Varmluftvarmepumper (VILP) COP, kraft og avrimning

bjørn

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
4
Vs: COP, kraft og opptining av vannluftvarmepumper (VILP)

I går kveld hjemme politiker nøyaktig 2, natt (23-10) gjennomsnittstemperatur 7,7 ° C. Flyt av fangsten. 42-43.

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

Onkel roterer nå 65-70 r / s, fryser ganske høyt ved 10 grader. 72 kWh per dag for ca. 10 grader, dvs. 3 kW elektrisk kraft. Avrimning gir et gjennomsnitt på ca. 1,5 liter / avrimning. Hvis halvparten av smelteverkene var mindre hyppige, ville kraftreserven bli utgitt betydelig. For tiden tar avfrostingen ca 11% av produksjonstiden. Under skrubbingen 1,2 kW

Måling utføres ved -9,5 ° C under et oppvarmingsbesøk på 70 r / s
Eller 3,5 kW
Pth 10,8 kW
COP 2,9 (ved en utkaststemperatur på 36,5 ° C)

HelaKammo

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
3

Hva er nå "frostbit" i sør med en lilla politimann? Min egen maskin, ifølge den øyeblikkelige politimannen, presset 6,5 kW om morgenen, og -16 ° C om morgenen, kraften på ca. 3 kW eller den omtrentlige poleringsmaktfaktoren på bladet er fortsatt snill når det gjelder varme 24/7 og innløpsdråpet dt 8 ° C. P

og den totale mengden strøm og inngangsvann vil bli sterkt påvirket. Etter avfrosting fikk jeg mer enn 12 kW av enheten, så null kraft er nok.

bjørn

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
4

HelaKammo sa:
Hva er nå "frostbit" i sør med en lilla politimann? Min egen maskin, ifølge den øyeblikkelige politimannen, presset 6,5 kW om morgenen, og -16 ° C om morgenen, kraften på ca. 3 kW eller den omtrentlige poleringsmaktfaktoren på bladet er fortsatt snill når det gjelder varme 24/7 og innløpsdråpet dt 8 ° C. P

og den totale mengden strøm og inngangsvann vil bli sterkt påvirket. Etter avfrosting fikk jeg mer enn 12 kW av enheten, så null kraft er nok.
Du har lagt merke til at de øyeblikkelige politiet bør tas hvert minutt hvis du vil ha en langsiktig oppfølging. Derfor er Pollu bra. Gjennomsnittet av denne måneden er hjemme copi så langt er 2.24, gjennomsnittstemperaturen målt på Netatmo -4.1. Virkelig kaldt, jeg vil gjerne måle bruken av olje og pumpe.

jussi

standard Naama
Tilbakemelding Score
13

Ismo67 sa:
Når vil den første smeltingsklokke være fullstendig komplementær og selv omgået, for eksempel et smeltekammer (hvit) kombinert med trykkfallet (isen) mellom lamellene. Skal det ikke være unødvendig smelting?
Ja, dette er allerede brukt her. Defrosting kommer alltid bare og bare til behovet. Selvfølgelig, på grunn av oljene, la jeg først en 4-timers, nå 3-timers tvungen rotasjon når jeg dro noen dager på en tid med tørr frost. Ved kaldt vær på fire timer er oljen allerede tydelig på feil steder også.

jussi

standard Naama
Tilbakemelding Score
13

Hvor mange ellers har en "fly" smeltbar pumpe? Jeg gjør dette den opprinnelige firmware gjorde det, og jeg er nesten hundre sikker på at det var hennes første Kompura ødelagt. Lydene etter ventilens sving var ikke vakker å høre, i det minste ikke på rotasjonsmaskinen. Med Scroll foreslår noen produsenter det, men ikke tør å prøve det. Små ventetider gjør ikke vondt når avfrostingen tar 2 minutter, og etter 3 minutter arbeider det allerede, hvis fangsten krever.

