Nilan PILP - Hvor mye tilluft varmes opp av kompressoren?

rakentelija

medlem
Tilbakemelding Score
0
Jeg har ganske frisk vpk18cek bruker (levde 2 måneder, 6 år bygget opp ;-).

Maskinen fungerer fint av seg selv (når kontaktoren var borte, byttet jeg ut meg selv), men ingen lukt av slitasje ennå.
Det er så lite rennende vann at jeg prioriterte tilluft og T12 20 grader og T11 50 grader. Vannet på akterenden føles ganske varmt, selv med prioritert tilluft. Jeg har ikke sett mye av hjelpemotstanden på skjermen, men jeg kan ikke slå den på hele tiden.

Ventilasjon kontinuerlig 1 (når røyken kom inn når den gikk til null, var den nok, nå alltid balansert). Vinter lav 1, -9 grader celsius.

Tilluften ser ut til å stige omtrent 22 grader over utetemperaturen. Er det en vanlig lesning?
Jeg målte hovedsakelig tilluftsventilen på maskinen. Noe visst fall i kanaler (100 mm isolert med Paroc-elementer, folieoverflater).

På 20 grader fryser tiden, og nuller inn på den fjerneste tilluft.

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6
Vs: Hvor mye tilluft varmes opp av kompressoren?

byggmesteren sa:
Tilluften ser ut til å stige omtrent 22 grader over utetemperaturen. Er det en vanlig lesning?
Det ser kaldt ut, så ved 0 grader kommer du i +22? For øyeblikket viser utemåleren + 1 ° og kondensatoren + 33 °, innetemperaturen + 21 °, luften fra stuen er + 27 °. Ventilasjon VINTER og eksos med to slag (du kan allerede bytte til FORTSATT 2 :)).
byggmesteren sa:
På 20 grader fryser tiden, og nuller inn på den fjerneste tilluft.
Var stemplet på, så det ikke ut til å være ... Og definitivt ventilasjonen for WINTER-innstillingen når vi går til frosten, ellers vil det handle om ;) i tilfelle av frostskader, har jeg ikke målt det lenger (det kan være at det er noe omtale i kjeden), men på det tidspunktet roterer tilluften rundt 20 ° (selvfølgelig, i tillegg til gulvvarmen, gir peisen / trebadstuen enheten et kick).
Vann og vann har alltid vært en prioritet her i en 3-personers husholdning, men ikke en veldig sløsende dusj. Med unntak av Legionella-kjøring, har jeg aldri sett et motstandsmerke på hovedskjermen på enheten.
byggmesteren sa:
når røyken kom inn når inngangen gikk til null, var det nok, nå alltid i balanse
Fra VEDLIKEHOLD-menyen, endre inngangsverdien fra null til 1 slik at vannet ikke går til inngangs null når du varmer opp vannet, og peisbryteren brukes i hele forbrenningens varighet.

fortsatt

medlem
Tilbakemelding Score
0

kan det være kuldemediummangel? Hvis båsen ikke gjør tilluften kjøligere, fordi det ikke er noen gjenvinning?
Jeg har 1-trådsmålinger ved kanalutgangene, på dette nullpunktet roterer tilluften der 33-35 grader. Færre enn tjue fortsetter til frost. Vannoppvarming synker imidlertid temperaturen midlertidig.

-Når

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6

Ideen min var at den kompuraen hadde gått der ute ved -20 temperaturer (ikke nok fiske på hovedskjermen, peis på + ikke nok fiske osv.), Da ville uteluften bli "rå" rett inn.
Empirisk studie nettopp gjort: utendørs +2, Nilan viser innetemperatur +21 -> ventilasjon VINTERkondensator = + 34 °, FORTSATT 1 og 2 kondensator = + 30 °, selvfølgelig eksperiment med forskjellige ventilasjonsinnstillinger tok bare ca 5 min. Det vil si at innstillingen for startventilasjon ikke er optimal i kaldt vær. Historien forteller deg heller ikke hvilken utetemperatur +22 kommer fra nybegynnerens tilluftsrør. Trenger også å kjenne innstillingene for ventilasjonskurven ...
Jada, det kan være mangel på kjølemedium, men først ser jeg etter en grunn til å bruke apparatet :)

rakentelija

medlem
Tilbakemelding Score
0

Ja båsen er på hele tiden, be om 25 grader (termostater 21).

Skata sa:
historien forteller deg ikke hvilken utetemperatur som +22 kommer fra nybegynnerens tilluftsrør.
Ja, det sier at 22 grader var forskjellen mellom uteluft og brann. Så når -1 går i 21 osv.
Men når du har hatt disse nullen så lenge, vet du ikke hvordan det fungerer i frost.
Å nullstille den fra tilluftsrøret var en virkelig opplevelse da det var iskaldt før jul, men så var det alle justeringene hvordan det gjør vondt, og jeg husker at nullen hele tiden varmet opp vannet selv om jeg håpet på å varme tilførselsluften.
Da temperaturen på et tidspunkt var -8 til -9 grader Celsius, var forskjellen mellom tilførsel og uteluft 25-26 grader. Effektiviteten ser ut til å bli bedre i kulden. Eller kanskje var det den "vinteren lav: 1" som senket tillufthastigheten.

Men med null hjul alltid rundt 22 grader eller mindre.

