Varmluftvarmepumper (VILP) COP, kraft og avrimning

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93
Hvilke slags COP-resultater har du med vann-luft varmepumper?

Disse kurvene måles ved proporsjonal kraft til kjelebestandighet. Modstanden er kuttet for å opprettholde tilsvarende varmekraft og på denne måten har man forsøkt å feste COP-nivået. Disse resultatene skal være sammenlignbare med hverandre, men den benchmarking kan noe kaste. Det vil si at resultatene ikke bør ses direkte som den absolutte ytelsen til den enheten (CTC Ecoair 520 M). Den beregnede COP er basert på temperaturforskjellen i ladningssyklusen, målt av enhetens egne temperatursensorer, som ser nøyaktig ut på samme måte når syklusen er på og varmepumpen ikke kjører.
På bakgrunn av resultatene ser det ut til at effektiviteten avhenger ganske godt av utetemperaturen og returtemperaturen, men også til en viss grad på kompressorhastigheten. De høyeste COP-verdiene ble vanligvis oppnådd med en hastighet på ca. 30 rpm, selv om resultatet ikke er direkte tydelig fra disse bildene. Grafene måles uten avfrosting og COP beregnes ut fra forbruket av hele varmepumpesystemet (regulator + utendørsenhet + resirkulasjonspumpe + 20W selvjusterende kondensatrør varmekabel uten informasjon på toppen).

Hvis COP-verdien bare reduseres fra energiforbruket til utendørsenheten, er resultatene ca. 0,1 enheter bedre, forutsatt et totalt forbruk på 50 W.

defrosts
Avrimning synes å produsere tre til fire liter vann / tid ved null temperatur og relativ luftfuktighet på hundre prosent.

Det målte effektforbruket av den målte 460 s avrimingen ble nøyaktig målt. Strøm forbruker omtrent 0,16 kWh, med en gjennomsnittlig effekt på 1,2 kW / avrimnings syklus. Maskinen tar mye varme tilbake, men det er vanskeligere å måle nettopp fordi kraften endres, spesielt på slutten av avrimningen. For varmegenvinning målt jeg omtrent 0,55-0,7 kWh / smelte.

Avrimning skjer ved fukting ved null hastighet etter en times drift. Dette gjør en ganske stygg sti av effektivitet. Hvis enheten går i en varmesyklus på for eksempel 50 r / s, vil avrimningen redusere COP med ca. 0,5 enheter. Dette innebærer at COP, med tanke på avfrostingen, vil være i gaffelen ved 3,6 til 3,9 ved ca. 35 ° C varme ved ~ 0 ° C ved utetemperatur. Ved lavere hastighet er COP i prinsippet litt bedre, men det er ikke helt klart om løpssyklusen er lengre. "Defrosting Clock" kan bare måle tiden.

Kalkulatoren er en glede at omtrent halvparten av smelteenergien vil bli brukt på smeltende is. Thirst for heat synes å være veldig bemerkelsesverdig. Det kan dekke 25-30% av bruttoenergien som samles inn av cellen under løpet. Den flagrende COP viser da hvor mye verre det er med tørr luft. Med en varm fuktig spole var fallet i luftstrømstemperaturen i utendørsenheten 50r / s på ca. 4 grader.

vedlegg

økonomisk

Venter på den kalde vinteren ...
Tilbakemelding Score
7
Vs: COP, kraft og opptining av vannluftvarmepumper (VILP)

Noen ganger gjorde jeg en gang mål for å evaluere motstanden mot vilp-politiet. Jeg kom til den konklusjonen at dagen som trengs var et par, helst en uke, for å forbedre nøyaktigheten av resultatene. Som måleinstrument, termometre og kwh meter.
Henger på hjulet og justerer oppvarming. Det samme funnet for det +7 C kneet mot varmere veien.
Igjen, jeg lurer på hvor vi går når jeg la skumringen varme kjølig 24/7.

