Setter du varmekurven gjennom årene

Peteliuski

medlem
Tilbakemelding Score
0
I forrige uke ble vi erstattet med Mitsubishi Heavy Industrs VILP-pakke: HMA100V + FDCW100VNX.

Ellers har dette systemet jobbet uten problemer, men "problemet" har vært at installatørens varmekurve (9) synes å være for stramt. Jeg begynte å finjustere mindre enn noen få øyeblikk da romtemperaturen begynte å stige til +28, og nå droppet jeg varmekurven -> 8. Men spørsmålet er, er det ganske typisk at varmekurven da må avkjøles igjen når været blir større, og så om sommeren er det mindre?

tj86430

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
34
Jeg vet ikke noe om VILPs, men kanskje min egen erfaring med MLP er noe relevant: etter installasjonen måtte den rette kurven "noe" søges, men da har den ikke blitt rørt i nesten tjue år.

perti16

medlem
Tilbakemelding Score
2
Nesten det kunne justeres fra den andre enden, det vil si hvis det er for kaldt å justere oppover. Det er umulig å finne den rette kurven om sommeren.

lappano

medlem
Tilbakemelding Score
3
Hvis det er mulig, bør du justere din egen kurve. Ferdige kurver ser ut til å være ganske lineære, med egen kurve, f.eks. +10 utetemperatur opp, selv om det en gang var ute av oppvarming. Det var bare 0 ... + 10 for å komme til poenget i mitt eget fangehull, det ville ikke vært mulig med de ferdige kurver.

lappano

medlem
Tilbakemelding Score
3
Du tar det som grunnlag for den nåværende varmekurven og begynner å justere den som din egen kurve. Krever logging for å hjelpe deg med å se utetemperaturer og innetemperaturer, eller i det minste gjøre dem enklere. Så, enten fra loggene eller i sanntid, ser du på romtemperaturen og justerer kurven i ett trinn om gangen ved utetemperaturen som du må justere. Neste justering etter 24 timer. Selvfølgelig gjorde jeg selvsagt nok andre måter. Sakte er det funnet der. Det er knapt mye å regulere nå, men så på høsten.

I løpet av justeringen var minuttminuttene ganske lave -240 (gulvvarme i betong), som mellom null og +10 forårsaket en sving i innetemperaturen som jeg ikke kontrollerte kurven, men graden minutter -180 gjorde det til å bosette seg.

En fin hobby også, dårlig, men så slutter det et sted når innstillingene er på plass ..

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
94
Uten en intern sensor og noen form for tilbakemelding som en termostat, er ingen kurve gyldig fordi solvarmeffekten varierer. Vi må fortsatt varme opp til ca 15 ° C hvis det er langt regn og skyer og kanskje vind. Hvis solen skinner, vil behovet for oppvarming av boliglaget opphøre når gjennomsnittlig daglig temperatur er rundt +10 grader. Jeg ville se det problemet selv, slik at varmekurven tilsvarer det uten solens oppvarmingseffekt, og romføleren reduserer det om nødvendig.

Om sommeren er det liten betydning hvis noen liten oppvarming gjøres om natten, om nødvendig. På høsten og våren er det tilrådelig å overføre varmen til dagen. Slik fungerer det slik at oppvarming starter kl 12.00 og slutter til innendørssensoren har nådd måltemperaturen. Pumpen løper ikke nødvendigvis kontinuerlig, bare gulvene sirkulerer til målet er nådd. Jeg vil da ta denne "nightfall" manuelt for midnatt når det er knapt noen svingninger i dag og natt.

Jolberious

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
77
Innendørs sensorer for kontroll, gulvvarme termostater, etc. er helt ubrukelige med gulvvarme.

Når varmen opphører, gir gulvet fortsatt varme i flere timer (f.eks. 12 timer).
Hvis syklusen er 24 timer ute, faller romtemperaturen til grad ..

Lang gulvsykluser med varmepumper, og på den annen side er lange hvileperioder også basert på denne gulvkapasiteten.

Espejot

moderator
Medlem av administrasjonen
Tilbakemelding Score
57
Jeg var ettertraktet av Smatrix som vet hvordan man justerer strømmen. Bonus automatisk balansering. Nå er kurven ikke justert, men innstillingen av stuen er manuelt justert til en mindre størrelse og til slutt fjernet. Og våte rom oppvarmes også om sommeren, noe som vil forårsake noen problemer ...

Poko

Relé epoke
Tilbakemelding Score
231
Jeg var ettertraktet av Smatrix som vet hvordan man justerer strømmen. Bonus automatisk balansering. Nå er kurven ikke justert, men innstillingen av stuen er manuelt justert til en mindre størrelse og til slutt fjernet. Og våte rom oppvarmes også om sommeren, noe som vil forårsake noen problemer ...
Dagens sirkulasjonspumper juster flyt, hjelper AE deg med å få noe?

Espejot

moderator
Medlem av administrasjonen
Tilbakemelding Score
57
Dagens sirkulasjonspumper juster flyt, hjelper AE deg med å få noe?
Jeg forstår at uten intelligens pumpe bare "tilpasser" til endringer i flyt. Det vil si at varmepumpen ikke regulerer temperaturen direkte.
opp Bunn