Jeg er nå og februar målinger tatt opp kontrollenheten og tilluft temperaturmåleren på en daglig basis, vanligvis om morgenen.
Jeg tapper dem direkte i Excel slik at det er enkelt å følge.
Gjennomsnittlig kondensortemperatur i februar var 28,5 grader. Sjelden over 30.

Du må sannsynligvis prøve den WINTER-innstillingen. Ja, jeg tror ikke at nulleffekter gjør stor forskjell, men da ser du det.
Jeg satte mine målinger her når jeg så et par dager.

Etter å ha kommet i røyken, var jeg ikke veldig motivert for å la nylonet komme ned (krevde ozonisering før lukten gikk igjen), men hvis den var mer nøyaktig nå med oppvarming. Vi bruker peisbryteren til matlaging og tiden er satt til en halv time. Det skal ikke være lenger å sette peisbryteren på inngang 3 og avkjøle tilluften ganske effektivt.

I løpet av helgen vil jeg installere 1-leder sensorer i alle ventilasjonskanalene slik at de vil vise sine faktiske temperaturer uten tap av rørledning.

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6

Jeg leste, men jeg forsto ikke (det er forskjellen mellom utetemperatur og innetemperatur, pikken min :)).
Innstillinger for fjernkontroll Du kan justere peisbryteren til jevn blåst i 1 hastighet. Personlig bruker jeg 2 hastigheter til peisen, og 1 tonn til badstuen. Når du brenner en peis, ønsker du ikke å bruke komfyrhette, eller du må øke tilluften der i 4 hastigheter. Fiske for vintersesongen på den viktigste skjermen er på 28 grader, slik at den "tilfeldige" brodden ikke går ut når du brenner peisen (jeg tror brodden alltid har vært på :) )
Nilanhan reduserer alltid tilluftsstrømmen mens du varmer opp vannet (uansett visningsverdi), så det er best å tvinge den fra 1 i VEDLIKEHOLD-menyen.

Bruk den fortsatt til VINTER-ventilasjon når du går til frostsiden. Effektivitet er ikke Parana i frosten, men tvert imot har WINTER sannsynligvis forårsaket den "forbedringen". Så VINTER fungerer bare når ventilasjonen er i CONTINUOUS-innstillingen, og hvis du har satt den til -9 °, til da vil enheten avkjøle kupeen jevn med CONTINUOUS-innstillingen, selv om du ikke trenger den om vinteren ;D Hva er blåserverdien til WINTER 1? Hvilke verdier på ventilasjonskurven har du?

rakentelija

medlem
Tilbakemelding Score
0

Det var nå over natten i VINTER-stilling. Tilsynelatende tilbakestiller temperaturgrensene umiddelbart til standard T11 / 12, men nå lar jeg det være.
Som standard var kurven 35-50, innblåsingen gikk til nummer én for å holde kondensatoren varm (36 sett).
Fremdeles er tilluften bare 25 grader høyere enn uteluften.
Strøm nummer én er litt for lav for meg, ventilasjon ser ikke ut til å være nok.
Som jeg nevnte tidligere er kondensatoren sjelden over 30 ved strøm 2.

fortsatt
Skata sa:
For øyeblikket viser utemåleren + 1 ° og kondensatoren + 33 °, innetemperaturen + 21 °, luften fra stuen er + 27 °. Ventilasjon VINTER og eksos med 2 slag
Utgang til verdi 2, men hadde forsyningsviften gått til verdi 1 eller 2 med kurvekontroll? Hvis 1, er de samme avlesningene som mine, selv om jeg har mer varmetap i kanalen før målepunktet.
Men hvis jeg får disse målingene med inngangsvifte 2, så er jeg mye bedre enn jeg.

Skata sa:
Effektivitet ikke i Parana-frost, men omvendt
Jeg trodde at effektiviteten ville bli bedre når den kjøligere luften overfører varmen bedre fordi temperaturforskjellen er større. På den annen side kan det hende at cellen ikke holdes like varm, men likevel.
Dette forteller deg også at selv om frostskaden har 20 grader tilluft, har den en ganske god virkningsgrad (-20 -> +20, 40 grader økning, jeg tror ikke det).
Tilluftstemperaturen synker etter hvert med kraft, selv om effektiviteten er noe forbedret.

rakentelija

medlem
Tilbakemelding Score
0

Det burde vært nevnt at tilluft fortsatt er en prioritet. Hvis du legger på vann, fungerer det bare å gjøre tilførselsluften raskere eller slukket hvis du trenger å varme vannet.
Nå var det ikke behov, begge temperaturer over 50, noe som knapt påvirket målingen.

Tepa

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
0

byggmesteren sa:
Fremdeles er tilluften bare 25 grader høyere enn uteluften.
Dette påvirkes virkelig av forholdet mellom tilførsel og avtrekksluft, hvordan er justeringene nå når du nevnte et hus som ble omgjort til mindre vakuum?

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6

byggmesteren sa:
Utgang til verdi 2, men hadde forsyningsviften gått til verdi 1 eller 2 med kurvekontroll? Hvis 1, er de samme avlesningene som mine, selv om jeg har mer varmetap i kanalen før målepunktet.
Men hvis jeg får disse målingene med inngangsvifte 2, så er jeg mye bedre enn jeg.