5500

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
0

Jeg har gjort målinger av fjernvarme meter, 01/05/2009 - 30/09/2016, det vil si litt over 7 år.
Strømmen har blitt brukt av VILP 41234 kWh og produsert 89496 kWh. hvorav COP = 2,17.
Fjerntermometeret tar ikke hensyn til det negative forbruket, slik at avfrostingen (kanskje) reduserer COP ytterligere.

kalle_kk

medlem
Tilbakemelding Score
0

Jeg har mer enn et år med målinger (gammelt radiatorhus).
Energimåler tar også hensyn til negativ energi (avriming)
Utbytte 17019kWh, Forbruk 6492.5kWh -> COP 2,62
I januar gikk vi med frostmotstand, som ikke er inkludert i disse tallene!

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

Da jeg så på hva som pleide å være elektrisitet, tok det da med signaturen til ILPs vann full av elektrisitet totalt 40 kWh en dag før ukedager. Nå ser det ut til at under liknende forhold vil totalt 10-20 kWh mer strøm forbrukes med Seto + brannmannen. Forskjellen er at ILP bare oppvarmet overdækket, og det var nok til å varme det til en av to til tre grader av frost på egenhånd, hvorpå ytterligere varme måtte starte. Nå varmer denne VILP også den samme nede + halvparten av varmtvannet. I tillegg blir vannet sparket med strøm, som tar ca 5 kWh om dagen. Men strøm koster ikke mye mer. Jeg vil si at Seta COP må være bedre enn luftvarmepumpen.

Hvor og av hvilken type pumpe garanterer Kalle KK at 2,62 COP? Hva er økepumpen?

kalle_kk

medlem
Tilbakemelding Score
0

Kjellervarmer sa:
Hvor og av hvilken type pumpe garanterer Kalle KK at 2,62 COP? Hva er økepumpen?
På Korpilahti (Sentral-Finland) og LGs 12kW Therma V.
Om sommeren, ca 40 grader og om vinteren ca 45 grader + kv forvarming, kv fyring med 100L akkumulator.
Om sommeren går varmen til radiatorene i vaskerommet og om vinteren hele (3 etasjer) til skoen.
10000 kW besparelser per år sammenlignet med det gamle nattetidbatteriet (3000L).

Poko

Relé epoke
Tilbakemelding Score
230

Jord løsner denne 9kW super-ultiplexet i disse nullene med et frakk over frakken (n.2.1-2.3). Jeg gleder meg til frosting for å se når politimann 1 vil bli oppnådd. Etter det vil jeg justere Fujitsu's tempo for å jobbe med svindelen, og jeg vil slippe den lurefangst. Avrimingen i denne widgeten varer bare et par minutter med alt og cellen forblir ren.

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

pisken sa:
Jord løsner denne 9kW super-ultiplexet i disse nullene med et frakk over frakken (n.2.1-2.3).
Er det noen punktmålinger ved forskjellige temperaturer, hvordan endres effektiviteten når forholdene endres? Hvor kort er det mulig å måle korte perioder i Pollu? Igjen kan jeg ikke få tilgang til dagens COPs. Jeg kan bare gjøre poengmålinger (når det ikke er Pollua)

Tiden er i siste instans frustrerende med Ultin opptining. Det ser også ut til å være forskjeller i avfrostingen av sedgen. Noen ganger viser temperaturkurver mindre avrimning, noen ganger tyngre. Faktisk, jeg klarte ikke å følge bare de tyngre, når temperaturen var de siste dagene rundt null. Når superspaken smelter, hvor varm oppvarmer den cellen? Ikke legg varmen i cellen, så det føles varmt i hånden. Avfrostingen fortsetter i et par millisekunder ettersom vannet allerede har gått ned.

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

øko-mann sa:
Noen ganger gjorde jeg en gang mål for å evaluere motstanden mot vilp-politiet. Jeg kom til den konklusjonen at dagen som trengs var et par, helst en uke, for å forbedre nøyaktigheten av resultatene. Som måleinstrument, termometre og kwh meter.
Jeg snudde shunts åpne og la VILP besøke glatt ut, slik at det vred fast kraft. Det vil si at mørtelen gikk for å varme med litt kraft, noe som tilsvarer en strømningstemperatur på 34,5 ° C. Her er verdiene og strømmen opp. Du kan ikke fortsette på ubestemt tid, men du trenger ikke det. Deretter stopper pumpen og motstanden er på. Faktisk var det omtrent omtrent 15 minutter hvor mye motstand måtte holdes for å hindre at kjelen (= rennende vann sirkulerer) fra nedkjøling eller oppvarming, men fortsatt 30 minutter slik at den kunne holdes ganske nøyaktig. Deretter ble pumpen slått på og etter utjevningen ble den vridd igjen til den tidligere modellen, dvs. målet var omtrent vellykket. Måleren var Team Expense Sensors. I det minste må laget slippes ut i håndboken, slik at motoren ikke kan snu teltet.