Poko

Relé epoke
Tilbakemelding Score
229

Jussi sa:
Hvor mange ellers har en "fly" smeltbar pumpe?
Med oss ​​gjør det grønne forberedelsen flyet, kompuraet slik.
file: /// C: /Users/marko/Downloads/Kompressori%20tiedot%20ZP41K3E-TFD.pdf

Riku84

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
0

Alfea ser ut til å stenge kompasset, venen vender og deretter går det litt 700-1000w med noen 2-3 min. Tining klar. Tilbake i full oppvarming for noen 3-5 minutter når du fyller toppen av laderen (300l).

jussi

standard Naama
Tilbakemelding Score
13

pisken sa:
file: /// C: /Users/marko/Downloads/Kompressori%20tiedot%20ZP41K3E-TFD.pdf
Det ser ut som en rulle laget for bruk av varmepumpe. Jeg er ikke redd for å virkelig prøve ut hva en scrolli høres ut når du flyr over. Det er litt oppstart og avrimning i løpet av få minutter ...

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

HelaKammo sa:
Hva er nå "frostbit" i sør med en lilla politimann?
Dessverre gikk disse frostene til siden av munnen da jeg ikke var der for å måle. Men onkel var på og holdt stedene varme. Den indre temperaturen hadde falt i en viss grad, men det er også grunnen til at rundene var begrenset til 60 r / s. Mens du er på farten, er det lett for deg å ta pauser når kjelen er varm. Når luften kondenserer, er den normale temperaturen allerede 23 ° C. Det kan ha vært opptil 15 grader.

Poko

Relé epoke
Tilbakemelding Score
229

Jussi sa:
Det ser ut som en rulle laget for bruk av varmepumpe. Jeg er ikke redd for å virkelig prøve ut hva en scrolli høres ut når du flyr over. Det er litt oppstart og avrimning i løpet av få minutter ...
Jeg hører ikke noe underbart om lekerens øre. Avrimning tar mindre enn 3 minutter.

jalittam

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
2

Ctc bryter ventilen når plassen er på farten. Og det er ingen varmeveksler for kompasset.
Død 2,5 W rundt, Kamakup. Oppvarmer varmeveksleren varmen?

Disse er også lekerens dressinger.

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

Ikke oversette flyet på noen måte fra dårlig hørsel. Det er sannsynligvis mye trykkforskjell i fireveisventilen. Erobringen er tydelig i kjeleomrommet og ute, men det inkluderer egentlig ikke noe annet. CTC 520Ms elektriske kraft er lav under avrimning, i gjennomsnitt bare 1,2 kW over hele avrimningsperioden (kjørerhastighet = 40 omdreininger per minutt). Kraften stiger mot slutten av avrimnings syklusen etter isens smelting, og er omtrent dobbelt så høy som innledningsfasen av avrimningsperioden.

fraatti

standard Naama
Tilbakemelding Score
72

pisken sa:
ZP41K3E-TFD
Mullo samme scrolli i geotermisk pumpe. I nyere modeller har dette blitt erstattet av ZH-modellen, som er spesielt utviklet for oppvarming.
I samme serie kompressorer kutter jeg litt tid tilbake ...
http://maalampofoorumi.fi/index.php?topic=6855.0

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

Her er en COP under et besøk i typiske utetemperaturforhold. I kaldt vær er svingene sværere og avkastningstemperaturen er litt høyere enn i varmere forhold.

På den tiden, da jeg beundret friksjonen fra Fraat-rullen, lurte jeg på hvilken teknikk som ville gjøre den rulle spiral riktig.

vedlegg

truncheon

standard Naama
Tilbakemelding Score
57

Nibe styres av et relé-trekk "på / av" og ladepumpen er også i min egen logikk og ikke i Ni. Vanligvis når kommandoen går ut, går Nibe straks ut. Akkurat som situasjonen i øyet akkurat der logikken befalte maskinen å slå av sekunder etter at avrimningen hadde slått på.

Heldigvis satte jeg logikken at ladepumpen holder på i 5 minutter etter avslutningen skjer, nemlig Nibe syntes å gjøre slik at:
- Selv om utryddelseskommandoen allerede var mottatt, løp det til slutten av avrimningen
- Slår på oppvarming
- Damp fordamperen til kaldt (dvs. Vakuum gjenværende varme fra cellen)
- I stedet for å sette utendørsenheten på viften og fortsette oppvarming, gikk det til det punktet som ønsket.