Dette forteller deg også at selv om frostskaden har 20 grader tilluft, har den en ganske god virkningsgrad (-20 -> +20, 40 grader økning, jeg tror ikke det).
Tilstrømningen ble vurdert til 1, den samme som deg. Jordkurveoppsett 30-45.
Det er omtrent 40 grader, så jorda går opp, men det kommer også peisen, gulvet og badstuen. Varme fjernes fra avtrekksluften og blåses tilbake, noe som ikke går for å varme opp vannet.
På det tidspunktet, selv om du kanskje har lest den, fulgte IV med enheten din ;)

7. VENTILASJON
- Programmerte I-SHIFT / WINTER (valg av varmesesong)
- Avtrekksvifte roterer med valgt effekt (programmert til grunnvisning eller ukeprogram)
- Forsyningsviften stopper når vannet varmes opp (stopper ikke hvis det blir tvunget fra SERVICE-menyen til å være på ønsket utgang)
- Tilførselsvifteeffekten velges automatisk av tilluftsensorens temperatur. (Kurve)
- Hvis det ikke er behov for å varme opp vannet, vil forsyningsviften og pumpen bare kjøres hvis T15-romvarmeanmodningen er gyldig.
Tip.
- Det anbefales å stille romvarmeforespørselen på basisdisplayet eller i det ukentlige programmet i fyringssesongen, f.eks. Ved + 25-28 ° C, noe som sikrer at pumpen er slått på og at forsyningsviften fungerer når det ikke er behov for oppvarming av vann.
- Jo lavere innstillingen i trinn 4, KOMPRES T12 xx ° C, jo raskere vil automatiseringen "stoppe" forespørselen om vannoppvarming, og forsyningsviften blir slått på tidligere.
Ventilasjon / VINTER
Så på dette tidspunktet trykker du på pil ned og CURVE xx ° C vises. (f.eks. + 30 ° C er en god setting). Når maskinen er i AUTO (grunnvisning) og I-SHIFT / WINTER-modus, vil automatikken velge strømforsyningsvifte basert på temperaturen på tilluftsvarmecellen TP. (temperaturutviklingen er vist i VIS DATA under CONDENSER T5) Hvis den er under prøvetemperaturen på + 30 ° C, fungerer viften med en effekt på 1. Deretter vil viften alltid stige ett nivå høyere når temperaturen stiger med 4 ° C (34 ° C = effekt 2, 38 ° C = effekt 3, 42 ° C). kraft 4). Hvis temperaturen er programmert for eksempel 38 ° C, vil viften skifte til strøm 2 når temperaturen stiger til 42 ° C, etc.
Hensikten med operasjonen er å forhindre at for kald luft blåser inn i lokalene under frostige og lettere værforhold, og dermed bedre "bli kvitt varme", noe som forbedrer effektiviteten til varmegjenvinning av instrumentet.
VENTILASJON FORTSATT 2 (utvalg av vår, sommer og høst)
- Eksosvifte og forsyningsvifte roterer med valgt effekt (grunnvisning eller ukentlig program)
- Forsyningsviften stopper når vannet varmes opp hvis maskinen ikke er i kjøling. I dette tilfellet produseres varmen ved avkjøling av avtrekksluften.
(Dette forhindrer unødvendig oppvarming av tilluften i tilluftsspolen TP, som fører varmen som ikke er kondensert i vannet).
- Forsyningsviften stopper hvis maskinen er i forespørselsmodus for kjølemodus "og forespørselen om vannoppvarming er aktiv, men utetemperaturen er under den tillatte utetemperaturtilstanden som er programmert i TEMPERATURJUSTERING / EKSTERN TEMPERATUR.
VENTILASJON / FORTSATT 1
Tilførsels- og eksosviftene roterer med valgt effekt (grunnvisning eller ukentlig program). Tilluften varmes opp og avkjøles innenfor de programmerte varmeforespørslene. Hvis CONTINUOUS 1 er valgt, blir den effektiv under HEAT. VANNVANNTEMPERATUR fabrikkinnstilling. Kompress. Temperaturen på T12 endres til null (KOMPRESS. T12 ------- vises). I dette tilfellet bør for eksempel temperaturen omprogrammeres til + 50C. ELEKTRISK T11-temperaturen er også programmert etter ønske.

rakentelija

medlem
Tilbakemelding Score
0

tepa sa:
Dette påvirkes virkelig av forholdet mellom tilførsel og avtrekksluft, hvordan er justeringene nå når du nevnte et hus som ble omgjort til mindre vakuum?
Jeg har ikke nevnt at jeg har gjort huset mindre ledig. Da jeg flyttet til vinterposisjon, gikk inngangen til nummer én, så den ble enda mer under press.

Nå satte jeg kurveinnstillingen til det samme som skate (30-45), så til og med går det andre til klimaanlegg.
Men at kurveveiledningen nytter ikke om vinteren.
I praksis er WINTER-posisjonen alltid nummer én, hvis det er litt kaldt, kjøles cellen ned til mindre enn 30 sekunders strøm.
Det vil si at WINTER faktisk er en vår-sommer-stilling, fordi den bare når den blir for varm (> 5 utenfor) øker den ventilasjonen.
Om vinteren ville det være det samme hvis jeg angir kontinuerlig 1 og vinter + 1.
Hvis det var mer varmekraft slik at selv frosten kunne bruke andre strøm, ville kurven kontroll være fornuftig.
På den annen side er dette et dansk apparat så "vinter" betyr +10 - -5 så det er ganske logisk ;)

Vannoppvarming om vinteren senker tilluftstemperaturen med flere grader, så det anbefales å legge ned kompressorvarmen hvis du vil ha varm luft.
Nå satte jeg T12 35. Ja, vannet varmes fortsatt sakte opp med kompressoren.
Skifter du virkelig kretsløpene når du varmer vannet?

