Kraftforbruket til Nila EC9 er forbausende

Tilbakemelding Score
0
Enebolig bygd i 2017, Veikkola, 136 m2, 387 terninger, to voksne, to små barn.
Vannbasert gulvvarme, Chimney Nilan EC9 sol. Carport og varm lagring på hvilke gulvmotstander (minimum justering).

Strømforbruk de siste tre månedene:

Oktober 2745, november 2613 og desember 2631 kWh.

Utetemperaturer på henholdsvis 4.37, 2.37 og 0.44 grader.

Jeg synes strømforbruket er for høyt. Når du ser på Fortums nettsted, til og med timebasert, forbrukes tre kilowatt strøm hjemme eller ikke.

To voksne og to små barn bor.

Nedenfor er gjeldende justeringer:

kode:
VIS DATA

AKTUELL STATUS VENTER
ANODE OK
PANELER T15 24 C
EKSTERN T10 21 C
Fuktighet 27%
CO2 562 ppm
INNTEKT T2 3 C
UTENDØRS T1 -1 C
VANN OPP T11 55 C
VANNOMRÅDE T12 50 C
MENO T14 27 C
LAUHDT. T5 2 C
Fordamper. T6 20 C
INKOMSTKRAFT 1
AVSTYRKRAFT 2
SOFTA 1 2.35.a
SOFTA 2 1.04

Sentralvarme

DRIFTSVARMING
ART MIN 22 C
MENO MAX 36 C
KURVE 2
OVERGANG TIL -3
PUMP FORTSATT
LÄM.VESI

ELEKTRISK T11 30 C
KOMPRES T12 45 C.
KOMP MAX T12 80 C
Priori. VANN
VENTILASJON

I-SHIFT FORTSETT2
- KURVE MIN 35 C
- KURVE MAX 45 C
COMP MIN OFF
VINTERMELK 2
VINTER 3 C

TEMPERATURJUSTERING

SOMMER MIN 14 C
VINTER MIN 16 C
SOMMER> 12 C.
FUKTIGHET

KRAFT LAV 1
LITEN 30%
ISO 3
TID 15 MIN

CO2

POWER ISO 3
ISO 800 spm
NORMAL 600 spm
KESKUSLÅMMITYS

BRUK PÅ
INTEGRAL TID 10
BRUK RELAY 3
PUMPSTOPP 15
DEFROST

I-SHIFT FJERNBRYTER
START T6 -2 C
BESLUTTER T4 / 6 6 C
LÄM.VESI

ELEKTRISK MOTSTAND ER
LEGIONEL KE
TEMPERATURJUSTERING

SENSOR EKSTERN
PRIORIT L-PUMP
ROM PÅ 10 C
EKSTERN -1 ° C
VENTILASJON

INNTEKT MIN 0
RENGJØRING MIN 1
VEKSLING MAX 4
INKOMST 1 23%
INKOMST 2 40%
INKOMST 3 65%
INKOMST 4 100%
RENGJØRING 1 25%
VEKSLING KLAR 2 42%
VEKSLING RENDE 3 70%
RENGJØRING AV RENGJØRING 4 100%
LUFTKVALITET

DRIFT KOST + CO2
INNTEKTJUSTERING

L-PUMP LØP 6 moh
ROM KONTROLL

NE-OMRÅDE 2 C.
På bakgrunn av disse, kan noen foreslå hvor problemet kan være?

Etter å ha studert forumet og snust enheten, tror jeg justeringene ville være rimelige. Kan det være noe relé hele tiden, og det er derfor den belastningen på tre kilowatt er hele tiden? Vi har ikke noe annet elektrisk utstyr som vil få en så stor belastning, selv lagringsmotstanden er noen hundre watt (lagringsareal 16 m2).

