Nila EC temperatur- og elektrisitetsovervåking

joriws

nykommer
Tilbakemelding Score
0
Et gammelt tema fra 2016 ble funnet, men kanskje du kunne åpne et nytt.

Faktisk, jeg hadde et par uker Nilanisti og treffer den så snart USB-RS485 adapter for å fange Raspberry OpenHABianiin, hovedsakelig i den første rettssaken og dens letthet. Med krøller og en kWh meter som prøver å bli kjent med apparatets sjeliv, er det en ide om det.

Bruker andre med CTS602 koblet til folk openHABian, eller er Node-RED eller noen annen løsning i bruk?

Med OpenHABian bruker jeg InfluxDB som en annen vedvarende lagring med hver endring og hver eneste strategi og Grafana for krøllegjengivelse. Slik ser de generelt ut, jeg tok synspunkt 7d. Jeg la også til et eldre skjermbilde av bruksvisningen til OpenHab2 Basic UI.

1. manuell kWh etter mating av grafikk. Den gule søylen skyldes at verdien legges inn og linjen bare trekkes lineært mellom verdiene.
2. et stykke av et større brukergrensesnitt hvor vifter, fuktighetssensorlesing og driftsmodus (00-17, 11 kjøling + varmt vann, 17 oppvarming + varmt vann, 4 standby osv., Fremdeles midt i å skrive tekster)
3. Grunnleggende brukergrensesnitt-programmering / bruksvisning
4. Feilsøk, alle temperatursensorer osv.

vedlegg

joriws

nykommer
Tilbakemelding Score
0
Flere hundre ganger indikerer verdiene at skalering av åpen programvare ikke fungerer. Nilas modbusgrensesnitt gir heltall som deretter blir delt, for eksempel 100.

Du trenger javascript-bindende openhab for å fungere.

BUK

medlem
Tilbakemelding Score
0
Etter en liten konfrontasjon begynner den kombinasjonen av Raspberry + Openhab + InfluxDB + Grafana å gi resultater. Takk til Joriws for noen gode tips!

Grafer og Nilan EC9 ødelagt stafett
  1. Sikringer 2 og 3 er på ved start. Sikring 1 er slått av
  2. Sikring 1 sikring på -> Nilan_Output_CenHeatCapacity synker til null. Nilan sier at alle gulvvarmemotstander er slått av.
  3. Gulvvarmestrømstemperaturen begynner å stige bølgende klokken 15:00
  4. Om morgenen klokken 05:30, sikring 1 nede -> logger Nilan tror gulvvarmen er på.
Konklusjon: stafetten er permanent død. Servicemelding. Logger viser fortsatt alle tre motstandene.

Videreutvikling Tanker
  • Slik kobler du skruesensorer til Raspberry skruekollektoren:
    • temperatur og fuktighet forskjell mellom rom. Nå gjennom Nilan er det bare hele husets verdier som kan sees med en sensor fra en ventilasjonskanal.
    • Effekt av å tørke klesvask på fuktighetskurven i en badstue -> muligens en alarm når fuktigheten har sunket tilstrekkelig og tøyet er klart?
    • påvisning av åpning av postkassedekselet
    • statistikk over temperatur og fuktighet i øverste etasje
  • Overvåking og sammenligning av strømforbruk i Nilan med totalforbruk. Dette vil også være en ny standard for forumets overvåking av strømforbruk.
InfluxDB + Grafana utholdenhet og grafering
https://community.openhab.org/t/influxdb-grafana-persistence-and-graphing/13761

Samler inn RuuviTag-målinger og viser dem med Grafana
https://f.ruuvi.com/t/collecting-ruuvitag-measurements-and-displaying-them-with-grafana/267/3

vedlegg

Sist endret:

Magirus

medlem
Tilbakemelding Score
1
Raspberry Pi Pi 3 Modell B +
Raspberry Pi 3 + Openhab 2 + Starze: n konffipaketti for øyeblikket med mindre redigeringer, hovedsakelig områdekartet som ble likt og de unyttige (ikke enheten min) elementene ble fjernet. Alt spiller veldig bra, men en fantastisk bivirkning har kommet etter det bringebærtilskuddet. Nemans klokke forlater hele tiden. Når du stiller klokken dagen etter, har klokkeslettet endret seg betydelig.

Har noen andre hatt et lignende problem? Jeg er ganske sikker på at "famle" dukket opp før tilsetting av fjernkontrollen ..

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6

Nilans klokke forlater hele tiden. Når du stiller klokken dagen etter, har klokkeslettet endret seg betydelig.

Har noen andre hatt et lignende problem? Jeg er ganske sikker på at "famle" dukket opp før tilsetting av fjernkontrollen ..
@Magirus her har den bjellen levd sitt helt eget liv gjennom hele sin eksistens. Nå ser det ut til å ha gått omtrent 20 minutter, jeg husker ikke når jeg la meg siste gang. Og jeg fortsetter ikke med å si om jeg bare har promotert eller jeg har forlatt ... noen ganger husker jeg å legge inn tiden min. Jeg kjører spesielt om våren og høsten med forskjellige temperaturforespørsler, og på den tiden legger jeg vanligvis merke til når jeg endrer det ukentlige programmet .... og det er ingen bringebær eller annen pinne på enheten min :p
opp Bunn