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6

Jord Varmtvannsmenykompressor T12 45 ° og elektrisk motstand T11 35 °.
Ikke stir for mye på tilluftsverdien, men ved eksosen holder seg på 2 (eller mer om nødvendig), dvs.> 2 Og snart kan du bytte ut WINTER-ventilasjonen og (i det minste for meg selv) FORTSATT :)
byggmesteren sa:
Skifter du virkelig kretsløpene når du varmer vannet?
Hva mener du?
Har du forresten sørget for at eksosviften fungerer ?? Sitter papiret i avløpsrøret?

rakentelija

medlem
Tilbakemelding Score
0

Skata sa:
Hva mener du?
Kylmäainekiertoja. Det vil si at gjør maskinen mer enn bare å regulere innløpsviften mens den varmer opp vannet. Når det vannet ser ut til å varme seg.

Skata sa:
Har du forresten sørget for at eksosviften fungerer ?? Sitter papiret i avløpsrøret?
Minst et stykke avispapir gjenstår. Tyngre nei. Avskrivning til verdi 2.

Jeg merket forresten i en annen samtale at kurven justerer ventilasjonskraften trinnløst. Så det er litt bedre enn kontinuerlig1 + vintertid ;-).
Hovedskjermen viser ikke bare de riktige kreftene.

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6

byggmesteren sa:
Hovedskjermen viser ikke bare de riktige kreftene.
Du kan se de riktige kreftene i min forståelse av VEDLIKEHOLD-menyen i sanntid.

Når varmt vann trekkes fra toppen av apparatet, kommer en tilsvarende mengde kaldt vann til bunnen av akkumulatoren. Når sensoren T12 VANNTEMPERATUR måler en lavere enn programmert temperatur, slås varmepumpen COMP på. Avtrekksluften blir avkjølt i radiatoren PP og varmen pumpes av kjølevæskekretsen LTO til vannkondensatoren VL og vannet varmes opp. Temperaturen på radiatoren PP indikeres av sensoren T6. Hvis det brukes tungt vann, kan vanntemperaturen på toppen av akkumulatoren falle under T11-verdien til WATER-UP-sensoren, og en ekstra motstand på 1 kW vil bli aktivert. VL-vannkondensatoren kobles i serie med tilluftsradiatoren TP, og LTO-syklusen forsyner den alltid med gjenværende varme som er "til overs" fra vannet. Eksosviften roterer alltid med programmert kraft, men når automatiseringen ber om vannoppvarming (T12), kan forsyningsviften fungere annerledes avhengig av programmering:
a) Det stopper. (programmert VINTER, Vintermodus) På denne måten kan vanntemperaturen heves så raskt som mulig. Når vannet er på sitt innstillingspunkt, starter forsyningsviften hvis romføleren T15 på romkontrollen CTS600 "ber om varme". Varmepumpen fortsetter å slå på og LTO-sirkulasjonen blir varmere for innløpsradiatoren da det ikke er mer varme igjen i vannet. Temperaturen på innløpsbatteriet TP indikeres av sensoren T5
b) Det stopper (programmert FORTSATT 2, sommermodus) bare under vannoppvarming, hvis det ikke er behov for tilluftskjøling på det tidspunktet. I dette tilfellet trekkes varmen fra avtrekksluften. Dette forhindrer unødvendig oppvarming av tilluft / rom, siden varmen uansett skyldes vannrommet på innløpsbatteriet TP. Hvis det er behov for kjøling, vil tilførselsviften fungere og varme trekkes inn i vannet fra tilluftskjøling. i vann
ubundet varme skyldes avtrekksspolen PP og ut av huset. Innløpskanalen blir stående åpen og frisk luft kommer inn i huset gjennom kanalarbeidet. Stoppet omgås også av programmering, forsyningsviften MIN. (Service-menyen)
c) Det stopper ikke. (programmert FORTSATT1) Viftene opererer med programmert strøm. Denne modusen reduserer varmekraften i vannet og anbefales ikke når utetemperaturen er lav.

Og på grunn av at del C jeg produserer WINTER ventilasjon komme til deg å tilby :)

rakentelija

medlem
Tilbakemelding Score
0

Ja, bruken av innløpsviften i forskjellige rom er ganske tydelig.

Men rotasjonene endres ikke i det hele tatt, bare innløpsviften spilles.
Det ville være flott om sirkulasjonen ble snudd slik at tilluften primært var oppvarmet og restene til vannet.

Hvis vannet er kaldt, vil det være varme uansett, og mindre av tilluften, uansett prioritet.
Hvis dette er tilfelle, er det lurt å holde vannet ganske varmt slik at det er noe igjen i tilluften.
Forskjellen mellom utendørs og tilluft bør dermed korrelere med vannvarmen. Blåserhastighet med hensyn, viss.
Må følge.

Tepa

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
0

byggmesteren sa:
Jeg har ikke nevnt at jeg har gjort huset mindre ledig. Da jeg flyttet til vinterposisjon, gikk inngangen til nummer én, så den ble enda mer under press.
Akkurat du er, varene ble rotet :)

Nybegynner

nykommer
Tilbakemelding Score
0

Interessant tråd, må delta; så hvor varmt holder du vannet? Så hva er stallen som fisker etter vann, og ved hvilke målinger spinner vannvarmen normalt? Som nevnt påvirker det ganske mye av den kondensatoren og tilluftsvarmen ...