Det andre spørsmålet om TEST-skjermen er om det er noen motstand på eller av?

kode:
AOUT 1 25%
AOUT 2 23%
UTEN 3 0%
AOUT 4 0%

T1 2,55 C
T2 0 C
T3 0 C
T4 0 C
T5 41,97 C
T6 0,61 C
T7 38,45 C
T8 2,55 C
T9 0 C
T10 26,06 C
T11 61,61 C
T12 52,08 C
T13 0 C
T14 26,77 C
T15 25,73 C
T16 !!!
T17 0 C

I 1-8 0011 0000
9-16 0010 0000

UT 1-8 1001 0000
9-16 1000 0000
LÄMPÖKE 153%

KOSTEUS 1 28%
RESET 44 POWER-UP

498 H
3866 H
16105 S

155511-5
755511-5

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6
Vs: Strømforbruket til Nila EC9 er et under

Jeg synes strømforbruket er for høyt. Når du ser på Fortums nettsted, til og med timebasert, forbrukes tre kilowatt strøm hjemme eller ikke.

Sentralvarme

DRIFTSVARMING
MIN MIN 22 C
MINDRE MAX 36 C
KURVE 2
OVERGANG TIL -3
PUMP FORTSATT

På bakgrunn av disse, kan noen foreslå hvor problemet kan være?

Etter å ha studert forumet og snust enheten, tror jeg justeringene ville være rimelige. Kan det være noe relé hele tiden, og det er derfor den belastningen på tre kilowatt er hele tiden? Vi har ikke noe annet elektrisk utstyr som vil få en så stor belastning, selv lagringsmotstanden er noen hundre watt (lagringsareal 16 m2).

Det andre spørsmålet om TEST-skjermen er om det er noen motstand på eller av?
Reléet sitter fast i Veikkaus min ... legg ned sikringen for gulvvarme og se etter en sikring som er ansvarlig for "unødvendig" forbruk. Hold den nede slik at neste motstand vil fungere. Hvis og når forbruket faller til det normale, kobler du til Nilan og garanterer et nytt stafett :)
Tilbakemelding Score
0

Skata sa:
Reléet sitter fast i Veikkaus min ... legg ned sikringen for gulvvarme og se etter en sikring som er ansvarlig for "unødvendig" forbruk. Hold den nede slik at neste motstand vil fungere. Hvis og når forbruket faller til det normale, kobler du til Nilan og garanterer et nytt stafett :)
Takk for tipset, klikk av nummer én motstand i morgen, la oss se hvordan forbruket har endret seg!

Vinski-

nykommer
Tilbakemelding Score
0

Den leser ODOTA, som betyr at båsen ikke engang er på, men har stoppet fordi enten målvannstemperaturen er nådd og den innkommende luften allerede er varm nok, eller det er en overgang fra oppvarming til avkjøling eller omvendt.

Bør lese for eksempel VARME eller VARME. VANN.
VARME = Bruker båsen for å varme opp tilluften og overskuddet går til vannoppvarming.
Lam. VANN = Bruker en bås for å varme opp vannet, og overskuddet varmer opp tilluften.

Naboen gikk noen ganger til den samme ODOTA-fastmonterte enheten, bare for å slå av strømmen og bruke støpselet en stund. Hvis det ikke fungerer heller, er innstillingene gale, eller enheten er ødelagt.

Jeg vet ikke hva den T10-sensoren er. Høres ut som en utendørs sensor, hvis det er litt varm luft så har du forvarmende tilførselsluften installert eller sensoren fungerer ikke som den skal. Dette kan også være grunnen til at båsen ikke fungerer hvis den tolker at tilluft allerede er 21 grader.

Frankiez

medlem
Tilbakemelding Score
0

Vannbasert gulvvarme, Chimney Nilan EC9 sol. Carport og varm lagring på hvilke gulvmotstander (minimum justering).

Jeg synes strømforbruket er for høyt. Når du ser på Fortums nettsted, til og med timebasert, blir tre kilowatt strøm forbrukt hjemme eller ikke.

To voksne og to små barn bor.
Det høres kjempeflott ut når du går nesten det samme i ditt direkte elektriske hus (forlengelse 1975/2010, 239m2). To ildsteder og Nilan VPL25c ventilasjonssystem. Naboen har et steinhus på 178m2 bygget i 2015 og har omtrent 20.000 kWh og naboens lignende steinhus 14.000 kWh, etter deres egne ord, og bruker i begge deler Nibe luftvannspumpe. Jeg vedder på at den første er nærmest sannheten. I ditt eget torp går 30.000 kWh rundt hjørnet.