Så det eneste jeg trengte var en mobiltelefon stoppeklokke. Jeg har min egen faste kWh-meter for slamens elektriske kraft, hvorfra det øyeblikkelige forbruket kan oppnås ved å klokke hastigheten på den mekaniske platen. Du kan måle det enkelt og repetitivt på mindre enn et minutt.

Poko

Relé epoke
Tilbakemelding Score
230

Jeg har ennå ikke klart å se smelteøyet, i loggeren er det bare en linje ned. Tidligere eier sa at smelteverket skulle finne sted på fly, noe som betyr at kompura-løpene er i pause, viften stopper, 4-veis ventilen endres, etc. og tiden går 2-3 minutter. Denne klokken, så lenge luftparitetsnivået blir kaldt og avrimingen kommer regelmessig.

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

Avfrosting av slam kan forventes fra avfrostingsuret. Avrimning foregår med hastigheter på opptil 40 rpm. I det minste i grenseforhold kan avfrosting forsinkes. Justering av maskinomdreiningene var en god tidsprognose.

Jeg kan ikke si om cellens frosting påvirker effektiviteten. I det minste synes effekten ikke å være veldig stor.

økonomisk

Venter på den kalde vinteren ...
Tilbakemelding Score
7

Jeg har en Fujitsu 8 kW inverter pumpe. For øyeblikket, blås 30 C varmt vann til gulvvarme mens forvarming med varmt vann.

truncheon

standard Naama
Tilbakemelding Score
57

Det er her politimannens funn er månedlige:

http://neuroeducationquebec.org/foorumi/index.php?topic=21084.msg312263#msg312263

Jordstrømmen er dekket av pollo og temperaturforskjeller og energimengder beregnes i domoticz. Det roterer også bakover i avrimning.

Så energien som genereres av pumpen er scop 3, men alltid blokkvarmeren på tomgang vil gjøre det 2,7. Selvfølgelig kan dette bordet beregne hva som ville skje med en scop med en annen forbruksprofil, og jeg vil gå et sted om sommeren. I praksis strømmer jordpumpen fra 24 til 32 grader vann, og produserer 32-37 grader avhengig av spolene. Varmen som er produsert i frosten, er den laveste i Lav, kanskje bare 32 grader. Om sommeren og de tøffeste frostene er det da den høyeste avkastningen (av ulike grunner, selvsagt)

Alt i alt er jeg ganske fornøyd med avkastningen og mitoituskin er ganske kneppet borte når oppvarming er nødvendig for å få hjelp i over tre år mindre enn 300kWh.

Esäätäjä

Lempäälä
Tilbakemelding Score
1

Kjellervarmer sa:
Jeg kan ikke si om cellens frosting påvirker effektiviteten. I det minste synes effekten ikke å være veldig stor.
Det vil ha en dramatisk effekt, i hvert fall hvis høyere temperaturer eller ellers varmeffekter går tapt. gammel ultimo 5500e varm gass på enden av reservoaret med en ren celle, f.eks. ved null hastighet 70 grader, og i en blind ende på 47-50 grader. Maskinen kjører i full fart eller er begrenset av en tørrcelle, det vil si det samme strømforbruket. Temperaturen på den varme gassen begynner å falle jevnt, ettersom cellen svimper, dvs. den beste politimannen er på verste, men 10 minutter fra avfrostingen. Jeg får en ny måling for å få "utetemperaturen - fangst - varmen til oppvarmingsforholdet" bedre.