Selv er jeg EC og kjører fortsatt i VINTER-innstilling med kondensator +32, utendørs -1 ... + 1, INNGANG 2. (Vann 59/54)

Nå bare på bordet vannoppvarming og T11 +54, T12 +38 og kondensator +28, INPUT 2, EXIT 2.
INKOMST 2 fordi jeg startet denne uken med å prioritere INNKALLSOPGANG. At T12 påvirker varmen til den kondensatoren ganske mye.

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6

Rookie sa:
så hvor varmt holder du vannet? Så hva er stallen som fisker etter vann, og ved hvilke målinger spinner vannvarmen normalt?
Kommer bare fra badstuen :) Nilan varmer vann, T11 (vanntopp) 56 °, T12 (vannbunn) 34 °, kondensator 36 ° (jeg tror at brakt kondensatoren vil det fortsatt være en svak økning, ventilasjon FORTSATT 2 (nå et par dager når dagen roterer et par grader på plussiden) Med innstillingen WINTER for ventilasjon, ville kondensatoren nå være litt varmere, og inngangen tvunget til 1, noe som betyr at kondensatoren ville være varmere hvis maskinen skulle stoppe innblåsingen.
VARMT VANN i menyen komp. 45 minutter og maks 80 °. I løpet av dagen, mens du jobber, må du varme Nilas vann til omtrent 60 grader Celsius med T11 og T12. Og på dagtid varmes ikke vann opp (og dermed ikke brukes), men varmes opp som et "biprodukt". Prioritert vann.
PS. ved å tappe på ovennevnte (i løpet av minutter) stiger T12 36 ° og kondensatoren 37 ° ;D

Edit: 14 minutter senere T12 38 ° og kondensator 38 °
45 minutter senere T12 41 ° og kondensator 40 °, oppvarming av vann stopper når T12 ca 44-45 °
Utetemperatur +1.4 °, stuetilførsel blir + 31.8 °, Innetemperatur + 21.5 °

rakentelija

medlem
Tilbakemelding Score
0

Etter badstuen er det ganske nødsituasjon, men tiden går opp kondensatoren. Jeg har ikke sett mer 36 grader, men har ikke mye tid til å stokke.
Tilluften korrelerer med temperaturen på det varme vannet, men øker ikke betydelig med vann.
I morges vil vannet gå ned T12 56 grader, men inngangen minus utsiden "bare" 25,4 grader.

Jeg har nå flyttet tilførselsluftsmålingen en ventil nærmere maskinen og avlesningen er 2 grader høyere enn den forrige. Avstanden til den forrige er omtrent tre meter, så det faller mye mirakler. Jeg har 100mm isolasjon i rørene, men de er ikke inne i den blåste ullen. Du må sannsynligvis sjekke isolasjonen (egenprodusert slik at det ikke kan gjøres bedre ;-)

T12 sett 45, med vinterinnstillinger, prioritert vann, kondensatoren holder seg ganske nøyaktig på 33 grader. Kurve 30-45.

En økning i T12-temperaturen medfører tap av ventilasjon. Noe som automatisk vil føre til besparelser.
Så talen du ser på dette forumet er at du må spare prioritet fremfor å prioritere tilluften fordi effektiviteten ved å varme opp luften ser ut til å være en misforståelse.
Hvis maskinen ikke bytter kretsene en gang, betyr ikke "Prioritet tilluftsluft" at tilluften blir oppvarmet i stedet for å sikre at tilluften blir oppvarmet i stedet for å varme opp vannet så raskt som mulig. Å øke verdien på T12 vil ikke øke forbruket (bortsett fra høyere lekkasjevarme fra akkumulatoren ved høyere vannvarme), men kan i prinsippet spare hvis tilluften er varmere enn gjennomsnittet. Når jeg får fast temperaturlogging til å fungere, prøver jeg med nummer 45 og 55 å se om det er noen forskjell i gjennomsnittlig temperaturøkning. Med et øyeblikks blikk kan du ikke utlede det.

Har du målt tilluftstemperaturen med Rookie? Så nær maskinen som mulig.
Hvilken Skata må du reise fra flyet til den inngangen til stuen? Er rørene inne i ullen eller til og med på et varmt sted?

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6

byggmesteren sa:
Etter badstuen er det ganske nødsituasjon, men tiden går opp kondensatoren.

Så talen du ser på dette forumet er at du må spare prioritet fremfor å prioritere tilluften fordi effektiviteten ved å varme opp luften ser ut til å være en misforståelse.

