Nilan VGU 250 Sun taloomme

Lamanka

medlem
Tilbakemelding Score
0
Morjens

Vi bor i et privat hus bygget i 1964 i Riihimäki. Stuen er ca 100m2 og kjelleren har ca 50m2 varm plass og 50m2 semi-varme plass (på plussiden).
Huset har gravitasjonsventilasjon og pussede vinduer har et tettende gap for utskiftningsluft. Huset har blitt oljevannet, som ble erstattet av en elektrisk kjele og 60 liter varmtvannskjele, etter at oljevannet ble oppløst. Huset har ILP og en peis kommer ovenpå.

Tanken var å lette elektrisitetsregningen med PILP og spørre om VGU 250 Sol solcelle kan bruke varmekrets for oppvarming? Retursiden av radiatornettverket vil sirkulere gjennom solcellen før den kommer tilbake til den elektriske kjelen. Jeg kunne bruke varmegenoppretting og oppe for å varme oppe.

Det er, vi trenger:
- Forbedret ventilasjon
- Større vannvarmer.
- En mindre elektrisk regning

poser

Hyper Active
Tilbakemelding Score
94
Vs: Nilan VGU 250 Sun taloomme

Lamanka sa:
Retursiden av radiatornettverket vil sirkulere gjennom solcellen før den kommer tilbake til den elektriske kjelen. Jeg kunne bruke varmegenoppretting og oppe for å varme oppe.
Innenfor hvilke grenser varierer returstemperaturen til radiatorene? Ideen er interessant, men for å få nytte må returvannet være ganske kult. Elektrisk kjele + radiatortermostater ville gjøre det så lenge varmekontrollkurven er bratt nok. Med skråningen er imidlertid den relative mengden varme fra varmepumpen redusert, men dette er ikke en ulempe når både varmegenvinningsløsninger og generelle begrensninger blir diskutert.

Er posisjonen og høyden til VGU 250 Sol solspolen i forhold til posisjonen og høyden til varmepumpens kondensator kjent? Er det et prinsipp eller en mer detaljert dimensjonstegning for den strukturelle detaljene som er tilgjengelig for evaluering?

Lamanka

medlem
Tilbakemelding Score
0

http://nilan.fi/wp-content/uploads/pdf/VGU/Nilan_VGU250_manual_1.1_FI.pdf
Her er kondensatoren som er nederst. Solens spole kan ikke være på det nivået eller litt høyere.

Kjelen er ikke utstyrt med en utetemperaturføler, så det er ingen kurve i det så langt. Ta nå 38 grader, og når jeg blir kald, legger jeg 50 grader rundt. Den lave temperaturen på radiatornettverket vil bidra til å få alle fordelene ut av PILP når vannet faktisk vil varme opp med returcyklusen før kjelen. I PILP ville ideen være å holde ca 60 grader vann.

Lamanka

medlem
Tilbakemelding Score
0

På den lokale HVAC-butikken spurte jeg om EK9-modellen hadde mulighet for en solspiral, jeg fikk svaret.

"NILAN VGU250 EK9 har ingen solvarme-spole.
ligner VGU 250 Sol (solvarmespole).
Spolen brukes til gulvvarme i EK9-modellen. Enheten tar av eksosluften
varme gjenvinnes i varmtvannstanken og brukes til drikkevann og ovennevnte spole
gjennom gulvvarme. Den endelige oppvarmingen gjøres med elektrisk motstand. "

Det vil si at solspolen ville være egnet for oppvarming av returkretsen til radiatornettverket til strømmen går tom for PILP, det fortsetter med 9kW motstander av den elektriske kjelen hvis nødvendig.

Nå må du begynne å spare for pumpen :)

Kompuramies

medlem
Tilbakemelding Score
1

På den lokale HVAC-butikken spurte jeg om EK9-modellen hadde mulighet for en solspiral, jeg fikk svaret.

"NILAN VGU250 EK9 har ingen solvarme-spole.
ligner VGU 250 Sol (solvarmespole).
Spolen brukes til gulvvarme i EK9-modellen. Enheten tar av eksosluften
varme gjenvinnes i varmtvannstanken og brukes til drikkevann og ovennevnte spole
gjennom gulvvarme. Den endelige oppvarmingen gjøres med elektrisk motstand. "

Det vil si at solspolen ville være egnet for oppvarming av returkretsen til radiatornettverket til strømmen går tom for PILP, det fortsetter med 9kW motstander av den elektriske kjelen hvis nødvendig.

Nå må du begynne å spare for pumpen :)

Er det på tide å gjøre dette?
Hvis Niben F750 hadde en kjølehandling som også ville varme vannet, ville det være ganske bra.
opp Bunn