Ismo67

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
31

Vi har ikke VILP aktivert nå, men bare når oljen løper ut og jeg gir opp oljevarmen.
Det eneste anstendige måleåret for oss er 2014 for VILP, og det bør tas hensyn til at VILP aldri er der for oss fra vår til høst fordi da blir huset og det innenlandske vannet oppvarmet av solen.
http://neuroeducationquebec.org/foorumi/index.php?topic=17420.msg275258#msg275258
HomeCOP 2,97. LG Therma V 12kW gulvvarmesystem med 1000L hybrid akkumulator.

truncheon

standard Naama
Tilbakemelding Score
57

Kjellervarmer sa:
Min egen oppfatning er at det er tidkrevende. Og selv om Niben-cellen ikke engang ser veldig dårlig ut, er den fremdeles frossen til det punktet at politimannen faller som en kua hale. Selvfølgelig er en fullstendig på / av vanskeligere på dette punktet, men det er klart at i visse løp er en 45 minutters innsats maksimalt på den maskinen. coppi har falt så mye i den tiden at ingen smelting er verdt å forsinke ..

For eksempel, i den siste innsatsen, nå har vi en ren celleprop 3.4, like før de tines 3,0. Det verste har blitt sett i løpet av 45-minutters tegning.

Poko

Relé epoke
Tilbakemelding Score
230

bump sa:
Min egen oppfatning er at det er tidkrevende. Og selv om Niben-cellen ikke engang ser veldig dårlig ut,
Faktisk har jeg lagt merke til at selv om sensoren for skjermer av tåke så fan siden av det er allerede Theory. Og politiet faller,

alltid ekorn

"Litt ødelagt, den korte er lett å fortsette ..."
Tilbakemelding Score
11

Det har blitt en registrert pumpeutbytte vs. strøm siden oktober 2014.

På to år har ES tatt 6991 kWh og produsert 17593kWh, opptining ble ignorert. Koticop Round 2.5

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

La oss først fortelle de dårlige nyhetene: Kurver må gjøres igjen
Gode ​​nyheter: Jeg gjorde en måling av den komparative kraften, og i den forbindelse la jeg merke til at jeg hadde henvist til feil celle og brukt resistorens nominelle effekt for den målte posisjonen. Fornyet måling ga også et 5% bedre resultat.

=> Du må henge bildene slik at punktene passerer gjennom det hellige COP ved +7 ° C. / g050

pisken sa:
Faktisk har jeg lagt merke til at selv om sensoren for skjermer av tåke så fan siden av det er allerede Theory. Og politiet faller,
Kanskje prøve å finne ut. Jeg har skrevet de smelter klokkevisningen på måleresultatene. Cellen kan faktisk smeltes på sin ytre overflate og frostet på innsiden. Likevel er det ikke et mirakel av vannstøpning, men alt faller bare ned under avfrostingen.

Poko

Relé epoke
Tilbakemelding Score
230

Kjellervarmer sa:
Likevel er det ikke et mirakel av vannstøpning, men alt faller bare ned under avfrostingen.
Ingen froststøpning før smelting.

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

Nå har resultatene av haglefotograferingen blitt korrigert. Resultatene er lovende når det gjelder det faktum at lønnsomhetsforutsetningen som ligger til grund for lønnsomhetsberegningen, fyller seg ved disse temperaturene. Når du får en god natts frost, kan du få noen poeng målt i en kaldere retning.

Det ser også ut til at temperaturforskjellen på 1 ° C = 2,6 kW eller Q = 0,62 l / s = 2,2 m3 / t.

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

Avrimingen fikk bildet. Forskjellen mellom de to grader ved avkastningstemperaturen kan også påvirke og de beste COPene kan godt ligge i den nedre delen av intervallet kort tid etter starten. Det er en klar trend. Smelt når du kan.

vedlegg

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

Da er problemet: Strømforbruket angitt av produsenten er 0,9 kW ved 35 ° C / + 7 ° C og tilsvarende utgang er 4,9 kW.

Jeg får utgangseffekten i disse kurvene nå, men strømmen til inngangen er noe høy når jeg aldri har kunnet måle mindre enn kilowatt av forbruk. På et tidspunkt nevnte VesA at ytelsesverdier kan beregnes ut fra bruk av utendørsenheten alene. Likevel er forskjellen så god!

