskje denne korte referansen vil oppdatere informasjonen din ... Du vil sikkert finne informasjon om kondens og nedbør.

27.7.2018 11:40
Havvannet har blitt veldig varmt i de finske havområdene.

Den lange varmen og det rolige været har oppvarmet sjøvann i det nordlige Østersjøen opp til 27 grader. I andre områder av havet har temperaturen steget mellom 20 og 25 grader.

Den høyeste temperaturen i målehistorikken, nøyaktig 27 grader Celsius, ble målt i det nordlige Østersjøen på en bølgebøy onsdag 25. juli. Bøyen måler overflaten av havet på en dybde på 40 cm. Måleområdet ligger i det åpne hav like sør for Utö. Målinger ble startet på stedet høsten 1996.

I andre meteorologiske stasjoner i Meteorological Coast er vanntemperaturen på enkelte steder nesten like varm som i det nordlige Østersjøen. Høye temperaturer er også målt i havområder, for eksempel 25,5 grader i Finske golfen.

Sjøvann er nå veldig varmt på det høye hav, men i skjermede og grunne bukter kan vanntemperaturen stige enda høyere. ...

poser

Hyper Active
Tilbakemelding Score
94
Den lange varmen og det rolige været har oppvarmet sjøvann i det nordlige Østersjøen opp til 27 grader. I andre områder av havet har temperaturen steget mellom 20 og 25 grader.
Det betyr imidlertid ikke som regel at luften uten dugg vil stige så høyt, i hvert fall for et øyeblikk (det vil si i de fleste timer). Hvis duggpunktet i Finland var av denne klassen, ville de nedre lagene i atmosfæren bli ustabilt og det ville bli produsert tordenvær, noe som ville frigjøre for mye fuktighet. Faktisk oppstår de høyeste duggpunktene like før tordenvær. Her på sørkysten, for eksempel, vil Dew Point kort gå et sted rundt 22 ... 23 grader i begynnelsen av august. Duggpunktstemperaturer over 20 grader Celsius er sjeldne og kortvarige i Finland. Selv i et svømmebasseng øker den relative luftfuktigheten til inneluften ikke med 100%, selv om bassengvannet typisk er 25 grader Celsius og utendørs "naturlig ventilasjon" er sikkert mer effektiv.

I tillegg gir kortvarig duggpunkt under isolatene ennå ikke signifikant fuktkondensasjon, selv om den relative fuktigheten er 100%. Fuktighetsinnholdet i luften ved temperaturer litt over 20 grader Celsius er fortsatt relativt lavt (omtrent et par prosent av luftens damptrykk) og luften inne i isolatorene endres ikke veldig raskt. Duggpunktet må senkes med flere grader og i lange perioder for å tillate betydelige mengder vann å kondensere under disse grensebetingelsene. Vannfølsomme indre veggmaterialer støtter også fuktighet betydelig i forhold til det som slippes ut fra luften som går gjennom isolatene på kort tid. Jeg ville være mye mer bekymret for hva som skjer med veggmuren strukturer, for eksempel under de regntunge somrene og høstene.

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93
bye,

Vel, jeg må si at tropiske sjøvannstemperaturer. Det har vært flere forsøk på å besøke Finland på Kalajoki noen ganger. Bare en gang var vannet varmt nok til å svømme. Sist sommer ble savnet av meg selv og den forrige syntes ikke å være over 17 grader. Jeg antar at i Finland er 27 grader vann ikke et veldig tykt lag. Når vinden kommer, blander vannet og temperaturen synker raskt. I hvert fall i sjøen er dette lett. Sørvind kan forsinke varmt vann ved den nordlige delen av innsjøen og stige dypere enn kaldt.

Imidlertid er det forferdelig vanlige 27 ° C ikke tross alt en helt høy. Jeg lurer på hva fuktighet kunne ha vært på sjøen og på kontinentet. Jeg er fortsatt ikke veldig overbevist om luftens høye fuktighet ved sjøen - om sommeren av mitt navn - i den varmeste tiden. Ja, luften kan være fuktig på kontinentet, og det kommer ikke ut av sjøen som kalde netter.