Haukka2

medlem
Tilbakemelding Score
1

Vinski sa:
Jeg vet ikke hva den T10-sensoren er. Høres ut som en utendørs sensor, hvis det er litt varm luft så har du forvarmende tilførselsluften installert eller sensoren fungerer ikke som den skal. Dette kan også være grunnen til at båsen ikke fungerer hvis den tolker at tilluft allerede er 21 grader.
Vet noen hva T10-sensoren er? Jeg prøvde å grave den ut, men fant det ikke. Vi viser for øyeblikket "EKSTERN T10 = 20 C".

rediger / svar til meg selv: T10 er "eksoslufttemperatur, fabrikkmontert for utløpskanaluttak".
Tilbakemelding Score
0

Vinski sa:
Den leser ODOTA, som betyr at båsen ikke engang er på, men har stoppet fordi enten målvannstemperaturen er nådd og den innkommende luften allerede er varm nok, eller det er en overgang fra oppvarming til avkjøling eller omvendt.

Bør lese for eksempel VARME eller VARME. VANN.
VARME = Bruker båsen for å varme opp tilluften og overskuddet går til vannoppvarming.
Lam. VANN = Bruker en bås for å varme opp vannet, og overskuddet varmer opp tilluften.

Naboen gikk noen ganger til den samme ODOTA-fastmonterte enheten, bare for å slå av strømmen og bruke støpselet en stund. Hvis det ikke fungerer heller, er innstillingene gale, eller enheten er ødelagt.

Mens jeg lagret innstillingene mine var det virkelig ventetid, det har vært andre synspunkter som VARME og VARME. VANN dvs. skal fungere ok med det.
Tilbakemelding Score
0

Skata sa:
Jeg vedder på dette selv, men det ser ikke ut til å være det heller. Jeg får Fortums strømmåler, som kan se øyeblikkelig forbruk i sanntid, så i det minste ville ikke den motstanden som nummer én forblir på. Du må overvåke forbruket og se om noen av motstandene er over.

Når jeg ikke produsere forbruket nå vurderer i dag, så i øyeblikket er det en aktiv avriming som synes å sluke opp ca 3 kWh strøm når du er på topp:

DEFROST

I-SHIFT FJERNBRYTER
START T6 -2 C
BESLUTTER T4 / 6 6 C

Er disse innstillingene ok, eller kan de forbedres?

Forbruket har falt noe den siste uken, men jeg tror det fortsatt er for høyt. Forbruket den første uken av januar var 484 kWh, før 570 kWh.

spire

moderator
Vedlikeholdsmedlem
Tilbakemelding Score
77

Jeg vedder på dette selv, men det ser ikke ut til å være det heller. Jeg får Fortums strømmåler, som kan se øyeblikkelig forbruk i sanntid, så i det minste ville ikke den motstanden som nummer én forblir på. Du må overvåke forbruket og se om noen av motstandene er over.

Når jeg ikke produsere forbruket nå vurderer i dag, så i øyeblikket er det en aktiv avriming som synes å sluke opp ca 3 kWh strøm når du er på topp:

DEFROST

I-SHIFT FJERNBRYTER
STARTING T6 -2 C
BESLUTTER T4 / 6 6 C

Er disse innstillingene ok, eller kan de forbedres?

Forbruket har falt noe den siste uken, men jeg tror det fortsatt er for høyt. Forbruket den første uken av januar var 484 kWh, før 570 kWh.
3kWh er veldig mye strøm for en smelteprosess .. og hvis det er en kraftinngang så er 3kWh tross alt mye. Noen ganger da jeg målte mine egne ILP-tiner, tok det 800W - det tok ikke mer enn 2-10 min.