Hvilken Skata må du reise fra flyet til den inngangen til stuen? Er rørene inne i ullen eller til og med på et varmt sted?
I går etter badstuen observerte jeg temperaturen på tavlen, da det nedre vannet (T12) var + 44 ° var kondensatoren (T5) verdien + 43 ° ;D Nå varmer Nilan opp vannet (for ikke å bli badet, men hadde selvfølgelig med seg en vedsauna for å holde varmen lenger på grunn av den mursteins skorsteinen), lavere vann + 42 ° og kondensator + 40 °. Og så er ventilasjon FORTSATT2. Etter min mening er kondensatoren og undervanns temperaturer omtrent korrelerte. Og jo varmere kondensatoren, jo varmere blir den under vannoppvarming. Min mening er at med Nilan er det best å varme vann først. Så selv nå varmes vannet opp og + 31,1 ° fra stuen ;D og faktisk trenger du ikke å varme det i det hele tatt når Nilan sier at det er + 23 °, stueens digitale måler viser + 22,3 ° ;D
Før den varmtvannsberederen var akterenden "i ro", utenfor Nilan, +3 og + 12,5 ° fra det stuen røret. Forstyrrelsesavbruddet må starte når ellers vil hytta begynne å være +4 grader varm (etter min smak, andre vil ha den på + 25 ° : Eek: )
Rørene går gjennom det ubygde og uisolerte "loftet". Rørene er isolert med sine 100 mm, og jeg husker at den blåste ullen fortsatt er på. Reis ca 9-10 meter fra flyet + kjør opp fra flyet til loftet og ned til taket i rommet.
Og allikevel, antall elektrisitetsforbruk for begynnelsen av januar: 1097 kwh i januar, 847 kwh i februar. I midten av februar satte jeg en kwh meter i lagringsspolen, etter at lageret har konsumert 28 kwh, så det kan beregnes fra ovennevnte 100-120 kwh.

rakentelija

medlem
Tilbakemelding Score
0

Nå, nå begynner det å ha sporingsinformasjon. Jeg satte 1-leder sensorer i hvert rør og logget varmen på PC-en. Nedenfor finner du et excel-bilde.
Kanalvarme hvert 5. minutt, men vannet starter og kondensatoren tas manuelt fra kontrollenheten så ganske sjelden.
Det viser godt effekten av bading og dusj.
Interessant er at til og med uteluften stiger litt når vannet varmes opp.
Tilsynelatende er grunnen at når inngangen går på null (jeg har ikke benektet det), gløder den varme tilbake i utekanalen. Sensoren er bare ca. 10 cm fra maskingrensesnittet, burde vært satt inn lenger.

Tilluften stiger godt over førti grader når vannet varmes opp! Men siden forsyningsviften er null, vil ikke mye varm luft komme inn i rommene.
Målingen gjøres med vinterinnstillinger. Nå håper jeg virkelig på den bakerste vinteren å se hvordan varmen utvikler seg ;)
Hvorfor har du ellers forbudt at inntekten din skal gå i null, eller blir den for lavt press?
Man kunne prøve det, tilsynelatende var tidstiden for vannoppvarming lengre og tilluftsvarmen mer moderat.

vedlegg

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6

byggmesteren sa:
Hvorfor har du ellers forbudt at inntekten din skal gå i null, eller blir den for lavt press?
Man kunne prøve det, tilsynelatende var tidstiden for vannoppvarming lengre og tilluftsvarmen mer moderat.
Det er to grunner for meg selv:
1) hvis jeg glemmer å sette peisbryteren i 2 slag (jeg bruker 1 når jeg varmer opp badstuen) og Nilan ville begynne å varme vannet mens jeg varmer opp peisen, vil det ikke komme røyk fra badstuens skorstein
2) på sommertiden FORTSATT 2, når Nilan begynner å varme vannet er det en "risiko" for at lukten av sot er i hytta (dette ser ut til å være et mer vanlig ubehag selv med en enkelt skorstein) og i mitt tilfelle 2 skorsteiner. I tillegg virker den skorsteinenes røykrør litt "trukket inn" under vannoppvarming, hvis forsyningsviften stopper helt.
Tiden for vannoppvarming kan være litt lang (jeg vet ikke når jeg ikke har prøvd det), men det snakkes knapt noe forferdelig tidsforlengelse.
Ikke vær tilbake om vinteren håper du kan prøve den neste vinter (hvis vinteren kommer til og med da) :kul:

rakentelija

medlem
Tilbakemelding Score
0

Endepunkt på tittelspørsmålet:
Kurvekontroll (kurve 30-45) holder tilluften virkelig nøyaktig på 28,4 grader. Dessverre varierte utetemperaturen bare fra +2 til +5, så jeg vet ikke hvordan jeg skal gå riktig vinter (om noen). Det vil si at forskjellen var maksimalt 26 grader.
Selvfølgelig blir det ikke så varmt som rommene, spesielt i den andre enden av huset (21 grader, 18 meter lang, maskin i den ene enden).
Om sommeren er det nødvendig å vurdere ytterligere isolasjon, 100 mm er ikke nok når rørene ikke er inne i ullen.

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6

byggmesteren sa:
utetemperaturen varierte bare fra +2 til +5 slik at du ikke vet hvordan du skal gå riktig vinter (hvis noen).
Det var ingen tilbake vinter, men litt kaldere netter (over -7 ° her i går kveld). Midd har spilt enheten?

rakentelija

medlem
Tilbakemelding Score
0

Det var ingen sporinger den kvelden, men i går kveld var ganske lik.
Det så ut til å spille ganske bra (foto), Legionella var tilfeldigvis der den kvelden, men du kan se at tilluften ikke falt så mye selv om uteluften falt drastisk i frosten.
Klart mer varme ble fjernet fra avtrekksluften.