Weijala

nykommer
Tilbakemelding Score
1
Jeg antar at i Finland er 27 grader vann ikke et veldig tykt lag. Når vinden kommer, blander vannet og temperaturen synker raskt.
Jeg fortsetter med et nytt innlegg, etter alt har dette emnet ikke blitt berørt til beinet. En ekstra henvisning ... https://hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/julkaisut/julkaisut/julkaisu-25-18.pdf og en graf trukket fra den. Sjøvannstemperaturen utenfor Helsinki var minst + 24 ° C (maks. Grafisk fargepotte) i ca 20 dager og nådde en dybde på mer enn 9 m.

Initiativet til diskusjonen forklarte i utgangspunktet ulike fakta som refererte til bygningens alder og de tekniske løsningene (som senere ble utestengt) og hvor risikostrukturen kan eksistere. Disse risikoene blir deretter undersøkt senere ved forskning og modellering av matematiske simuleringer.

vedlegg

poser

Hyper Active
Tilbakemelding Score
94
Initiativet til diskusjonen forklarte i utgangspunktet ulike fakta som refererte til bygningens alder og de tekniske løsningene (som senere ble utestengt) og hvor risikostrukturen kan eksistere. Disse risikoene blir deretter undersøkt senere ved forskning og modellering av matematiske simuleringer.
Jeg merket meg ikke noe som ville indikere noen spesielle risikoer når det gjelder kjøling. Sirkulasjonen av varmt vann i filler eller i den solløse glansen av vinduene varmes opp konstruksjonene slik at selv den teoretiske risikoen for kondensering blir redusert. I stedet er behovet for kjøling for å fjerne tørr overflødig varme, ekte og berettiget for å oppnå et tålbart livsmiljø.

Den tradisjonelle steinbygde leiligheten har ingen dampbarriere, men strukturen er basert på et ganske lufttett interiør og uten unntak, inertiteten av uorganiske materialer. Visst kan det være spesialtilbud, som penthouse penthouse strukturer og nyere boliger som tre leilighet bygninger (men rørlegger løsninger som synes tyder på mer tradisjonelle og fuktighet-vennlige løsninger, hvis strukturelle problemer oppstår, skade på støttestrukturer). Selv i prefabrikkerte hus, for eksempel, er veggene til inntrekkbare balkonger noen ganger laget av tre, og i prinsippet kan dette være risikabelt hvis det avkjøles ved direkte blåsing.

Det ville derfor være nødvendig å snakke om detaljene i strukturen for å vurdere risikonivået eller mangelen på risiko i praksis eller teori.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Selvfølgelig ville det først ha blitt utarbeidet ved å be om avklaring. Etter min mening refererer ikke min start til risikostrukturer (som ikke er tilfelle i byggespesifikasjonen). Dette er en åpen, veldig høy høyhus, ikke en ny men ny høyhus. Dette er en toppetasje leilighet. Solen setter virkelig her inne på sin egen måte, og det føles som om det er mye glass over bakken, selv i trappehuset.
Sist endret:

PolyEsko

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
25
I går prøvde jeg LN for avkjøling for første gang, dvs. kjøling på, etc.
Det var som jeg forventet at toppblåseposisjonen er litt for optimal. På grunn av det faktum at blåsingen er under enheten og ikke foran bunnen, som i de fleste tilfeller, rynker den.
Ifølge en hurtig test faller luftstrømmen med ca 1 meter over en avstand på tre meter. Som et resultat, er det ikke en lenestol som virkelig bryr seg om å sitte i sin nåværende stilling. Sikkert jeg hadde tatt dette i betraktning, det er slik at luftstrømmen passerer. Hvis innendørsenhetens luftstrømmer var nærmere horisontal blåse, som det er tilfelle med noen snøstormer, ville det for det meste passere gjennom lenestolen over setet.
Med den kjøligere luftstrømmen prøvde jeg også venstre og høyre rotasjon av innendørsenhetens luftstrøm og bekreftet ideen om at disse styringsvingene kunne rotere den horisontalt / sidelengs.

sarihell

medlem
Tilbakemelding Score
3
Etter installasjonen lovte jeg å fortelle deg hvordan pumpen var tilpasset det miljøet. Bare en frysende widget, en av de største oppkjøpene i livet mitt. Dermed ble Mitsubishi MSZ-LN35 til slutt installert i leiligheten.