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6

Jeg har ikke en slik avrimingsmeny i dette eldre anlegget. Velg bare lav / fjern / AV

I fjor brukte i fjor, dvs. 8 dager, 277,38 kwh her, men de er selvfølgelig ikke alltid sammenlignbare mellom hus ...

Hva har du på hovedskjermen for temperaturfangst ?? Viser de første 24 grader inne i ditt første innlegg ... Den vil vente når maskinen ikke fungerer, dvs. fange nok 28 ° slik at båsen ikke går ut om vinteren :)

"Hvis romtemperaturen stiger til varmebehovet som er angitt på basisdisplayet, vil innløpsviften stoppe. Hvis det ikke er behov for å varme vannet, er det også en varmepumpe
stående. VIS DATA / AKTUELL MODUS = VENT. "
Tilbakemelding Score
0

Skata sa:
Jeg har ikke en slik avrimingsmeny i dette eldre anlegget. Velg bare lav / fjern / AV

I fjor brukte i fjor, dvs. 8 dager, 277,38 kwh her, men de er selvfølgelig ikke alltid sammenlignbare mellom hus ...

Hva har du på hovedskjermen for temperaturfangst ?? Viser de første 24 grader inne i ditt første innlegg ... Den vil vente når maskinen ikke fungerer, dvs. fange nok 28 ° slik at båsen ikke går ut om vinteren :)

"Hvis romtemperaturen stiger til varmebehovet som er angitt på basisdisplayet, vil innløpsviften stoppe. Hvis det ikke er behov for å varme vannet, er det også en varmepumpe
stående. VIS DATA / AKTUELL MODUS = VENT. "
Fangsten er for tiden 28 grader. For tiden er maskinen i DEFROST og HEAT sykluser.

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6

Fangsten er for tiden 28 grader. For tiden er maskinen i DEFROST og HEAT sykluser.
Ok. Jeg selv vil bringe maskinen til å smelte svært sjelden, eller hva jeg har sett ...
Sola har denne avrimings- og fuktighetsmenyen, som ikke er min. Her kunne eierne av de nyere Nylans kommentere disse innstillingene ... Men det solskinnet burde ikke vært som 27% ??

1pete1

medlem
Tilbakemelding Score
0

Selv har jeg ikke sett / hørt / lagt merke til tinen noen gang før, det er syv år. Grunnen til at jeg ikke oppfant.

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6

1pete1 sa:
Selv har jeg ikke sett / hørt / lagt merke til tinen noen gang før, det er syv år. Grunnen til at jeg ikke oppfant.
Dette er tilfelle her, bak raske 6 års bruk av Nilan :) tining Jeg har sett bare et par ganger og som regel er de sammen i forbindelse med peisen brenner, når jeg brukte peisen bryteren. Men at CTS-panelet bare ikke er luftig som i IV-kontroller når du bruker peiser eller skriver her på forumet ;)

Haukka2

medlem
Tilbakemelding Score
1

Det lyder også VENTE nå, selv om jeg løftet fangsten fra panelet til 28 grader og det ser ut som T15 er 22. Hmm.

Logix

medlem
Tilbakemelding Score
0

Mine egne utgifter i det nye Nilan-huset har også spunnet ved "rettferdige" opplesninger. Basert på energisertifikatet mitt, beregnet jeg hva forbruket "skulle være":
- Hyltetap på jord totalt 75W / K inkludert vegger, vinduer, luftlekkasjer, etc. Holder leiligheten ganske tett ved en temperatur på 21c, så ved -5 grader er forskjellen i utetemperatur 26 grader og jakttapene er ca 1,95kW
- Kraften til Nilan går til tilluften for oppvarming og varmt vann til husholdningen. Var effekten 0,6 kW?
- Det varme vannet varmes opp med Nilan ok, tilluften krever et ekstra batteri med en designstrømningshastighet (70l / s) som ved den tilsvarende -5c varmen også tar 0,6 kW. Med disse arrangementene er tilluften omtrent 20c når man forlater Nilan.
- Totalt vil det ta cirka 3,2 kW strøm -> ~ 76 kWh per dag å holde huset varmt

Og når du legger til biloppvarming (5 kWh / dag), tørrvarme ute (6 kWh / dag), utendørsbelysning (3 kWh / dag), kan du allerede komme rundt 90 kWh / dag. Forbrukbar strøm kommer selvfølgelig i tillegg, men den må i praksis direkte kompensere for det faktiske oppvarmingsbehovet.