Grundfors UPM GEO 25-80-130 ladepumpe er vurdert til 90 W og er "50%" når pumpen kjører. Jeg vet ikke utgangspunktet for prosenter; kraft, trykk eller omdreininger? Kontrollboksen utvikler ikke merkbar varme og tillater ikke at min mekaniske meter roterer. Måleren spinner 20% av resirkuleringspumpen tydelig allerede.

Tross alt er måleren litt eldre, Valmet år 1975. Jeg forstår at det ikke er noen magnet inni eller noen annen tidsforverrende komponent som vil forvride resultatet. Stivhetsmåleren trolig kan i det minste, men nå ser den ut mer enn den ville som standard.

I det vedlagte haglgeværet er utendørstemperaturområdet ganske bredt, 0-14 ° C, men utetemperaturen ser ut til å ha en svært liten effekt på kraftuttak (20 r / s) og i dette bildet vil endringene i utetemperaturen bare vises som en spredning.

Utvalget av avfrosting synes også å variere sterkt når det trengs, i hvert fall når du har det bra på plussiden. Figuren viser en temperaturkurve der de skarpe toppene avfrostes. Tung avfrosting etterfølges av en sterk akselerasjon til en full pose og før runddroppene stopper maskinen ofte med opptil 50 omdr./min. Deretter følger kjøling av kjelen, og etter dette er strømmen allerede roligere og det er vanligvis en balanse tilstand.

I løpet av dagen så jeg noe "sikkerhetsmelting" selv om varmen var 6-7 ° C. Det vises et lite pinenä hampaana etter middag. Basert på kurven har det ikke vært døve, og etter en så liten avrimning har maskinen vært i stand til å gå stille, selv om behovet for varme bare stemmer overens med minimumsrundene.

vedlegg

Poko

Relé epoke
Tilbakemelding Score
230

Kjellervarmer sa:
Da er problemet: Strømforbruket angitt av produsenten er 0,9 kW ved 35 ° C / + 7 ° C og tilsvarende utgang er 4,9 kW.
Det er trolig over positive positive løfter om salgsnotater. Jeg har noen tvil om luften i at contraption stand.

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

Om det er forskjell mellom å ta varmen fra luften eller bakken. Ved +7 ° C er minimum luftstrøm ca +5 ° C. Dømmer ved frysing av cellen, er temperaturen av cellen sannsynligvis ved en slik lav effekt på ca. 1,5 ° C under blåstemperaturen, dvs. +7 ° C noe ~ 3,5 grader. Når blåsingen er mer enn +1,5 grader C, vil cellen ikke se isen i cellen ved lav effekt, jeg antar at det er en plussiden av spjeldet.

Hvis jordkildevarmepumpen returnerer væsken ved +1 ° C til bakken, må gassen på gasssiden av freonboblene være godt under 0 ° C. Viften og malepumpen går ut i solen i tide, og den gjenvunnede varmen vil holde deg i gang et sted.

Så hvorfor ikke?

Poko

Relé epoke
Tilbakemelding Score
230

Kjellervarmer sa:
Om det er forskjell mellom å ta varmen fra luften eller bakken.
Det er sannsynligvis ingen forskjell hvis det er en tilstrekkelig stor utendørs celle i luftstrømmen. Dette igjen gjørmete ;)

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

Cedarcellen er 110 cm x 87 cm. Tykkelse Jeg husker ikke, men ikke langt fra 10 cent, og det er fire-line. Sjeldnere i forhold til pips.

Hvor begynner Ulti-temperaturen å kjøle seg ned?

jalittam

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
2

Jorda brakte Wanha 111 onoff tørker cellularly manlig utseende av cellen. Hver time koker maskinen ned hvis temperaturen til cellen er under +2, så tines den om den var 2,5 min. Sett igjen varmen i ett minutt, og hvis cellevarmen var mindre enn 10 ni om minsan-smelting. Og igjen en ny sjekk og nødvendig opptining. Flam brakte (fra bruksanvisningen) en 10 graders garanti for en tørrcelle. Tre opptining til hjernen blokkerer registrering maks.
Jeg vet ikke om programvaren hvis du kan bli redningsmann ...