Eli Nibe liker ikke å kaste bort smeltende energi, men sug den av før du stopper :)

Riku84

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
0

Enten du har Atlantick-maskin (Alfea) Du er veldig overrasket over den lave varmen til den varme gassen, eller om det er normalt for en slik sprøyte. Jeg har ikke plassert sensoren i nærheten av kompasset ennå, men i gassrøret før innendørsenhetens varmeveksler. Det dreier seg om det med 35 kunnskaper når du går med lav strøm og noen 45-50 når du bruker varmt vann, det vil si gass.

fraatti

standard Naama
Tilbakemelding Score
72

truncheon

standard Naama
Tilbakemelding Score
57

Brukte jeg en avfrost her Domoticz teller ikke ned når i et minuttintervall, men jeg fulgte prøveintervallet fra 15 sekunder fra sensorene direkte. 3-4 grader av plusser og fuktighet nok til å fryse i tid. Avrimning er den lengste måten å se hva som har blitt sett og fallet til politimannen under slag, selv i verste fall. Smeltevannet kommer under maskinen, kommer ut av kranen, jeg har ikke målt mengdene, men jeg ville elske behovene.

I de tidlige stadiene ble vi blokkert og fyret på 7kW, Cop 2.7

30 sekunder gikk for å kjøle seg ned, da var det 2,5 minutter i frost. De neste 45 sekene gikk tilbake til full kraft. Jeg kan ikke si hvor mye forsinkelse fører disse sensorene i rørene, men antagelig forsinkelser gjelder i begge retninger, så den totale energien er trolig riktig.

Ifølge min beregning var minusenergiutgangen fra akkumulatoren 270Wh, og kompressoren gikk omtrent 100Wh mens COP var mindre enn 1, dvs. 370Wh kom direkte fra avfrostningen.

Etter avfrosting, øyeblikkelig kraft 9,5kW og cop 3.7. Etter lang tid uten damp, når maskinen fryser, faller politimannen som en kuas hale og lesingen med avrimingen i denne spolen er ganske nøyaktig 3.

Det er slik at 7kW-effekten etter 45 minutters kjøring er 2,5kW svakere enn en ren celle. Så, ti minutter senere, er tapet av politimann så mye som energien som går inn i tiningen, noe som betyr at smelten ville vært verdt å gjøre før. Vel, dette var et problem.

Tallene viser effektfluktuasjonene i avfrosten og reduksjonen av single-stroke COP.

Her, da du var en virkelig bøyende inverter, ville politimannen være annerledes. Samtidig, i garasjevegget, så Panasonic sakte som han droppet vannet, det vil si at han lykkes i det trikset og sannsynligvis gjør en grusom coppery.

vedlegg

jalittam

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
2

I de siste to dagene lukter dypet av vann i smokestacket til et semi-tradisjonelt plastbarnbad.

jalittam

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
2

Det er akkurat 40 liter, akkurat da jeg dro til bøtte for å utføre en måleavløp.

Poko

Relé epoke
Tilbakemelding Score
229

Gree gir komfortabelt 8kW om 2,6 våpen når det regner utendørs og er +4 varmt, fanger 40. Ingen avrimning og ingen is, men vann drenerer i drenert eske helt devilish. Begge fungerer bra og pumper godt ;D.

økonomisk

Venter på den kalde vinteren ...
Tilbakemelding Score
7

Tåkete nuller vil spise mesteparten av troppene mest sannsynlig. Publikum fyller to ganger om dagen og må tømmes. Det er noen av vannet som er veldig vanskelig. Venter på frost og høytrykk ... :D

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

Med dette settet er denne rapporten på null null litt merkelig. På grunn av behovet for å begrense varmen til solen, og Seto-rundene ikke skal begrenses til mindre enn 50 r / s, er resultatet en ganske merkelig oppvarmingskurve, når det oppstår en varighet og en pause.

