Effekt av vanntemperatur på COP

V70 TDI

4 fans
Tilbakemelding Score
0
Vs: Effekt av vanntemperatur på COP

A-P.K sunn:
Jo kaldere du kommer tilbake på flyet, desto bedre. dT skal være fornuftig - for eksempel 15/45 eller 30 ° C.
Det var kjent, men at strømningshastigheten ikke påvirker temperaturen på vannet som kommer inn i maskinen.
Så hvilken er bedre eller er det et valg.
Høy flyt og lavere DT eller lav strøm og høyere DT hvis innkommende energi er den samme.

jussi

standard Naama
Tilbakemelding Score
13

Igjen, da jeg leste dette, skjedde det for meg, du burde erstatte den 407 med lame propan ... Eller bland den litt med den. Hmm.

Mstr

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
0

Excel synes også å være for jordvarmepumper. Ekspertene forklarer hvorfor verdiene gitt av en produsent er svært forskjellige fra de som er gitt i Excel. En eksepsjonelt omfattende spesifikasjon angir (med tre siffer!):

Strømutgang / Strømutgang (kun kompressorkraft) @ 0/35 C *, 9,98 / 1,98 kW (COP = 5,04 meg selv)
Strømutgang / inngang (kun kompressorkraft) @ 0/50 C *, 8,66 / 2,37 kW (COP = 3,65 for dette)

* Indikerer brenselstrømstemperaturen / varmepipestrømningstemperaturen i henhold til EN 255.
Kjølemiddel R407C.
Strøm, varmepumpe 75W
Kraft, saltvannspumpe 170W

Excel gir når "godhet" 0.63:
0/35 C, COP = 2,68
0/50 C, COP = 1,84

Pumper bruker bare 245 watt, noe som ikke forklarer dette. Er det "godhet" 0,63 godt for MLP også?
Hva med fordampningstemperaturen på -10 og kondensasjonstemperaturen på 5 som brukes i Excel, er de OK for MLP?

Raksaaja

standard Naama
Tilbakemelding Score
2

mstr sa:
Excel synes også å være for jordvarmepumper. Ekspertene forklarer hvorfor verdiene gitt av en produsent er svært forskjellige fra de som er gitt i Excel. En eksepsjonelt omfattende spesifikasjon angir (med tre siffer!):

Strømutgang / Strømutgang (kun kompressorkraft) @ 0/35 C *, 9,98 / 1,98 kW (COP = 5,04 meg selv)
Strømutgang / inngang (kun kompressorkraft) @ 0/50 C *, 8,66 / 2,37 kW (COP = 3,65 for dette)

* Indikerer brenselstrømstemperaturen / varmepipestrømningstemperaturen i henhold til EN 255.
Kjølemiddel R407C.
Strøm, varmepumpe 75W
Kraft, saltvannspumpe 170W

Excel gir når "godhet" 0.63:
0/35 C, COP = 2,68
0/50 C, COP = 1,84

Pumper bruker bare 245 watt, noe som ikke forklarer dette. Er det "godhet" 0,63 godt for MLP også?
Hva med fordampningstemperaturen på -10 og kondensasjonstemperaturen på 5 som brukes i Excel, er de OK for MLP?
Jeg vil anta at IVLP-smelting vil ha en ganske betydelig innvirkning på den godhetsfiguren. Hvor mye vil IVLPs godhetsforhold være uten smelting?

A-P.K

standard Naama
Tilbakemelding Score
0

Den kvalitetsvurderingen har ingenting å gjøre med opptining - det inkluderer kompressorens isentropiske effektivitet + andre tap. Kapittelet beskriver hvordan "effektivt / vel" trykket økes for gassen.

Raksaaja

standard Naama
Tilbakemelding Score
2

A-P.K sunn:
Den kvalitetsvurderingen har ingenting å gjøre med opptining - det inkluderer kompressorens isentropiske effektivitet + andre tap. Kapittelet beskriver hvordan "effektivt / vel" trykket økes for gassen.
Det vil si at COP-verdiene som er tilgjengelige i Excel, fortsatt må trekkes separat fra andelen av tining. Ganske små tall formler å gi.

A-P.K

standard Naama
Tilbakemelding Score
0

Jeg ville være mer bekymret når databehandling ikke kommer hvor som helst i nærheten av 5 politimann og blir annonsert i mlp-biler, selv om det ikke smelter ;D

pust

standard Naama
Tilbakemelding Score
0

Jussi sa:
Igjen, da jeg leste dette, skjedde det for meg, du burde erstatte den 407 med lame propan ... Eller bland den litt med den. Hmm.
Det er ikke tilrådelig å bytte ut hvis du ikke bytter varmevekslerne med større. Propan krever større erstatning fordi det er mindre av en vare enn blod ...