Men jeg har helt klart problemet med at varmen forsvinner i ventilasjonskanalene over lang avstand. Det lengste soverommet (15 moh) hadde bare 18 grader luft om morgenen. Det vil si at det falt omtrent ti grader.
Selvfølgelig påvirkes dette også av tilluftsviftenes utstrømning i den lave frosten, varmen kan fordampe mer.
Rørene er godt isolert, men løper ikke inne i ullen, så hovedvåpenet er vinden for å vaske bort varmen.
Om sommeren må du tenke på om du kunne bygge noen skott rundt rørene og så fylle dem med blåseull.

vedlegg

Nybegynner

nykommer
Tilbakemelding Score
0

byggmesteren sa:
Har du målt tilluftstemperaturen med Rookie? Så nær maskinen som mulig.
I noen ganger mittaillut, men har den linje fra den siste ventil (ca. 15 m-kanal). Jeg brukte et ganske grunnleggende kablet utendørs / innendørs termometer og et Lidl inframeter (sistnevnte var en feil) :)
Så vidt jeg husker, kom det inn 18-22 grader luft.
Ventilen nærmest maskinen ville være i taket på makakken, som ikke ville ha kommet selv når det ble målt. Jeg måler og kommer tilbake til det ..

Innløpskanalene er isolert med 19mm cellulær gummi (Armaflex) + 50mm insuplast + 100mm blåseull (plan), men den blemmeull har egentlig ikke så mye.

Den prioriteringen med innblåsningseksplosjon viste seg å være ubrukelig i det minste under vinterforhold - vannoppvarming fra hele familiens lotteri varte over natten.

Nå har jeg gitt kraft fall også -> 0, som er lært fra trærne som bruk av peisen bytte pipen.
(et par ganger var vannvarmen på når du kommer i peisen, nok til å lære ;D )

Det er fortsatt rikelig med frost her i sentrum av Finland. Klokka var -16 om morgenen ... Så la oss gå med VINTER-innstillingen.

Beklager offtopic.

Edit: målt fra ventil +27.1. Kondensator +32, utendørs -3 og INNGANG 2. (vann: +59 og +55)

rakentelija

medlem
Tilbakemelding Score
0

Så var det 27,1 fra nærmeste ventil? Hva er i det fjerneste øyeblikket?

Nybegynner

nykommer
Tilbakemelding Score
0

På samme tid +24,1
(samtidig = jeg tok måleren og flyttet dit og lot den være ca 5 min)

Og la oss gjøre det klart at innløpsventilen nærmest maskinen faktisk er i badstuen over varmeren. Omtrent en meters passasje mellom maskin og ventil. Så den pølsa fra det jeg målte er den andre oppføringen i rekken. Jeg trenger kanskje å måle den badstuventilen noen ganger. :)

rakentelija

medlem
Tilbakemelding Score
0

Vel, du holder deg varm!
Det vil si at rørene er innenfor blåsende ull og rundt 100 mm blåser ull over røret?

Nybegynner

nykommer
Tilbakemelding Score
0

byggmesteren sa:
Vel, du holder deg varm!
Det vil si at rørene er innenfor blåsende ull og rundt 100 mm blåser ull over røret?
Takk, det var absolutt formålet da implementeringen ble tenkt / planlagt. ;D
Du får den avkjølingen virkelig brukt inne i huset, ikke på loftet.

Rørene er 100 mm over arkull og innløpskanalen er virkelig isolert med "dobbel" eller 19 mm Armaflex + 50mm insuplast og er dekket med omtrent 100 mm blåseull. Andre vekter trakk på loftet med bare 50 mm insuplast + blåst ull.

Snart må du gå ned midtgangen når året kommer til å leve full. Hvis du selv trenger å legge til? :)

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6

For min glede målte jeg inngangsvarmen igjen med noe som dette http://suomenlampomittari.fi/tarkistettu-digitalalampomittari-no-210/
Utenfor -1 (i følge Nilan 0 er sensoren plassert noen meter under takskjegget noen meter høyere enn det "standard" utetermometeret), inne i Nilan 22 °, den ovennevnte digitale meteren viste 21 °, gulvvarme er ikke slått på (unntatt våtrom) på siste fredag.
Tilluftstemperatur:
Ventilasjons-VINTER (innløp 1 / uttak 2), kondensator + 33 °: Nærmeste inngangssauna +27,4 (inne i badstue 24.2), stue +26,3 lengste inngangskontor +24,9
Ventilasjon FORTSATT 2 (innløp 2 / utløp2), kondensator + 28 °: nærmeste inngangsstua +23,0, stue +22,4 lengste inngangskontor +22,4.
Selv om endring av sletting til 3 i WINTER-innstillingen ikke påvirket avlesningene. Lurer du bare på hvorfor CONTINUOUS2 brakte stuen og studierommet som blåste så varmt, er det på en måte den økte luftstrømmen når det er mer innspill? Og igjen la jeg merke til noe jeg hadde lagt merke til før, som er at avtrekksluften fra badstuen alltid er varmere, selv om badstuen ikke er oppvarmet fordi den nærmeste inngangen er badstuen.

rakentelija

medlem
Tilbakemelding Score
0

Målte du hvordan uteluften er når det kommer til maskinen? I hvert fall avhengig av situasjonen, blir jeg et par grader varmere enn noe utenfor.

Jeg måler kanalene rett før maskinen. Den gjennomsnittlige forskjellen mellom tilluft og uteluft i dag da vannet ikke var oppvarmet var 24,8 grader.
Stort sett det samme som når du har en kontinuerlig 2.
Jeg har fortsatt Continuous2, kanskje du kan bytte til vinter ...

rakentelija

medlem
Tilbakemelding Score
0

Og når du kommer lengst, kan du kjøle deg ned:
Påhengsmotor -2,5, inngang 22 (per maskin), forskjell 24,5.
Ved den fjerneste inngangen, faller 17 eller 5 grader der i omtrent 18 meter.