Pumpen har vært på i omtrent en måned. Først ble det bare brukt på varme dager om dagen. Snart begynte jeg å slå på enheten 24/7 forespørsel 24 selv om det var 10 grader ute. Romluften føles mye mer komfortabel med pumpen som utligner hele romtemperaturen (bad og badstue 24/7/365 varmtvannsbeholdere på). Og så har jeg ikke holdt luftrøret på, vanens spørsmål handler bare om å utjevne varmen i romluften. Kan se om jeg skal holde peisfunksjonen hele vinteren (lol disse sammen radiatorer). Forresten var installatøren av den oppfatning at det å bygge et foringsrør med noen få lufthuller er verdt å bygge rundt badekarets radiatorer, noe som er tipset jeg kom hit. Disse er fortsatt under bygging.

Så langt har pumpen vært på forespørsel 24, mindre ofte på 23, og blåser på sitt laveste. Holder romtemperatur konstant mellom 23-24 (selv om jeg ikke har noen WeatherHub-system ennå). Romtemperatur 23-24 er akkurat som et passel for katter og meg - sannsynligvis fordi pumpen også fjerner fuktighet fra luften. I går, for eksempel, i varmen av dagen, reduserte jeg ikke forespørselen for dagen (24), men satte blastet et skritt høyere. Det var en brukbar løsning. Badet har så langt vært en grad høyere enn resten av leiligheten.

Om natten eller sent på kvelden, når temperaturen virker for lavt, satte jeg forespørselen til 25 grader Celsius (kjølemodus, men), stopper utedelen og innendørsanlegget blåser bare luft. Denne vakt er akkurat det samme, enten du skal slå på den såkalte. for peisfunksjonen eller for en høyere kjølemodell?

Når jeg dusjer, slår jeg på pumpen på forespørsel 16 og blåser full. Radiatorene + varm dusj + helle er en ganske forferdelig kombinasjon. For dette behovet var LN35 et bedre valg enn LN25, siden LN35 er akkurat nok til å kjøle seg raskt etter en dusj. Og dette behovet for bruk var en av hovedgrunnene til at jeg valgte LN25, en semis-kraftigere LN35.

Den nedre delen av pumpen er ca 230 cm høy og installert nær boarealene. Men det er ikke mye gråt fordi det på grunn av vindusområdet var dette det eneste stedet hvor enheten kunne installeres uten kondensvannpumpe og med trekk mindre enn to meter (røret er nå ca. 3,50 m på ytterveggen). Med henvisning til Polyeskos tidligere kommentar, er han absolutt rett i at valget av sitteplasser og installasjonshøyde for den bunnblåste pumpemodellen er viktig for kjøling. Det er etter min mening veldig hjelpsom at alt underblåses. Men: LN-modellen har fordelen, når det gjelder kjøling, at jeg kan bruke fjernkontrollen til å justere vingene horisontalt og / eller vertikalt bort fra meg selv eller fra katter eller hvor jeg vil. Jeg har ikke brukt I-See-sensoren ennå. Avhang av plasseringen, hvor mye nytte av overføring av stillingen til flikene er: Jeg har selv et skrivebord med en vinkel på omtrent 45 grader, noen få meter fra pumpen fremover og svingbare vinger jeg har fått den luftstrømmen pent bort fra selv. Og du kan alltid endre rekkefølgen på rommene.

Et generelt notat om bruk av pumpen for kjøling: det er virkelig verdt å holde det i drift 24/7 fra vår til høst. Da kan du beholde den med minimum strøm nesten hele tiden, i hvert fall i denne typen leilighet. Jeg finner det helt nonsensisk og ubehagelig å avkjøle noen ganger og la det varme opp noen ganger. Pumpen i seg selv er automatisk: Utendørsenheten slutter å rotere når måletemperaturen er nådd og innendørsenheten, men fortsetter å blåse uten kjøling (tilsvarer romtemperatur) til temperaturføleren igjen signalerer utendørsenheten for å starte og innendørsenheten blåser kaldt.
opp Bunn