De med smelting kan ikke unngås, temperaturen har vært praktisk talt null i dag. Hvis maskinen ikke haste etter avrimning, kan den være litt mindre på røret og samtidig unngå overoppheting. På den annen side har den høyere gangkraften betydd noen avfrostning, de tiner når de praktisk talt foregår i henhold til klokken. Forskjellen mellom klokken og behovet i så fuktig vær har ikke vært ganske høy akkurat nå.

vedlegg

jussi

standard Naama
Tilbakemelding Score
13

Jeg husker ikke at slike korte smelteintervaller måtte være nok en gang under driften av avfrostningsdebøyningen av denne viften. Den korteste var bare 20 minutter.

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

øko-mann sa:
Tåkete nuller vil spise mesteparten av troppene mest sannsynlig.
Røkelsevarme i cellen kan være en ganske betydelig kilde til energi. Den dårlige varmen ser ut til å være null ved 20% av energien fanget av luften i cellen. Noen målinger viser høyere avlesninger, men kan også skyldes tåkeopphopning, hvor drivvarmen ikke kommer, men vanndråper, men fryser i cellen.

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

Ingenting har vært i stand til å komme inn i praktiske forhold. Frysing om morgenen på 18 grader. Ved femten grader var det fortsatt mulig å holde varmen til strømmen ved 36 grader, men ved 18 grader var temperaturen allerede kort på 35 ° C, noe som ikke lenger ville være nok til å holde romtemperaturen over lang tid. Fordi frosten var bare i noen timer, var det ingen oljebrenner nødvendig.

Ifølge Algebran, ved -17 ° C
Elektrisk kraft 4,6 kW, varmeeffekt 10,5 kW, termisk kraft smelter på ca 8,7 kW
COP-avfrosting tar ca 2, men fortsatt sterkt over oppvarming.

Da var morgenoverraskingen at kondensatinnsamlingen ble lukket i is. Vannsmelting under disse forholdene vil produsere litt mer, omtrent en halv liter i en 67 minutters syklus (oppvarming opp 60 minutter + 7 minutter med avrimning). Den onkel ville ikke ha overlevd med egen hjelp, men det var behov for en hjelpende hånd i form av varmt vann. Så squat burde ha gått.

Hva med den isen?

vedlegg

spire

moderator
Medlem av administrasjonen
Tilbakemelding Score
77

Kjellervarmer sa:
Ingenting har vært i stand til å komme inn i praktiske forhold. Frysing om morgenen på 18 grader. Ved femten grader var det fortsatt mulig å holde varmen til strømmen ved 36 grader, men ved 18 grader var temperaturen allerede kort på 35 ° C, noe som ikke lenger ville være nok til å holde romtemperaturen over lang tid. Fordi frosten var bare i noen timer, var det ingen oljebrenner nødvendig.

Ifølge Algebran, ved -17 ° C
Elektrisk kraft 4,6 kW, varmeeffekt 10,5 kW, termisk kraft smelter på ca 8,7 kW
COP-avfrosting tar ca 2, men fortsatt sterkt over oppvarming.

Da var morgenoverraskingen at kondensatinnsamlingen ble lukket i is. Vannsmelting under disse forholdene vil produsere litt mer, omtrent en halv liter i en 67 minutters syklus (oppvarming opp 60 minutter + 7 minutter med avrimning). Den onkel ville ikke ha overlevd med egen hjelp, men det var behov for en hjelpende hånd i form av varmt vann. Så squat burde ha gått.

Hva med den isen?
Er det ikke rødt fløyte en oppvarming enhet? Det ser ikke ut til oppgaven når det ikke er noe hull i det. I prinsippet skal enheten drenere 0 grader vann og skal være tom for motstand før frysing. Denne troughen er ganske stor og langt unna, vannet bør bli fanget opp i motstandens vei, slik at det ikke står overfor store kuldeflater og går sterkt nok. I vellykkede bunner er vannrøret nesten lukket i cellen, og med en liten økning forsøker motstanden som holder grøften åpen, ikke å varme opp bunnplaten.

Du kan være et sted for liten modulering.