I utformingen av en jordkilde varmepumpe er forskjellen mellom vannet og fordampningstemperaturen ca. 5 grader, slik det er tilfellet med VILP, hvor forskjellen er ca 10 grader i forhold til luft. Det vil si at det er tilrådelig å manuelt legge inn fordampningstemperaturen i telleren når du "test" MLP-pumpen.

Mstr

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
0

A-P.K sunn:
Jeg ville være mer bekymret når databehandling ikke kommer hvor som helst i nærheten av 5 politimann og blir annonsert i mlp-biler, selv om det ikke smelter ;D
Produsenten vil imidlertid nøyaktig spekulere COPene og temperaturene de er nådd på. Det er vanskelig å tro at det ville kutte direkte inn i øyet.
Snarere tror jeg at det er et arrangement der de spekulerte verdiene oppnås. Hvis du kjenner disse forholdene, kan du prøve
forstår hvordan COP forverres under normale forhold. Eller kanskje forteller Excel ikke hele sannheten.

Excel ga verdier av "godhet" = 0,87 og fordampning og kondenseringstemperatur = 5

0/35: COP = 4,46

Dette tilsvarer verdien av 4,48. Jeg kom fra produsentens spesifikasjoner da jeg la til pumpens strømforbruk.

Kan produsenten justere fordampnings- og kondensasjonstemperaturen for formålet under målingen?

Raksaaja

standard Naama
Tilbakemelding Score
2

A-P.K sunn:
Jeg er ikke bekymret for det. Jeg har vært ganske fornøyd med min strømregninger.
Og jeg tror fortsatt at når geotermisk varmepumpe er laget av ca 50 graders vann i vinter så Cop er 2,5-3.
Når du gjør 30 grader vann om vinteren, er Cop et sted mellom 3-4 avhengig av hus, bruker, installatør osv. Så disse er mine meninger, basert på tyske og svenske tester, og antagelsen om at i praksis vil du ikke få så gode resultater som de kortsiktige testene der maskinvaren er installert og justert av (de riktige) fagfolkene.

Hvem gjør denne debatten til en VILP / MLP-debatt igjen? ;)
"Sam skal nok ha et måltidspause eller noe, men ja, du skal ha god sliping i kveld."

Kramer

medlem
Tilbakemelding Score
0

Morjes,

Hva skal endres i formelen / tabellen for å få kurven for R404? En hvilken som helst lukt av CTC ecoairs rullekammerat "godhet"?

rema

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
9

Vi har CTC ecoair 120 og 125, relativt velfungerende. Handling i dag - 4 grader Celsius temperaturstigning 45 C-> 53 C med lavere strømningshastighet 2 m3 / h og høyere strømning 3 m3 / t.

Boligets 1500 m2 og varmt vann fra springen er oppvarmet med ca 80% med disse to CTC pumper, resten med olje og direkte strøm. Med shunt og ingen shunt-programmer kommer vi til -22 grader C, programmet setter pumpen avkjølt når den varme gassen stiger til 118 grader Celsius, avkjøles i 10 minutter og starter på nytt. Når pumpen er avkjølt, stiger varmen til den varme gassen sakte og når den når 118 grader Celsius, får den igjen pumpen til å kjøle seg ned. Ved -20 grader Celsius er deltaet T ca 5 grader Celsius. f.eks. 45-> 50 C strømmer 2 m3 mindre og 3 m3 større.

Kramer

medlem
Tilbakemelding Score
0

rema sa:
Vi har CTC ecoair 120 og 125, relativt velfungerende. Handling i dag - 4 grader Celsius temperaturstigning 45 C-> 53 C med lavere strømningshastighet 2 m3 / h og høyere strømning 3 m3 / t.

Boligets 1500 m2 og varmt vann fra springen er oppvarmet med ca 80% med disse to CTC pumper, resten med olje og direkte strøm. Med shunt og ingen shunt-programmer kommer vi til -22 grader C, programmet setter pumpen avkjølt når den varme gassen stiger til 118 grader Celsius, avkjøles i 10 minutter og starter på nytt. Når pumpen er avkjølt, stiger varmen til den varme gassen sakte og når den når 118 grader Celsius, får den igjen pumpen til å kjøle seg ned. Ved -20 grader Celsius er deltaet T ca 5 grader Celsius. f.eks. 45-> 50 C strømmer 2 m3 mindre og 3 m3 større.
Er det noen billig konstant for å studere strømmen? Kan det utledes på en eller annen måte computationally?

rema

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
9

Vi har Grundfos pumper, Alpha digital pumpe 1-10 m3 / h for større pumping og 1,2 og 3 m3 / h pumping for større pumping. Jeg vet ikke nøyaktigheten.

rema

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
9

Reparasjonen er Grundfos magna-pumpen. Strømning kan også måles med et hydro-rotameter.

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

Jeg skjønte ikke plutselig hvordan denne fasen sto for de forskjellige faseskifte-enthalpiene av stoffene. Disse er ganske forskjellige med forskjellige stoffer. Med odds?
opp Bunn