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6

byggmesteren sa:
Målte du hvordan uteluften er når det kommer til maskinen? I hvert fall avhengig av situasjonen, blir jeg et par grader varmere enn noe utenfor.
Jeg målte bare når du opprørte ;) Det vil si samme meter som over. Utenfor -6.0 °. Tilluft "før" maskinen -4,3 ° over filteret og -2,9 ° under filteret. Lengden på innløpsrøret før maskinen er omtrent 7-8 meter.

pS

medlem
Tilbakemelding Score
0

Er det noen annen forskjell mellom funksjonene hvis displayets oppvarmingsforespørsel er høy, f.eks. 25-28 eller lavere, f.eks. 22 og komp. Med minverdien satt, går båsen kontinuerlig.

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6

psini sa:
Er det noen annen forskjell mellom funksjonene hvis displayets oppvarmingsforespørsel er høy, f.eks. 25-28 eller lavere, f.eks. 22 og komp. Minverdien av min-innstillingen vil holde kompasset kontinuerlig.
Selvfølgelig forblir Kompura på begge måter, men den komp.min kan bare betjenes med CONTINUOUS1 eller 2 ventilasjonsinnstillinger (så comp.min er basert på utetemperatur) ... slik at over er en personlig måling av hvor varmt det blir når kompressoren kjører CONTINUOUS2 vs. WINTER ... det vil si at jeg skulle bytte til kald ventilasjon for WINTER og be om så opp at stampen ikke går ut (så spilt i romtemperatur) :)

pS

medlem
Tilbakemelding Score
0

Ok. faktisk er vinterinnstillingen på. I varmere tider foretrekker jeg kontinuerlig 1 innstilling fordi det er den eneste der jeg tror at ventilasjonsliterne forblir innenfor de innstilte verdiene og trykkforskjellen mellom høyre innendørs / utendørs

solnedgang

Mitsubishi Electric MSZ-FD25VA
Tilbakemelding Score
1

Hmmm ... Men kan en bås i utgangspunktet bringes til interiøret? Da vil den ikke trenge oppvarming og vil alltid være varm ved oppstart (bortsett fra en del av året i kjølerom) og dermed forlenge enhetens levetid? Dessuten vil energien direkte generert av båsen bli "fullstendig" utnyttet til oppvarming. I tillegg kan det også være et litt bedre termisk batteri i smeltefasen. Ja, det hørtes ut som det ville ta plass, men det nynnet likevel. :p ;)

visning

standard Naama
Tilbakemelding Score
6

ZONS sa:
Hmmm ... Men kan en bås i utgangspunktet bringes til interiøret? Da vil den ikke trenge oppvarming og vil alltid være varm ved oppstart (bortsett fra en del av året i kjølerom) og dermed forlenge enhetens levetid? Dessuten vil energien direkte generert av båsen bli "fullstendig" utnyttet til oppvarming. I tillegg kan det også være et litt bedre termisk batteri i tinefasen. Ja, det hørtes ut som det ville ta plass, men det nynnet likevel. :p ;)
Så fergen er "innendørs", dvs. inne i enheten, dvs. inne i PILP :p. Plassering av PILP f.eks i det tekniske rommet eller i mitt tilfelle i vaskerommet. Så størrelsesområdet handler om et kjøleskap, litt høyere. Det er et http://neuroeducationquebec.org/forum/index.php?topic=21783.msg280765#msg280765 bilde av enheten, og boden er i plassen over laderen, foran til høyre. Bildet mangler fortsatt viftene og ventilasjonskanaltilkoblingene over enheten. Kompura nynner hva det nynner, men det gir ikke høy lyd. Det er det jeg har vært vurderer er at hvis Kompura utløses, og må byttes ut, slik at saken kan installeres selv om naboskapet. Så ville det være enklere å installere andre steder enn på den samme trange plassen :D På det tidspunktet bør lydisolasjonen selvfølgelig gjøres, for nå er lyden bak spjeldet ganske myk ...

psini sa:
Ok. faktisk er vinterinnstillingen på. I varmere tider foretrekker jeg kontinuerlig 1 innstilling fordi det er den eneste der jeg tror at ventilasjonsliterne forblir innenfor de innstilte verdiene og trykkforskjellen mellom høyre innendørs / utendørs
Har det blitt utført luftmengdemålinger ved å bruke CONTINUOUS1-innstillingene :) Jeg vet ikke hvordan det ble gjort av seg selv fordi de "fagfolkene" egentlig ikke vet noe om det apparatet (i følge målerapporten "driftsbryter i posisjon 2", dvs. at det ikke er klart om CONTINUOUS1 eller 2 eller WINTER ventilasjon er satt. sjelden gjort ... Jeg kan ta feil ;D

Fortsatt de målingene. I morgen -9.6 °, fra stueinnløpet + 24.7 °. Gulvvarmen var fremdeles ikke på, bortsett fra i de våte rommene, peisen ble brent for første gang i går, så jeg tok ikke ut full kraft, badstuen var på søndag kveld, så det var ikke for mye "mat" på PILP. I går kveld innetemperatur +21 og morgen +19,9 i stuen (delvis sannsynligvis om natten litt lagdelt).

pS

medlem
Tilbakemelding Score
0

Justeringer gjøres i kontinuerlige 1 innstillinger som nevnt i Nilan retningslinjer. Det er heller ikke egentlig relatert til det opprinnelige emnet.
opp Bunn