HelaKammo

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
3

Hitachi er sikker på at avfrostingen er kraftig nok, kaldt vann kan sikkert komme først, men det er kult i kaldt vær. Fryser bare i bakken / brønnen. Av meg selv ventet Devins stillhet venter, om nødvendig, at -10'C grensebryter for avrimning. At Devi er fortsatt nok til brønnen og avfrostningsruten og innløpet, samt utløpsrørene.

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

VesA sa:
Er det ikke rødt fløyte en oppvarming enhet?
Rød er slangen Frostsikring kabel, 2m, 20 W, som jeg selv har hommannut. Det er koblet til maskinen for å styre maskinen. Når den holder den på, ser den ikke opp for noe. Karet er CTCs eget og har en varmeovn på bunnen. Ingenting kan sees på kraft eller på makten. CTC har ikke en ferdig kondensatslange.

Jeg prøvde å sette slangen i slangen slik at den ikke ville samle rusk. Det var også veldig stivt, så jeg bøyde det ikke skarpt.

Jeg tror at det skinnende ermet i det kondensatet var metall. En egnet slangekontakt for meg er en kondensatslange laget av plast med en Bilteman sugeslange med en innerdiameter på ca 22 mm. Det var ingen is i slangen, fordi at isladningen lett åpnet da jeg strømmet varmt vann i midten av badet på tidspunktet for tining. Isen kan deretter tines med vann i lengre tid for å gjøre karet rent.

Rediger: Når jeg bare så på maskinen, er det allerede en liten begynnelse av ishockey i bassenget. Det bassenget ser ikke ut til å varme opp eller i det minste ikke varm nok.

vedlegg

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

Varmen produsert av Sete ble produsert ved -17 ° C. Også her er det mangel på tid for å akselerere til en full felle. Når kraften økes, er utbyttet lavere, slik at energien som forbrukes ved avfrostingen, er noe høyere enn figuren i vedlegget, og den faktiske effekten er derfor lavere. Imidlertid er forskjellen ikke stor, da akselerasjonen ved 40 rpm -> 90 r / s tar omtrent 5 minutter. I løpet av denne tiden er produksjonen COP litt bedre og strømforbruket er naturlig i forhold til produksjonen. Jeg har ikke funnet ut hvordan dette ville vært kompensert fornuftig, så det antas i denne figuren at maskinen smelter eller kjører en varmeløpe med 90 rpm. Helt forsøkte det å drepe vinteren.

Ved å øke fisketemperaturen reduseres ikke varmekraften, men øker kraften til pickupen.

vedlegg

spire

moderator
Tilbakemelding Score
77

Kjellervarmer sa:
Rediger: Når jeg bare så på maskinen, er det allerede en liten begynnelse av ishockey i bassenget. Det bassenget ser ikke ut til å varme opp eller i det minste ikke varm nok.
Ikke et lite opphold der, så lenge det er en fairway åpen, bør det være et spor som vårens smelting på motstanden. Det er verdt å undersøke hva varmekabelen gjør. Tørrvarmeren kan ha vært under en slags utfluktmadrass, den burde være på toppen av den. Det er ikke tilrådelig å varme fliseskjermen, det krever vanvittig kraft i kulde, men det oppvarmer bare passerende vann for å holde det i bevegelse.

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

Det er slik at jeg fikk en sonde med en penn, slik at motstandselementet i det badet vil strømme under avfrosting. Det bør sannsynligvis slå på tilstrekkelig høyt før avfrostingen begynner. Med mildt vær er det blitt helt rent. Den enkle tingen er ikke å lage det karetvarmer igjen.

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

Nå er det ca 8 grader, og isen har akkumulert igjen i troughet, men vannet er klart. Når frosten var bare noen få grader, ble karet helt rent. Denne isningen synes ikke å skje på et øyeblikk, men isen begynner å samle seg gradvis. Når det avkjøler seg i en kald luftstrøm, blir mer is lett oppsamlet på den. Siden av smelteholderkabelen samler ikke is på samme måte. Kabelen varmes eller forhindrer luftstrømmen, kanskje vannet fra kompressorsiden av cellen dråper varmere.