Med andre ord, som en historie, i det minste i hjemmet vårt, er det nytteløst å drømme om vinterforbruk på 1000 kWh / måned. Kanskje eksisterer en lignende situasjon med personen som åpnet samtalen?
Selvfølgelig kunne jeg kvele ventilasjonen noen ganger, og jeg kunne sannsynligvis brenne mer. Når det gjelder kjøpstrær er sistnevnte også litt tvilsom.

Juhmpe

nykommer
Tilbakemelding Score
0

Her fra litt lignende problem forrige vinter gikk det bra, dette vinterforbruket spratt oppover.
Du ser ut til å ha de smelteverdiene, ok. I det minste er fabrikantenes installatørers tillit ..

Hvilke verdier har du for fjerning av fordamper og kondensator inngang 1 sammenlignet med innstilling 1 for fjerning av inngang 1?
Tilbakemelding Score
0

Juhmpe sa:
Her fra litt lignende problem forrige vinter gikk det bra, dette vinterforbruket spratt oppover.
Du ser ut til å ha de smelteverdiene, ok. I det minste er fabrikantenes installatørers tillit ..

Hvilke verdier har du for fjerning av fordamper og kondensator inngang 1 sammenlignet med innstilling 1 for fjerning av inngang 1?
Jeg har ikke sammenlignet forskjellen mellom de to, sist:

LAUHDT. T5 2
Fordamper. T6 20
INKOMSTKRAFT 1
AVSTYRKRAFT 2
Tilbakemelding Score
0

Da temperaturene økte, falt forbruket betydelig (med de samme justeringene). Når man ser på strømforbruket fra Fortums applikasjon og ser på gjennomsnittstemperaturer, ser det ut til at utetemperaturer på 0 grader vil være et betydelig fall i forbruket. Omtrent -5 grader = 80-100 kWh, 0 grader 50-70 kWh og +5 eller mer så 30-40 kWh.

Logix

medlem
Tilbakemelding Score
0

Det vil si at i +5 gjøres oppvarmingen gjennom PILP med tilluft, dvs. varmen gjøres med PILPs gode effektivitet.
Ved lavere temperaturer er PILP-varmer allerede i bruk, og alt overskudd gjøres av elektrisitet.
Høres ut som noen kjente tall: /

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6

Da temperaturene økte, falt forbruket betydelig (med de samme justeringene). Når man ser på strømforbruket fra Fortums applikasjon og ser på gjennomsnittstemperaturer, ser det ut til at utetemperaturer på 0 grader vil være et betydelig fall i forbruket. Omtrent -5 grader = 80-100 kWh, 0 grader 50-70 kWh og +5 eller mer så 30-40 kWh.
Har / har du brukt peis ?? Høres fortsatt ut som mye forbruk, selvfølgelig har du flere torg enn meg og familiestørrelsen er litt større. En carport er bare en kalesje, ikke en stabil ??
Her er grafene for min del av februar og i år. Ingen peis denne måneden, peis fyrt opp i februar 14 x Ja, jeg får ikke så daglig forbruk som deg, så i mitt eget tilfelle at utetemperatur korrelasjon ikke er sant.

vedlegg

Apo82

medlem
Tilbakemelding Score
0

Det daglige forbruket her ved de utetemperaturene er ganske det samme. Så når du ser på forbruket i april, begynte du å gå rundt 100 kWh hele tiden, men da utetemperaturen begynte å være på plussiden, falt forbruket til rundt 30 kWh daglig.

Og la oss også si at det ikke er overoppheting i leiligheten, men 20 ... 21 grader. Ja, garasjeradiatoren har rast i begynnelsen av april klokka 15 ... 20 kWh om dagen, men har vært av i et par uker nå.
opp Bunn