I Wanhas gamle avfrostingssystem er det et kapillært termoelement som styrer sin vifte / ventil med timeren. Den gentleman er oppdatert med sofaene og to av dem i cellen lukket. Vil 110 eller mer av den nyere versjonen være i kontroll.

Pollun (2.5 2011) kommer på den første uken, og hvis ny vkloppule er en elektrisk meter (ticker, ingen puck) i skaftet.

Poko

Relé epoke
Tilbakemelding Score
230

Nå utenfor tynnregn og +3 varm superulti ta 2,8 og gi 6,6, copp 2.3. ingen tåke.
En mer Kjenn grensen til dåren når jeg ikke har klart å følge den.

jalittam

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
2

Oppdatering. Virkelig være 4 smelteverk nylig? Menneskeskuddet kom hjem hjem.

Og natten ... Fortell meg om døve kraften eller mangelen på det?
Skal du se etter en visi å begynne å studere ...

Tos hjort cub ned halvmåne repeterende sentrifugal kanal etter liten avriming og ellers delen er arret og mest.

kaihakki

standard Naama
Tilbakemelding Score
13

pisken sa:
Nå utenfor tynnregn og +3 varm superulti ta 2,8 og gi 6,6, copp 2.3. ingen tåke.
En mer Kjenn grensen til dåren når jeg ikke har klart å følge den.
Din Ulti er bare bra. Den slags COP må være der.

Poko

Relé epoke
Tilbakemelding Score
230

katarakt sa:
Din Ulti er bare bra. Den slags COP må være der.
Men nå er luften kaldt for å finne grensen der ulti og motstanden er i flyet. Jeg får det :).

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

pisken sa:
Grense hvor ulti og motstand er i nivåer. Jeg får det :).
Ville det ikke vært bedre å gjøre den testen nå når maskinen ikke smelter. Bryter ut av motstand. For eksempel 2 min på og 30 s av = 80% strøm. Viktigst av alt, vil omstendighetene ikke forandre seg forferdelig. Bare en natt frost er en magert trøst når temperaturen endres og tines på den butikken. I det minste gjorde jeg det veldig fort om hvor mye motstand som trengs for den samme oppvarmingseffekten der pumpen hadde avgjort. Med avfrostingen går onkel på en slik berg-og dalbane tur som det ikke er noe balansepunkt.

Poko

Relé epoke
Tilbakemelding Score
230

Jeg søker personlig etter frostgrensen der super-ulti ikke lenger er nok og motstanden kommer.
Det samme søket inkluderer også å finne en startgrense, dvs. når Fujitsu temperaturmåler har lov til å fungere ;)

røtter

standard Naama
Tilbakemelding Score
39

pisken sa:
Jeg søker personlig etter frostgrensen der super-ulti ikke lenger er nok og motstanden kommer.
Det samme søket inkluderer også å finne en startgrense, dvs. når Fujitsu temperaturmåler har lov til å fungere ;)
Du kan krysse det til Mari når prefikset allerede er gitt ;)

Poko

Relé epoke
Tilbakemelding Score
230

røtter sa:
Du kan krysse det til Mari når prefikset allerede er gitt ;)

Takk for det gode tipset. fordi super må holdes så la maskinen fra nå av ultisupermario :) vinterkiller imidlertid ;)

jalittam

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
2

Jeg slår på om lag 10% av kraften til avrimningen på min eksperimentelle rulle. Det er hver time i 5-6 min det smelter på stedet med plassering og utvendig varme / fuktighet. Tidsbasert varmebundet søm. Vil bli raffinert senere.

Ikke lykke til månen eller til Mars for å fly.

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

Her er noen krøller trukket på Sampas brosjyre. Når man sammenligner resultatene, skal det bemerkes at disse Sampa-tallene tilsynelatende måles med maksimal effekt. Min måling av ytelsen til Seto er en del av kraften, noe som forbedrer resultatene.

Det er interessant i seg selv at effekten av smelting i frost er mye mindre.

vedlegg

spire

moderator
Medlem av administrasjonen
Tilbakemelding Score
77

Her er Argo målt ved COP-avrimning. Våt dammer gjør et godt hull. Det er ingen standardvarme her, men strømmen har variert etter behov.

vedlegg

opp Bunn