HelaKammo sa:
Hitachi er sikker på at avfrostingen er kraftig nok, kaldt vann kan sikkert komme først, men det er kult i kaldt vær. Fryser bare i bakken / brønnen. Av meg selv ventet Devins stillhet venter, om nødvendig, at -10'C grensebryter for avrimning. At Devi er fortsatt nok til brønnen og avfrostningsruten og innløpet, samt utløpsrørene.
Jeg følte det vann og det er kaldt. De siste dråpene som drikker fra cellen, er åpenbart varme fordi cellen er varm på slutten av avrimningen. Når cellen begynner å smelte, løper vanndråpene ned i skapet, og sannsynligvis kommer det meste av vannet ned til 0 grader. Hvis oppvarming av karet ville bli aktivert selv før avfrostingen begynte, ville de første dråpene ikke falle på den kalde plasten.

Problemet har blitt lovet. En oppdatering eller nye innstillinger er tilgjengelige for ønsket smelteprogram.

Er Rema fortsatt på linjen?

vedlegg

Poko

Relé epoke
Tilbakemelding Score
229

Det er galt at isen skyver cellen ned.

Sähkömees

Aktivt medlem
Tilbakemelding Score
0

Fire feil:

1. Kabelen må være i hele celleområdet
2. Kabelen må ikke passere gjennom hullet. Du har åpenbart ikke skarpe kanter i det, det er ingen skade, men en dårlig vane.
3. Smeltekabel på minst 70W / 2m
4. Omtrent når fyrveisventilen kuttes direkte inn i oppvarming -> avrimning -> oppvarming. Dreneringstiden skal være 15-30 sekunder.

Tom1s

medlem
Tilbakemelding Score
0

God eller dårlig, men bryteren er en 2m kabel for direkte tilkobling til innendørsenheten. Jeg vet ikke om Fujitsu har et annet alternativ. Instruksjonen instruerer deg å dreie kabelen på bunnen og legg resten på vannslangen. Det ser ut til å fungere, men selvfølgelig er motstanden alltid på.

Kellarinlämmittäjä

standard Naama
Tilbakemelding Score
93

pisken sa:
Det er galt at isen skyver cellen ned.
Dette er det jeg er redd for. Isen bør sannsynligvis aldri strekke seg opp til cellen.

Elektriker sa:
1) Kabelen er kun konstruert for å holde kondensatslangen smeltet. På bunnen av karet er maskinens egen matvarmer. Det er på vei. Det ville imidlertid være synd at du kunne dra nytte av den kabelen hvis du tok den lengre og satte den først rundt det hele badet eller i det minste forkanten. Det er der breen begynner å vokse.

2) Det er ingen skarpe kanter i det, men hvor mye kabel kan jeg sette i allikevel. Det er veldig vanskelig å sette den rundt slangen.

3) Jaha. Jo mer effektiv det kan være. Jeg må prøve å spørre om heksen ville være mer effektiv. Kanskje CTC har noen spesifikasjoner eller anbefalinger. Som sådan er åpenbart at smeltetråden bare løper under avfrostingsprosessen, slik at jeg kan gjøre det samme selv om det er mer effektivt

Tom1s sa:
God eller dårlig, men bryteren er en 2m kabel for direkte tilkobling til innendørsenheten. Jeg vet ikke om Fujitsu har et annet alternativ. Instruksjonen instruerer deg å dreie kabelen på bunnen og legg resten på vannslangen. Det ser ut til å fungere, men selvfølgelig er motstanden alltid på.
Har Fuji noen egen fabrikkoppvarmet varmeapparat i det hele tatt? Inne i maskinen og i kondensatbadet er det en slik feil at det sikkert ikke vil bli holdt kaldt av varmeren under oppvarmingen.

Nå, isen smelter nå igjen. SaaS se hvor fort du begynner å samle nye igjen.

spire

moderator
Tilbakemelding Score
77

Ja, du bør sette din egen kabel på teppet og i cellen der vannet drypper, slik at vannet ikke kan herdes i det dårlige stedet. Denne troughen er ganske bred, og vannet samles ikke lett som en smeltet bite veldig spontant; Så er det frø for neste is.
opp Bunn